Sport/touring

Jojjeman67

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2015
Ort
Vollsjö
Hoj
Honda firestorm 1997
Hej .
Jag har en fråga , jag har tänkt att skaffa en sport eller sport/touring mc , har bara åkt glidare innan , det ska vara en V-twin , har kikat på sv650s och tl1000 el Honda vtr.
Frågan är om man behöver upp i 1000cc eller 650cc räcker för en sport nybörjare
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Aprilia Falco eller Futura är ju VTwinbestyckade sporttourers annars.
Eller de olika Ducati ST-modellerna.

Det beror väl lite på, en del tycker det räcker med en 650, medan andra inte alls tycker det räcker. Jag hör nog till de som gärna har mer än vad en 650 har att erbjuda. Vill gärna ha gott om vrid i botten, speciellt på en sporttourer som man antagligen kommer spendera lite tid på låga varv med.
 

Jojjeman67

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2015
Ort
Vollsjö
Hoj
Honda firestorm 1997
Jag är ju dels sport nybörjare och även gammal :hihi
Så det lär ju inte bli något 300 km/h körande , men det är kanske gött o ha gott om vrid även om man inte vrålkör
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är ju dels sport nybörjare och även gammal :hihi
Så det lär ju inte bli något 300 km/h körande , men det är kanske gött o ha gott om vrid även om man inte vrålkör

Ja, sporttourers brukar ha en effektkurva med mer botten än rena sporthojar, och tar ut den större volymen mer i körbarhet i låga hastigheter och trivsel i lagliga hastigheter. Det är inte många sporttourers som klarar av 300 km/h ändå, så det behöver du inte oroa dig för att råka komma upp i på nån tråkig motorvägstint. :hihi
 

Jojjeman67

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2015
Ort
Vollsjö
Hoj
Honda firestorm 1997
Jag får väl ut och provköra lite olika cyklar, falcon verkar också vara en trevlig hoj
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj