Styrbjörns laddade dröm

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Oj! :tummenupp Ska du köra strippen eller blir det en gathoj? Har du någon bild på hur du byggt hydraulkopplingen? Har du byggt en cylinder direkt på armen?
 

_bagarn

www.teamrackel.se
Gick med
20 Jul 2007
Ort
skellefteå
Hoj
ktm 450 exc -11 gixxer 1000 tyyrbo
nä de är inget dragrace bygge än iaf, den är tänkt för att stegra lite med på gata :) jag har plockat ihop delar från en nyare gsxr1000 som har hyrda koppling och förstärkt, och kopplingspump från en hayabusa så de var inte mer spännande än så!
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Sol och blå himmel

Våren har sparkat mig på pungen så nu blir det nya tag :arsele

Byggde trattar till plenumet

Tratt svarvning.jpg

Ring.jpg

Tratt.jpg

När jag tog ett steg tillbaka och betraktade mitt verk, så förstod jag att trattarna är ju allt för långa :huvet
En stund senare vaknade jag upp från drömmen när framhjulet växel efter växel skjuts upp i skyn av ett visslande ljud, plötsligt hade jag nya krafter!

Tratt nr.2

tratt2.jpg

Rasmus på jobbet bockade till 2 plåtar, så efter lite kapande och bankande så börjar formerna synas :tummenupp

Plenum2.jpg

Plenum2,1.jpg

Plenum2,2.jpg

Ha det!
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Påfyllning/avluftning

Svarvade måndagen till ära en muff och kortade av bulthuvudet för att spara några mm/gram :tungan
Borrade hål och svetsade försiktigt kylen, Om den läcker kan jag tanka vatten/metanol för extra pulver :lol


Kyl.jpg


Mvh Styrbjörn
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Tack Loccone!

Timmarna har flugit iväg igen, men har fått uträttat en hel del iallafall, svetsade fast anslutningarna på kylen och provtryckte med lyckat resultat

Provtryckning.jpg

Metall arbete

Plenum4.jpg

Plenum5.jpg

Plenum3.jpg

Plenum2.jpg

Plenum1.jpg

Godsklämman blev ledsen efter allt svetsande :(

Gods klämma.jpg

Tanken var i vägen för fuelrailen så den fick sig en omgång :smasha

Tank.jpg


Som nästa ska plenumet stagas upp och få sig en anslutning så det underbara laddtrycket hittar hem :)

Ser ni nått jag missat eller kan förbättra så säg till :)
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Original kylsystem har ju 1 elfläkt, sitter o funderar om det kan behövas en till eller om det går bra utan? De flesta som kör turbo har ju en intercooler som täcker kylen. Vad har ni för erfarenheter?

Mycket slit men nu är insuget klart! Kastar upp lite bilder

Öron.jpg

Inlopp.jpg

Hål.jpg

Slipa.jpg

Svets.jpg

Polerat o klart.jpg

Testmonterat.jpg

Testmonterat 2.jpg
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Original kylsystem har ju 1 elfläkt, sitter o funderar om det kan behövas en till eller om det går bra utan? De flesta som kör turbo har ju en intercooler som täcker kylen. Vad har ni för erfarenheter?

Svinfint plenum du har byggt må jag säga, en annan körde funktion före finish men någon gång ska jag bygga ett finare.. :)

Fläktar verkar det inte gå att ha för många med en ic framför kylaren. Så fort jag kör runt sakta får jag ha dom igång hela tiden. 2st fläktar från R1 -08. Originalfläkten hade sämre kapacitet så jag skulle rekommendera dig att göra något åt den om det inte är värsta flåset i den du har.
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Gillar starkt ditt bygge med Intense! funkar akvarium ventilerna till org. mapsensorn ännu? Jag ska söka om jag hittar en förmånlig extra fläkt, det låter ju nog som det behövs...
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Ett litet ryck

Har idag filat till brickor som håller spridarna på plats i fuelrailen, tvättat spjällhusen och monterat fin spridarna :)
Provtryckte systemet med original br-pump och fick upp trycket till 4,8 bar med ett halvtomt batteri. Jag hade förväntat mig att det skulle spruta bränsle överallt, men till min förvåning så var allt tätt!

Provtryckning.jpg
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Gillar starkt ditt bygge med Intense! funkar akvarium ventilerna till org. mapsensorn ännu? Jag ska söka om jag hittar en förmånlig extra fläkt, det låter ju nog som det behövs...

Ja de har fungerat helt klanderfritt sen jag monterade dom faktiskt, var bara strul med cykelventilerna de hänger sig öppna och har sig. Nu har ju du en Suzuki och de verkar ju acceptera lite övertryck innan motorlampan tänds men min tar ju inte en endaste decimal över atmosfärstryck så jag satte ju en liten strypventil på slangen innan mapsensorn också. Spelar ingen roll för vakuum för då är det ju ingen luft som flödar men däremot vid övertryck så bromsar den lite medans resten pyser ut via ventilerna.

Dessa använde jag, de var de enda jag hittade som inte var fjäderbelastade och öppnar vid väldigt lite övertryck. http://www.tetra.net/en/en/aquarist...d-accessories/tetratec-cv-4-rueckschlagventil
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Tack för tipset! Sökte igenom gömmorna och hittade en gammal pys ventil, den kan jag kasta dit om det behövs :tummenupp
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Ja det duger ju, jag hittade en Festo-ventil som är till för pneumatik i en skrotlåda i skolan som jag bärgade innan jag började bråka med cykelventilerna. Trodde inte jag skulle behöva göra så men den kom också till användning :)
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Hittade en liten ficka åt vevhusventilationen, så jag slängde ihop en burk med kulventil för avtappning så slipper jag smidigt till när den ska tömmas.
Drog upp sugröret så inte turbon matas med så mycket olja..

Vevhusvent1.jpg

Vevhusvent2.jpg

Vevhusvent3.jpg
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Gokväll!

Drog iväg till lokala djuraffären där jag fyndade 2 st backventiler och kattmat på samma ställe:va dom här ventilerna öppnade mycket lättare än cykelventiler så det ska säkert funka bra! Tack Intense :krama

Backventil.jpg

Fäste för kylaren

Kylar fäste.jpg

Kylare1.jpg

Några ryss-böjar senare så fick slangarna plats

Anslutning.jpg

Pump, el fattas

Cirkulations pump.jpg

Filade till baken

Kylare2.jpg

Kylare3.jpg
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Var just och hämtade ut några paket :banana En fläkt av inrådan :tummenupp blir också anslutning för lambda och avgastemp så Marcus Sundsten har mycket data att gå ifrån när det bär av! Så nu har jag en massa inpassning framöver :)
Styrsystemet är inkopplat med mapsensor och allt, har inte testat startat upp ännu (ingen olja) men det torde fungera! Tack zx9express för att du orkat med alla frågor :krama

Paket.jpg
 

_bagarn

www.teamrackel.se
Gick med
20 Jul 2007
Ort
skellefteå
Hoj
ktm 450 exc -11 gixxer 1000 tyyrbo
Ser mycket bra ut! Börjar du som en annan känna att sommaren flåsar dig i nacken :) Han är en hyvens Herre den där zx9express!
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Fast det närmar sig uppstart så finns det ju hur mycket som helst att göra.. Hur långt har du hunnit med ditt bygge?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top