Styrbjörns laddade dröm

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Intressant inlägg, jag valde aluminium för det är ju samma material som resten av motorn..
Om det skulle visa sig att det smälter sönder så har jag också 2st rst spacers som blev skurna på samma gång.
Toppen är ju dragen så jag kommer att testa med aluminium ändå.
Jag kan tänka mig att en snöskoter går på full rulle konstant, jag tvivlar att en mc går många sekunder åt gången på full last. Men om du smälte en packning så är det ju möjligt

Mvh
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Är det möjligt att återanvända topp packningen? Blev osäker om jag ska prova köra aluminium distans..
Skönt med kunnande turbogurus här på forumet!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kopparpackningarna (med o-ring) glödgar man innan motering/återvinning. Återanvänder max 1 gång, dvs jag vänder på den. Avkylning i vatten chockar bort orenheter från ytan. Alu-topp-packningar är nog bäst att anse som engångspackningar. Huruvida t.ex. en 2 mm tjock koppar-spacer funkar som toppackning vet jag faktiskt inte, du lär prova och rapportera. Viktigt att fodren o-ringas.
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Motorn är inte startad, så med andra ord så kan jag byta ut alu mot rst distansen och återanvända packningsmaterialet? Jag får helt enkelt göra om och göra rätt :huvet ska lyfta toppen och se om packningen är skadad.
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
2 Rond.jpg

Alu vs. Rst.jpg


Mls packningen ser ut att ha klarat sig fast den har varit monterad.

Verkar vara svårt att få tag på VHT copper gasket, tydligen tycker inte EU om turbo :(

Tror ni att det håller tätt utan att tillsätta packningsmaterial på den rostfria distansen?

Tack Boost 3 för dina vassa ögon :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De va bra du byter till rostfri plåt men vanlig svartplåt skulle ha varit snäppet bättre då den är lite mjukare. Men jag tror säkert de funkar med rostfri plåt också så du kan nog vara lugn.

Ang mls och andra plåtskivepackningar så brukar man kunna återmontera dem minst 3ggr även när man kör turbo.
Om man kört hojen några mil och måste riva motorn och återmontera packningar så plockar man isär alla tunna plåtar för besiktning. Om ytskiktet släppt på någ av skivorna så måste man slipa den skivan plåtren .
Skivorna måste då sprayas med packningsspray typ locktite eller kopparspray. Jag rek spraya locktite spray även med nymontering av packningar speciellt när de är en sådan här tårta och turbo.

Den här locktite sprayen "3020" är svinbra och du hittar den på mekonomen mf ställen.
http://www.laitis.se/loctite-3020-400ml.html
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990

Den ska funka lika bra som locktite 3020 köp den som är lättast att hitta. Vi skrev inlägg på exakt samma minut så Kolla tidigare inlägg från mig.

Om du frågade mig om kamdreven så har jag inte försökt turbomata ktm 990ien än. På den motorn är det enklare för då hissar man hela cylindern med bottenspacer så de lär funka bra med kamdreven.
 
Last edited:

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Håller nu en loctite 3020 burk i handen :krama Känns som det här kommer bli bra!

Nikel, och om du frågade mig om kamaxlarna så har jag pressat om insugskammen. avgas blev bra automatiskt
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Håller nu en loctite 3020 burk i handen :krama Känns som det här kommer bli bra!

Nikel, och om du frågade mig om kamaxlarna så har jag pressat om insugskammen. avgas blev bra automatiskt

Jag frågade dig =).
Hur gick du till väga för att få det rätt?

Behöver ju antagligen göra det samma på min.
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Kamaxlar

Här bifogar jag en bild som herr Andersson så generöst har delat med sig för några år sedan, den visar klart och tydligt hur mycket och vilken riktning drevet skall roteras.
Om jag inte missminner mig så är sträcket gjort med 1mm kapskiva (nedre kant av insugskam) när strecken korsas så är du väldigt nära 106 i lobe. Förutsatt att du har sänkt kompressionen med 2mm spacer.
Kommer inte ihåg vad tråden hette som informationen kommer ifrån.

På första sidan ser du hur jag har pressat lös drevet


Kammar.jpg
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
På turbo-bike.com finns det gradskiva att printa ut och information om hur du ska mäta och räkna ut lobecenter

När jag slipade märket i kammen så blev det lite bredare än vad som tänkt, men det spelar ingen roll för det är ju egentligen bara en utgångspunkt. bara att mäta och göra om tills man är nöjd
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
På turbo-bike.com finns det gradskiva att printa ut och information om hur du ska mäta och räkna ut lobecenter

När jag slipade märket i kammen så blev det lite bredare än vad som tänkt, men det spelar ingen roll för det är ju egentligen bara en utgångspunkt. bara att mäta och göra om tills man är nöjd

Tack.
Får läsa lite mer om det hela =)
Jag antar att du ändrade kamtiderna på båda utifrån standard då med tanke på att avgas blev rätt med tjockare packning.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag lurar lite på det där med spacer i alu och varför det inte fungerar.. Borde det inte vara så att det funkar bra med alla kringliggande delar i alu för de har en hygglig volym alu och god möjlighet till värmeavledning medans en sådan packning blir inklämd mellan 2 st stålskivor, förvisso tunna men med betydlige sämre värmeavledning och med någon slags gummibeläggning?

Jag körde ju med 3 packningar och det har inte krupit ett dugg i kanterna men det förutsätter nog att toppen ska dras ganska hårt redan original om man nu inte byter toppskruvarna. Det skulle ju kunna vara ett alternativ till din spacer om du nu inte gör den i stål.
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Siktar på att ladda 1 bar så jag tycker original toppskruvarna borde klara det? :va

Aluminium distansen blir ju utbytt mot rostfritt men det borde ju inte påverka skruvarna?
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Min personliga åsikt är att man köper rejälja toppskruvar/bultar innan man köper värstingpackning!

Ska du köra på bensin eller e85?
Biltrimmarna nuförtiden kör ju orginlpackning, ARP bult och e85 med rätt bra marginaler!
Blåser de sedan toppackningen så kanske de får sina block oringade!
(man fräser ett spår runt cylindern och lägger en svetstråd i spåret. Svetstråden sticker upp lite och trycker in i toppackningen när man spänner ner toppen. Extra kebab!!)
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top