Åtdragningsmoment S1000R -15

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Håller på och monterar en hylsa till mitt Bike-tower depåstöd. Hylsan är monterad via bulten i ramen på vänster sida av hojen enligt bilden, men jag inser att åtdragningsmomentet för bulten som sitter i ramen inte står att finna i instruktionsboken, varken för depåstödet eller hojen. Det är originalbulten som används men man skruvar denna genom hylsan för att fästa den.

Det finns möjligen ingen vänlig själ med tillgång till servicemanualen som kan kolla vad det skall vara för åtdragningsmoment? Det är en BMW S1000R -15. Borde vara samma som för RR, men jag tror de ändrat bulttyp på någon tidigare årsmodell så det funkar nog inte med vilken årsmodell som helst. Min bult har i alla fall en T50 skalle.

ImageUploadedByTapatalk1447275450.348523.jpg
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
(..om du inte redan löst ärendet.. eller bara dragit "hård" med vristkänslan som man brukar göra..)
Bulten i fallet är väl motorns högsta/bakre fäste till ram; M10 (std gänga=1.5) x 247mm. (Rostfritt, hållfasthetsklass 10.9?) -För S1000RR enligt "shop manual" dras den till 56Nm, lätt oljad gänga.

I övrigt är det sällan felaktigt i sådana här "generiska fall" att kolla skruvens gänga och klass och gå på allmänna "std" rekommendationer från skruvtillverkarna. Sökning ger många träffar, se t.ex http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens_teknikhandbok.pdf (sidorna 73-74)
 

Granqvist

because norrland is the shit
Gick med
1 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198s
Rätta mig om jag har fel men tror det är så att hylsan ska vara i det nedre hålet och bara mutter och bricka i det övre?
 

Raderad medlem 51742

Guest
(..om du inte redan löst ärendet.. eller bara dragit "hård" med vristkänslan som man brukar göra..)
Bulten i fallet är väl motorns högsta/bakre fäste till ram; M10 (std gänga=1.5) x 247mm. (Rostfritt, hållfasthetsklass 10.9?) -För S1000RR enligt "shop manual" dras den till 56Nm, lätt oljad gänga.

I övrigt är det sällan felaktigt i sådana här "generiska fall" att kolla skruvens gänga och klass och gå på allmänna "std" rekommendationer från skruvtillverkarna. Sökning ger många träffar, se t.ex http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens_teknikhandbok.pdf (sidorna 73-74)

Tack för hjälpen! Jag hann faktiskt lösa det själv, men bra att få bekräftat att jag gjort rätt. :) Drog till 56 Nm och nu när jag i efterhand även skaffat verkstadsmanualen till S1000R ser jag att det stämmer även där.

Skärmavbild 2015-11-22 kl. 14.03.14.jpg
Skärmavbild 2015-11-22 kl. 14.02.17.png

Rätta mig om jag har fel men tror det är så att hylsan ska vara i det nedre hålet och bara mutter och bricka i det övre?

Lite osäker på hur du menar, men själva plattan på stödet kom förmonterad för just S1000R och då är det den tjockare tappen som är överst, dvs den som skall in i hylsan jag monterade i det övre hålet på hojen (den övre av M10x50 bultarna benämnd "2" i sprängskissen ovan). Nederst på fästplattan sitter den smalare tappen som passar i den redan ihåliga nedre bulten (i sprängskissen ovan sitter denna mitt emellan de två bultarna benämnda "2"). I instruktionen på bike-tower.de (som iofs inte var den bästa) står det även specifikt för S1000RR (bör vara samma på S1000R) att man skall använda den befintliga bulten för att fästa hylsan, till skillnad från andra hojar där man ersätter bulten.

När man kollar bike-towers videoklipp för S1000R ser man också att de monterat hylsan i det övre hålet.

Skärmavbild 2015-11-22 kl. 14.34.00.jpg
 
Last edited by a moderator:

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
-man kan iaf konstatera att konstruktionen skiljer litegrann mellan S1000RR och S1000R, trots att det var samma åtdragningsmoment. Som skrivit ovan går i min hoj (den 247mm långa) bulten genom hela ramen och har en mutter på annan sida.
S1000R lär då ha en bult per sida, och respektivt gängorna i motorblockets "ögla".
 

Raderad medlem 51742

Guest
-man kan iaf konstatera att konstruktionen skiljer litegrann mellan S1000RR och S1000R, trots att det var samma åtdragningsmoment. Som skrivit ovan går i min hoj (den 247mm långa) bulten genom hela ramen och har en mutter på annan sida.
S1000R lär då ha en bult per sida, och respektivt gängorna i motorblockets "ögla".

Om jag inte minns helt fel tycker jag mig ha sett att detta är ändrat även på senare årsmodeller av S1000RR. De har ersatt den genomgående bulten med en bult på varje sida. Ser att du har en -11, så det skulle kunna förklara varför din är annorlunda.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top