Video Hur man INTE bromsar en mc.

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bakbromsen på mina hojar brukar becka ihop då jag alldrig använder den.

...och jag drar på vissa körningar mer belägg bak än fram. Jag använder bakbromsen för att hjälpa till att styra hojen inne i snäva böjar - jag har mer än en gång satt bakbromsen i kok uppför i Alperna.
Absolut nödvändigt att fiddla med bakbromsen ibland när man behöver byta spår snabbt när det är mycket trafik och somliga inte riktigt vet vad dom håller på med.
Alltså - inte bromsa ner hojen egentligen, utan tvinga in den i snävare spår genom att rubba balansen.


Haft lappen i 30år och varför ska man börja med bakbromsen? Jag använder enbart frambromsen, utom då jag avsiktligt bromsar enbart bak för att den inte ska becka igen...

Utan att vilja mästra dig, så måste jag säga att du missat själva essensen med att bromsa motorcykel.
Ansättning -> sekvens -> dosering är själva grundreceptet till en korrekt och effektiv inbromsning.
Missar i något av det är man långt ifrån en optimal inbromsning.
Just precis här har vi anledningen till så många av de olyckor där ABS anses vara så bra: att föraren får "panik" och gör fel.
Men, ABS rättar inte till felet - det bara maskerar problemet. Man får fortfarande inte en optimal inbromsning.
Den första snabba ansättningen med fotbromsen flyttar fram tyngdpunkten och fördelar över så mycket vikt på framhjulet att man kan utnyttja frambromsen (mer) effektivt - och det måste sitta inympat i det autonoma nervsystemet.
Att bara nypa till med frambromsen utan ha hunnit fördela om vikt framåt och "sätta ner" bakändan är ett katastrofrecept och huvudanledningen till alla dessa omkullbromsningar i korsningsolyckor som vi ser.


Brukar du ofta stå på öronen? :D

Well, det är enkelt att sitta på ett forum och berätta för folk hur dom skall köra...

Baring_zpsqaezxnvx.jpg

Foto: Per W

...och en annan sak att alltid göra rätt själv.
Ja, jag ser kullkörningar som något inte alldeles onaturligt när man kör MC.
Det har blivit bättre med åren, men det är fan inte bra.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Well, det är enkelt att sitta på ett forum och berätta för folk hur dom skall köra...

Baring_zpsqaezxnvx.jpg

Foto: Per W

...och en annan sak att alltid göra rätt själv.
Ja, jag ser kullkörningar som något inte alldeles onaturligt när man kör MC.
Det har blivit bättre med åren, men det är fan inte bra.

Du verkar vara känd av ambulanspersonalen också, de verkar inte ledsna, särskilt damen till vänster ser riktigt glad ut. :lol
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu har jag lärt mig att jag inte har en aning om hur jag bromsar, nåväl stannar gör det.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag har hört att när man använder bakbromsen så sänks hojen litegrann. Vilket också gör att man kan bromsa hårdare eller har jag fel? "Alltså att den inte gör en stoppie lika lätt"
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
En bra förutsättning för "att bromsa" är att man faktiskt HAR bromsar..
Eftersom ett antal av mina mc-köp varit av typen "friskt vågat - hälften vunnet" så köptes en hoj på distans, Den provkördes inte ens innan jag skulle ta den hem (49mil..)
Jag begav mig iväg och i första korsningen kommer i god fart en minibuss, från vänster.
man kan aldrig vara säker på att de sett en så jag "bromsade", inte bromsade!
Gissar att verklig bromsverkan fram var runt 20% av möjliga..:hihi
Nåja han stannade iaf, jag också, till slut...och jag klarade mig..

(Felet då? Det sedvanliga, slitna belägg och fyra kärvande bromskolvar fram. Vinterjobb asså..
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tycker det är bra att det äntligen kommer fram ett universellt sätt att få maximal bromsverkan oavsett underlag och hoj.

Det kommer iaf jag ta med mig ur den här tråden när jag skall iväg.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
"...Bakhjulet kan tendera att lyfta. BMW Bakhjulsassistent förhindrar bakhjulet från att lyfta."

Bakhjulsassistent låter fränt. En tjock tysk BMW-spätta typ.

Men det gäller ju att ha betalt för "bakhjulsassistent", de enklare / tidigare Boschsystemen saknade bakhjulsassistent.
Finns en hel tråd här på SH om att volta över framhjulet med BMW S1000RR, ett exempel från Ryssland och i den tråden kom det inlägg från någon här på SH som sett volt över framhjulet här i Sverige med BMW S1000RR vid nån gruppkörning. Jag tror bakhjulsassistenten kom först 2013 på bla Aprilia RSV4.
Och att MC ABS ökar chanserna klara bromsning i kurva kom väl 2014(?).
http://www.bosch-motorcycle.com/en/...hrwertfunktionen_1/added_value_functions.html
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Haft lappen i 30år och varför ska man börja med bakbromsen? Jag använder enbart frambromsen, utom då jag avsiktligt bromsar enbart bak för att den inte ska becka igen...
För att som några varit inne på "sätta hojen" så att den inte står lika mycket på nosen....vilket gör att det går att bromsa hårdare fram.

Men även som ett styrhjälpmedel. :fakta Ett distinkt men lagom tryck på bakbromsen vid rätt tillfälle hjälper till att räta upp hojen i lodled och gör det möjligt att byta riktning lite mer plötsligt än annars. Funkar finfint...
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
"Släpp bakbromsen, släpp bakbromsen" satt jag och skrek för mig själv.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är ju lite trist att hojen kommer efter honom med världens hämndbegär och vill bulta ner honom i vägkroppen bara för att han inte kan bromsa, men...

...nu var detta en riktig väg med slätt betongräcke på betryggande avstånd från körbanan, så han klarade sig med liv och lem i behåll.
Fundera på hur förloppet kunde sett ut med Noll Vision och Trafikverkets dödsräcke med stolpar som tillåtits sitta bara 5 cm från sidolinjen...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
För att som några varit inne på "sätta hojen" så att den inte står lika mycket på nosen....vilket gör att det går att bromsa hårdare fram.

Kanske tolkar dig fel men det är väl tyngd & tryck på framhjulet man vill ha. Ju mindre tyngd/tryck på (fram)hjulet ju lättare låser det ju sig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kanske tolkar dig fel men det är väl tyngd & tryck på framhjulet man vill ha. Ju mindre tyngd/tryck på (fram)hjulet ju lättare låser det ju sig.

När man bromsar med bakhjulet gör krafterna att hojen sänks lite, vilket medför att man får en kortare hävarm som försöker vrida hojen fram över framhjulet när man bromsar hårt. Man kan alltså utsätta framhjulet för större stoppande kraft utan att slå över framåt. Sedan gör ju den lilla bromskraften som bakhjulet bidrar med att framhjulet inte behöver ta upp den mängden kraft heller.

Sedan finns det säkert fler saker som händer, men jag är inte jättebra på fysiken i motorcyklar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
När man bromsar med bakhjulet gör krafterna att hojen sänks lite, vilket medför att man får en kortare hävarm som försöker vrida hojen fram över framhjulet när man bromsar hårt. Man kan alltså utsätta framhjulet för större stoppande kraft utan att slå över framåt. Sedan gör ju den lilla bromskraften som bakhjulet bidrar med att framhjulet inte behöver ta upp den mängden kraft heller.

Sedan finns det säkert fler saker som händer, men jag är inte jättebra på fysiken i motorcyklar.

Hmm ok.
Hojen höjs rimligtvis sedan motsvarande i det ögonblick bromsverkan är större på framhjulet än på bakhjulet? Då kommer tyngdpunkten återigen höjas, och också hävarmen?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm ok.
Hojen höjs rimligtvis sedan motsvarande i det ögonblick bromsverkan är större på framhjulet än på bakhjulet? Då kommer tyngdpunkten återigen höjas, och också hävarmen?

Nej, gaffeln är fortsatt komprimerad under bromsningen, så du får inte en längre hävarm mellan tyngdpunkt och vridpunkten, även om du faktiskt kan lyfta bakhjulet lite om du bromsar för kung och fosterland. :hihi
Stabiliteten det ger att leda med bakbromsen under hård inbromsning är mer kännbar i höga starthastigheter, tycker jag. I lagliga hastigheter så är det ingen jättestor skillnad på känslan får de flesta moderna hojar är väldigt kompetenta.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nej, gaffeln är fortsatt komprimerad under bromsningen, så du får inte en längre hävarm mellan tyngdpunkt och vridpunkten, även om du faktiskt kan lyfta bakhjulet lite om du bromsar för kung och fosterland. :hihi

Är inte det två olika saker vi pratar om nu?
Gaffeln blir/är ju komprimerad även om man bara bromsar med frambromsen.

Men, att hojen sänks något då man bromsar med bakbromsen har väl att göra med att bakändan på hojen helt enkelt rör sig saktare än framändan, hjulbasen blir längre och höjden mindre. När bakändan sedan inte bromsar mer än framändan återgår hjulbasen och höjden.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är inte det två olika saker vi pratar om nu?
Gaffeln blir/är ju komprimerad även om man bara bromsar med frambromsen.

Men, att hojen sänks något då man bromsar med bakbromsen har väl att göra med att bakändan på hojen helt enkelt rör sig saktare än framändan, hjulbasen blir längre och höjden mindre. När bakändan sedan inte bromsar mer än framändan återgår hjulbasen och höjden.

Fast, man fortsätter ju att bromsa med bakbromsen, och när bakhjulet bromsar så komprimeras bakdämparen lite. Det är först när man börjar lätta bakänden som bromsandet med bakhjulet tappar den effekten. Men ja, till slut så börjar man ju dansa fram med ett bakhjul som mer svävar fram än som har faktisk kontakt med marken, och då kommer ju höjdpunkten att ha höjts, men då har man ju redan komprimerat framgaffeln så mycket man kommer göra under inbromsningen, och den kommer inte att dekomprimera förrän man släpper av på frambromsen.
Det är en himla massa som händer med fysiken, geometrin och allt annat på en hoj, och som sagt så är jag inte herrejössesbra på det. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top