Yamaha R1 2001, frikopplar ej

Bigbjoern

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Hej!

Har ett stort problem som har hemsökt mig hela sommaren med allt ifrån misslyckade verkstads problem till egna försök att åtgärda felet utan framgång.

Symtomen är då:
Kan inte lägga i växel stillastående, då dör hojen för att den drar.
Kan springa med hojen och få i 1'ans växel, kan dock knappt stanna då den drar hela tiden.
Lyckas jag stanna, kan jag ej lägga i neutral.
DVS. Den frikopplar inte helt och hållet.

Provade byta lameller och stålskivor, utan framgång.
Kollade korgen efter spår, inga av märkvärdig storlek.
Har provat dra kopplingsarmen extra långt med en polygrip för att se om den frikopplar då, utan framgång.
Ny yamalube och filter
Provat med en ny tryckplatta, utan framgång. (eftermarknads som verkstaden provade)
Kollar man in genom oljepåfyllningen när allt är monterat så rör sig allting innanför när man kopplar.
Har rätt slack på handtaget.
Kopplingsstången på kåpan är rätt monterad.

Jag står handfallen, YamahaCenter sa "Inte lönt att laga, kommer kosta mer än hojens värde".
Verkstaden före: Provade byta delar för flera tusen utan framgång, vilket resulterade i att halva sommaren gick utan framgång.

Jag står handfallen, hjälp! Snälla!
 

Bigbjoern

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Jag har inte provat en annan kopplingskorg, känns som om det är det enda jag inte har gjort hittils..
Men en sådan separat har jag ej hittat under sökandet heller :(
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
yamahas orignal tryckfjäderplatta eller eftermarknads dito, eller kanske lösa fjädrar ?

om så är fallet, byt till en NY original yamaha standard fjäderplatta


näst intill identiskt problem hade en kompis, löste sig med att byta platta
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Sitter distansen som den skall innanför kopplingskorgen? Den som har "taggar" som motsvarar splinesen på axeln men sedan ändå hamnar utanför/bakom splinesen?
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
(Jag starkt ogillar att bara börja byta delar. Och ännu konstigare är att en märkesversktad säger "inte lönt att laga.." - vadå, vad var felet då de hade konstaterad som var inte lönt att åtgärda..?)

-hur som än, inga spår/gropar "pitting" i kopplingskorgen eller i mittstycket "clutch boss"? Och (de nya, oböjda) lamellerna och stålskivorna rör fritt? Små gropar/pits kan man t.om åtgärda med nålfil eller slipa med nån annan maskin så att splines /ytorna blir helt släta, som nya..
-kopplingsaxeln har inget onormalt aksial spel (då motorn är varm/igång)? -Svårt att tro att så vore fallet. Du hade provat t.om med extra lång drag med polygrip, utan förbättring..
-det som kvarstår är att tryckplattan inte dras ut tillräckligt rakt, någon sida måste halka efter. Iom din R1 har väl en tallriksfjäder istf flera jämnlika spiralfjädrar, måste det vara att fjädern tagit stryk och påverkar extremt osymmetriskt. Byt fjädern. Kolla också trycklagern som drar tryckplattan "utåt". (Fila splinesytorna på "bossen" vid samma veva så att de är helt släta - om de inte redan är. Och kolla extremt noga att allt blir rätt monterad; R1 shop manual med skiss går att hitta/ladda ner från nätet).

Allt sånt här går att fixa så att du når nivån som det var vid ny hoj. Lycka till!
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Axeln som trycker ut korgen, är den inom rimliga spec? Dvs. är längden korrekt.
Tänker på axeln som brukar kallas "Lifter Rod". Hade ett identiskt problem med en kompis YZ 250 för en massa år sedan.
 

Bigbjoern

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Den Tryckfjäderplatta som sitter i, vet jag inte om det är en identisk med yamahas egna, men den ser så ut iallafall..
Distansen bakom korgen sitter som den ska, Har idag kollat efter märken`/slitage på "nållagret" bakom korgen, inget slitage och den funkar som den ska.
Clutch boss är nedslipad, åtminstone det små märken som fanns, efteråt blev den ultraljudstvättad, lameller och stålskivor rör sig som de ska när man kikar på det.
Kopplingsaxeln har inget onormalt axiellt spel vid ljummen motor.
Tallriksfjädern är ny tillsammans med lameller och stålskivor.

Hittar ingenstans om vad "lifter roden" ska ha för längd och specs, mer än att "kolla efter slitage, skador eller märken"

Såg idag också att YamahaCenter hade monterat dit den gamla pianotråden vid deras felsökning....
Kul när man ser märken på en av lamellerna av att den har farit iväg.... NOWHERE TO BE FOUND.
SKITBRA!
Så nu är ju frågan... Hur mycket skada kommer den där tråden att göra i fri rörelse inuti motorn?

Det enda jag sett som verkar något onormalt är "Scratches" utanpå "Clutchbossen" typ skrap från något.. men inga märken någon annanstans som passar in skrapen på bossen... Den har ju ingenting i närheten av sig ?
(dessa skrap fanns även innan tråden hade farit)...
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu vet jag inte om Yamahan har en liknande konstruktion som Suzuki SV650S.
Men på min SV650S med samma symptom, frikopplar inte, var orsaken att muttern som höll inre kopplingkorgen på axeln hade lossnat.

(Innan jag satte igång med att riva kopplingen för att komma åt muttern hade jag åtgärdat alla andra möjligheter/orsaker till att den inte frikopplade enligt Haynes manual....)

När jag plattat ut låsbrickan kunde jag skruva av muttern med fingrarna.
Efter bankat låsbrickan slät med hammare satte jag ditt brickan och muttern, petade i 6an, stoppade en planka genom hjulet vid svingen och drog muttern med momentnyckel.
Till moment enligt Haynes.
Böjde till låsbrickan.
Och satte ihop allt och kopplingen fungerade normalt igen, frikopplade som den skulle ! :)
 
Last edited:

Bigbjoern

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Hade lös den idag, muttern satt, vet dock inte hur hårt, men den gav inte upp allt för lätt iallafall.

La dock märke till att kopplingskorgen kunde röra sig något radiellt utåt när allting satt ihop.. en sådan rörelse borde väl kunna vara misstänkt problem?

Har ingen koll på hur en originalkoppling ser ut när den funkar... Så har inget att jämföra mot ifall något saknas, sitter fel eller liknande.. även om det är långsökt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hade lös den idag, muttern satt, vet dock inte hur hårt, men den gav inte upp allt för lätt iallafall.
La dock märke till att kopplingskorgen kunde röra sig något radiellt utåt när allting satt ihop.. en sådan rörelse borde väl kunna vara misstänkt problem?
Har ingen koll på hur en originalkoppling ser ut när den funkar... Så har inget att jämföra mot ifall något saknas, sitter fel eller liknande.. även om det är långsökt.

Om muttern sitter ordentligt så gissar jag att slitna kullager på axeln borde ge problem.
Då är ju inte axeln / kopplingskorgen fixerad längsledes.
Ungefär som lös mutter.

För det är väl inte så att du har Castrol olja i hojen?
Tycker mig sett på SH att kopplingstrul och castrol är vanligt.

Kör själv på SBK Racing 10W-50, finns hos SWEDOL. För ca 1400kr för 20 liter
Alternativt 179kr/liter på OKQ8 mack.
 

Bigbjoern

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Då är ju inte axeln / kopplingskorgen fixerad längsledes.
Ungefär som lös mutter.

För det är väl inte så att du har Castrol olja i hojen?
Tycker mig sett på SH att kopplingstrul och castrol är vanligt.

I guess.. Ingen Castrol, köpte Yamalube 10w-40.
Har eventuellt en hel reservdelshoj -99 på G, förhoppningsvis blir jag klokare och en fungerande hoj rikare..
Men i dagsläget står jag bara och kilar mig i huvudet :|
 

Bigbjoern

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Nu är det så att jag kommit fram till att det sitter en -98ans motor på min årsm 2001.. vilket är väldigt roande...
Vad är det som skiljer kopplingen på 98an från 99 och framåt? förutom att det är 7 resp 8 lameller?
 

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
har du fått nån ordning på problemet? hur?

MVH
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Nu är det så att jag kommit fram till att det sitter en -98ans motor på min årsm 2001.. vilket är väldigt roande...
Vad är det som skiljer kopplingen på 98an från 99 och framåt? förutom att det är 7 resp 8 lameller?
Attans.
Så de nya reservdelarna du/verkstan monterat var för -01.
Troligen därför det inte hjälpte.

Edit:
Gå till verkstan o be dom hjälpa dig, de borde ju sett att det inte var en -01 utan -98!
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top