Trafikförsäkringsföreningen - Vad göra?

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Bästkusten
Hoj
Suzuki GSR 600
Tjena.. Har en klurig fråga.

Jag hade en MC som jag körde omkull med, och blev inlöst.. Jag gjorde det man brukar göra, lämna in bågen och allt. Nu ett par veckor efter har jag fått brev ifrån TFF om att jag inte har försäkrat min hoj och dem vill ha ett par tusenlappar (?!!) :(


Är det inte Försäkringsbolaget som ska avregistrera hojen? Har lämnat ifrån mig alla papper till verkstaden.. :huvet

Vad gör jag nu? Någon som vet? Är det bara att vara glad o betala eller är det något jag kan slippa?

Notera; Försäkringen gick ut ca en vecka efter olyckan..
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
När Försäkringsbolaget löste in hojen så borde de rimligen tagit över ägaransvaret. Ställde du inte av hojen så fort du lämnade in den på verkstad? Onödigt att betala mer än garageförsäkring när den står på en verkstad...
 

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Bästkusten
Hoj
Suzuki GSR 600
När Försäkringsbolaget löste in hojen så borde de rimligen tagit över ägaransvaret. Ställde du inte av hojen så fort du lämnade in den på verkstad? Onödigt att betala mer än garageförsäkring när den står på en verkstad...

Nä.. Jag var antagligen korkad och inte tänkte på detta då. Jag trodde per automatik att försäkringsbolaget hade skrivit av hojen när dem godkände mitt ärende. Lämnade in hojen till verkstaden dagen efter händelsen..:va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett par tusenlappar, det var billigt ! Är det inte ca 250kr/dygn?
Låter som de fakturerat dig från försäkringen gick ut till hojen avregistrerades.
Ditt misstag: Du tog inte och avregistrerade hojen när hojen lämnades till verkstan.

Kan ta ett liknande exempel.
En bekant säljer sin bil. Med mycket kvar på försäkringen som tur var. Så börjar parkeringsböterna trilla in. De 4 glada grabbarna som köpte bilen, ja de har gett faen i att registrera bilen. Så hon är fortfarande ägare.
Så hon tar och avregistrerar bilen. Efter samråd med polisen.
Det enda hon kan göra eftersom hon inte vet vem som köpte bilen.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Om ett försäkrinsbolag tagit över detta ägareansvar hur kan de då kräva dig på ersättning under den tid de varit ägare till denna mc.
"Ägaransvar" finns väl inte?
Antingen äger man hojen eller inte, och står man som ägare i registret på en påställd hoj då är man ägare, även om FB har hojen i sitt förvar...
Been there - done that...
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Ett par tusenlappar, det var billigt ! Är det inte ca 250kr/dygn?
Låter som de fakturerat dig från försäkringen gick ut till hojen avregistrerades.
Ditt misstag: Du tog inte och avregistrerade hojen när hojen lämnades till verkstan.

Kan ta ett liknande exempel.
En bekant säljer sin bil. Med mycket kvar på försäkringen som tur var. Så börjar parkeringsböterna trilla in. De 4 glada grabbarna som köpte bilen, ja de har gett faen i att registrera bilen. Så hon är fortfarande ägare.
Så hon tar och avregistrerar bilen. Efter samråd med polisen.
Det enda hon kan göra eftersom hon inte vet vem som köpte bilen.

Vet inte vem som köpte bilen ... LOL !?.Skickade inte tanten in registreringsbeviset i samband med detta ägarebyte.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
"Ägaransvar" finns väl inte?
Antingen äger man hojen eller inte, och står man som ägare i registret på en påställd hoj då är man ägare, även om FB har hojen i sitt förvar...
Been there - done that...

Äger man hojen så har man väl ägareansvar att betala försäkring på denna hoj och om hojen bytt ägare så upphör ju också ägareansvaret.För jag betalar då inte fortfarande försäkringar på alla de fordon jag en gång ägt men inte äger längre.
 

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Bästkusten
Hoj
Suzuki GSR 600
Gör det lite mer tydligt för er, jag har INTE avregistrerat hojen, och glömde helt av detta när jag kraschade hojen och den stod på verkstad. Mitt fel, absolut. Glömde ställa av den.. Tycker detta låter helt o hållet mitt fel men kan någon förstå lite vad jag menar? :dummer
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Gör det lite mer tydligt för er, jag har INTE avregistrerat hojen, och glömde helt av detta när jag kraschade hojen och den stod på verkstad. Mitt fel, absolut. Glömde ställa av den.. Tycker detta låter helt o hållet mitt fel men kan någon förstå lite vad jag menar? :dummer

Jodå, jag förstår vad du menar och normalt sett så brukar ett trafikförsäkringsbolag hjälpa till med även detta om de nu har något som kallas för kundservice.Men det saknades tydligen i detta fall.
 

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Bästkusten
Hoj
Suzuki GSR 600
Jodå, jag förstår vad du menar och normalt sett så brukar ett trafikförsäkringsbolag hjälpa till med även detta om de nu har något som kallas för kundservice.

Lite mer info; Kommer på mig själv mer och mer att det är mitt fel.. Glömt att ställa av hojen OCH registrera den.. Finns det något jag kan skylla på om jag ringer dem imorgon och säger som det är att jag har glömt av det när den står i verkstad..? :confused:
 

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Bästkusten
Hoj
Suzuki GSR 600
Update igen: Fordonet är avställt/Avregistrerat... Nu är jag helt snurrig känns det som..

EDIT: Det bästa kanske är att ringa dem imorgon och kolla läget, så jag vet hur det ligger till. Ville bara få det lite klart för mig av er om det är försäkringsbolaget som har skyldighet till att avregistrera eller om jag skulle gjort det tidigare? Slarvigt är det ju - mycket från min del.. Men det är sånt som händer! ;)
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Om du har en försäkring på hojen, kraschar den och inte aktivt säger upp din försäkring så ska du inte bli betalningskyldig för att försäkringsbolaget har tagit bort försäkringen men inte ställt av hojen. Prata med försäkringsbolaget och se till att de löser det, det kan de göra genom att kontakta TFF och ge dom lite info. Det är inga komplicerade saker för dom men stört omöjligt för dig.
Man behöver inte ha försäkring på avställda fordon.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vet inte vem som köpte bilen ... LOL !?.Skickade inte tanten in registreringsbeviset i samband med detta ägarebyte.

Nä, det lovade grabben som köpte bilen att göra !
Vem det nu var av de fyra trevliga pojkarna !
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Nä, det lovade grabben som köpte bilen att göra !
Vem det nu var av de fyra trevliga pojkarna !

Naturligtvis tråkigt för tanten att råka ut för detta drägg men det var tyvärr "Game Over" för tanten redan när hon inte själv valde att skicka in dessa registreringspapper efter avslutad affär.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Inte så kul när förre ägaren inte skickar in dem heller. Näst bäst är om pappret läggs på lådan med bägge parter närvarande. Bäst är att jag postar det själv oavsett om jag köper eller säljer, därvidlag har jag ett välgrundat förtroende för mig själv. För andra...inte.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Ägarbytespapper är föråldrat och är bara förenat med risker för båda parter vilket visas tydligt med exemplen ovan. I dagsläget kan man förutsätta att någon av parterna eller bekanta till parterna har en såpass ny telefon att den kan köra Transportstyrelsens app och därmed även kan köra ägarbytet genom appen. Då går bytet igenom omedelbart och så slipper man hela riskmomentet som papper på lådan innebär.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top