Loncin 150cc går dåligt

moddlaren

Guest
Skulle mycket väl tänka mej att 100:- cdin har packat ihop.. Mikunin kostade väll lika mycket som hojen ca 1000 :-
 

moddlaren

Guest
tändboxen det är ingen super kvallite på dessa finns nya för ett par 100 trimboxar för någon hundring till o kompletta tändsystem för ca 500,.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
En möjligen ofin fråga: Gasar du fullt under kompressionstestet?
 

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
Justerade ventilerna ikv, insug 0,10mm samt avgas 0,12mm som jag läste skulle vara rätt? (fanns bara 0,15mm som närmast på bladmåttet mot avgas, så fick ställa lite på känsla). Ställde svänghjulet på "T". Kunde ej kolla inställningen mot kamdrev då jag inte verkar hitta någon lucka för den.

Iallafall hoppade kompen upp på 8bar och de kändes direkt på kicken. Jag tror att ja måste justera lite yttligare för att få de tätt (12bar) om ja nu använder rätt mått för inställningen dvs.

Hojjen gick igång på första kicken iaf. Tomgången är ju sådär men förgasare är påväg. Den ville gärna "hosta genom luftfiltret" typ misstände på nåt vis. Men ja ska justera yttligare så de bli riktigt bra. När man drog åt muttern ville gärna spelet minska lite.
 
Last edited:

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
Tänkte göra ännu ett ryck efter jobbet om ja ids å ställa om ventilerna igen. Jag tror inte att jag hittade rätt dödläge (även fast den va ställd på "T".

Men detta måste ju vara oljeplugg för sil/filter? Borde ju sitta liknande http://www.ebay.com/ulk/itm/271166710945 isf borde man kunna rengöra denna bara? Hade blixten på när ja tog fotot. Pluggen är helt i silver å ej svart.

ImageUploadedByTapatalk1446630758.212526.jpg
 

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
Ja de satt en sil där! Bra skick så blir att rengöra bara. Bra för andra att veta då många verkar ha dålig koll på denna vertikala modell av 150cc ImageUploadedByTapatalk1446667924.603134.jpg

Kör ventiljusteringen imårn ist. Ont om tid ikv.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Följ hur ventilerna öppnas/stängs medan du vrider runt så ser du om du är på rätt T.
Inga problem med att använda 0,15 i stället för 0,12 - låt det gå lite trögare bara eller låt det vara 0,15 (hellre för stort än för litet spel, särskilt på avgasventilen).
Jodå; vid all kompressionsmätning ska man hålla full gas! Det kommer att bli påtagligt högre värde om du gör rätt.
 

moddlaren

Guest
Det är exakt samma motor som satt i Honda xr125 på det glada 80talet skillnaden är 25cc så kolla i Honda xr service handbok så får du veta det mesta.. Grabbens 250 gick som ett skott efter lite portning o en mikunin.. Han aldrig haft så skoj på någon annan leksak som dessa middcize fiddys..

Ja de satt en sil där! Bra skick så blir att rengöra bara. Bra för andra att veta då många verkar ha dålig koll på denna vertikala modell av 150cc View attachment 424886

Kör ventiljusteringen imårn ist. Ont om tid ikv.
 

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
Följ hur ventilerna öppnas/stängs medan du vrider runt så ser du om du är på rätt T.
Inga problem med att använda 0,15 i stället för 0,12 - låt det gå lite trögare bara eller låt det vara 0,15 (hellre för stort än för litet spel, särskilt på avgasventilen).
Jodå; vid all kompressionsmätning ska man hålla full gas! Det kommer att bli påtagligt högre värde om du gör rätt.

Yes precis de jag gjorde, justerade vid T det varvet ventilerna var opåverkade (ej rörde sig). Jag gjorde justeringen noggrannare idag å de vart bra, inget knack eller dyligt. Full gas höll jag också vid testet å efter några hårda kickar flög manometern upp på 12bar :) skönt å veta att motorn e ok!

Såg aldrig nåt kamdrev eftersom denna motor har stötstänger med underliggande kamaxel, lite gammalmodigt kanske..

Passade även på att byta olja, vart julas mc olja för våtkoppling. Gick in prick en liter, rengjorde å dränerade vid silen också. ImageUploadedByTapatalk1446749604.631814.jpg
ImageUploadedByTapatalk1446749618.567171.jpg
ImageUploadedByTapatalk1446749633.990715.jpg
 

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
Det är exakt samma motor som satt i Honda xr125 på det glada 80talet skillnaden är 25cc så kolla i Honda xr service handbok så får du veta det mesta.. Grabbens 250 gick som ett skott efter lite portning o en mikunin.. Han aldrig haft så skoj på någon annan leksak som dessa middcize fiddys..

Tusen tack för tipset! De förklarar uppbyggnationen av motorn, 80tal. Haha man kanske ska avancera och skrämma upp den lite ;)
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Det är exakt samma motor som satt i Honda xr125 på det glada 80talet skillnaden är 25cc så kolla i Honda xr service handbok så får du veta det mesta.. Grabbens 250 gick som ett skott efter lite portning o en mikunin.. Han aldrig haft så skoj på någon annan leksak som dessa middcize fiddys..


Säger som Brasse i fem myror är fler än 4 elefanter: Fel, Fel, Fel..
Nej, det är inte samma motor. Honda xr 125 från 80 talet hade kamkedja och överliggande kam. Bara kick och bla CDI givare på kammen till tändningen.
 
Last edited:

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
Ja fråga inte mig ;) Ja e på rookie nivå när de kommer till mc med dess historik :)

Nu äre bara förgasaren kvar så skall nog denna gå fint!
 

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
ImageUploadedByTapatalk1447788804.060046.jpg

Idag kom mikunin.. Direkt vid start så gick den jämnt å fint på tomgång. Svarade fint på gas, hela registret även vid full gas vid nästan stillastående. Inga läckage alls såsom att den flöda över som den förra. Så nu är den i bruksskick igen. Bara en framskärm som jag väntar på då den som satt på var sprucken.
 

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
ImageUploadedByTapatalk1447835388.776401.jpg

En annan fundering ang startmotorn som ja märkte.. Den ska väl inte snurra då ja drar runt på kicken? För de gör den har jag märkt.

Vet någon ifall den går att ta bort på nåt vis å "blinda"?
 

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
Eller är det så att den ska dras runt endast då man kickar? Kan ladda upp ett klipp där man hör hur det låter som.
 

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
Har kika lite och de verkar som kicken går genom startmotorn. Så den snurrar inte då man kör iaf de e ju tur.

Men märkte nu på slutvart, alla växlar. Så baktänder den lite och går lite dåligt, tvekat lixom och blöddrar lite. Det gjorde den inte innan byte av förgasare. Annars förutom det går den fint. Men tips på de? Chokar jag så blir de rakt ingen skillnad, lite sämre kanske.
 

ftar

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Övik
Hoj
Loncin fiddy 150cc
Längesen man skrev här. Men köpte ju denna (inte just denna, men samma modell) https://www.ebay.com/ulk/itm/331722482837 Mikuni VM26 förgasare för 150cc. Munstyckena i min gamla gasare hade lågfart 35 och main 91.. Sedan denna nya gasare hade lågfart 15 och main 54 vilket e väldigt lite motför vad det ska vara. Men tyvärr passar inte munstyckena från den gamla till den nya.

Tips på vart man kan hitta dessa låg/högfarts munstycken?
c88dc905f0f465e1e1ee1726ce6ff5dd.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top