Göra adaptrar i starkt material

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Har också fått höra att rostfritt är starkare, det är ju ingen långtradare jag ska lyfta upp och meka med, är den bara starkare än än bondstål så är kanske allt löst eller måste jag köpa en annan framhjulslyft?? :va :glömdet

Du har byggt den där själv va?
Ska till garaget nu, kan ladda upp en bild på min. Titta o jämför var tyngdpunkt hamnar, belastningar o var de hamnar och i vilka riktningar.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Rostfritt är hyfsat bra på att inte rosta. Annars är det rätt värdelöst på allt annat.
Det är mjukt men segt.
Knivblad i RF är bara aningen bättre än de i papier machie. Det kräver låga varvtal vid bearbetning annars sabbar man vertygen till på köpet kan skiten ythärda av att en idiot tex blåanlöper ett borr i det.

Det du behöver är ett verktygstål tex ss2541det är betydligt starkare än bonnstålet 235 alt 355
Men måste axlarna verkligen vara så klena?
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Du har byggt den där själv va?
Ska till garaget nu, kan ladda upp en bild på min. Titta o jämför var tyngdpunkt hamnar, belastningar o var de hamnar och i vilka riktningar.

Nope, en annan har byggt den, riktigt proffsigt gjort för övrigt! Schysst att du fotar din, intressant att se den! :)
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Rostfritt är hyfsat bra på att inte rosta. Annars är det rätt värdelöst på allt annat.
Det är mjukt men segt.
Knivblad i RF är bara aningen bättre än de i papier machie. Det kräver låga varvtal vid bearbetning annars sabbar man vertygen till på köpet kan skiten ythärda av att en idiot tex blåanlöper ett borr i det.

Det du behöver är ett verktygstål tex ss2541det är betydligt starkare än bonnstålet 235 alt 355
Men måste axlarna verkligen vara så klena?

Ok, du verkar har stenkoll på olika material. Du råkar inte ha koll på nån firma som har det materialet och en svarv som fixar det så kan jag köpa adaptern av dem?
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Det är ganska intressant som konstruktör att höra alla kommentarer om att "rostfritt skall du ha, det är bra"
Faktum är att "rosfritt syrafast" som 1.4404 är riktigt jävla sopigt om man ser till hållfasthet. 1.4460 börjar likna svartstål av kvalitet 355, diskbänks-rostfritt är inte ens rostfritt per definition och är inte speciellt hållfast...
Glöm rostfritt i detta fallet med andra ord..

SS2541 skulle vara ett bra alternativ, det kan ha uppemot dubbla sträckgränsen jämfört med S355CM.
355-material är normalt betraktat som "skapligt höghållfast" jämfört med 235 eller 1914.

Ett alternativ som nämnts tidigare är att utgå från en 12.9-skruv till adaptern. den har skapigt bra egenskaper och är hyffsat lätt att få tag på.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Personligen så tycker jag att du bör du nog se över hur din lyft fungerar, är den konstruerad fel så blir det en helvetes brytning på plunchen och med den klena diametern ser du ju hur det går,
jag har depåstöd både från biltema och från betydligt dyrare o proffsigare tillverkare som ska lyfta på samma vis som din hemmasnickrade,
försök att få till en geometri som passar till hojjen i stället så kan du ha en träpinne som plunch,,

olika hojjar är olika höga o på så vis olika förutsättningar, jag tror (utan att ha forskat) att ju lägre framända ju större kraft o brytning skapas i plunchen, ett exempel jag har är att min RSV4 är jäkligt mycket styggare att lyfta upp än någon av mina Mille,, så se över geometrin för att lösa problemet,

får du fatt i en plunch tillverkad i exempelvis 2511 så ryker någon av svetsarna i stället,,

för viss går det helvetes tungt att lyfta upp framänden ? bara det borde vara en varningsklocka.

lycka till
//Jocke
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ok, du verkar har stenkoll på olika material. Du råkar inte ha koll på nån firma som har det materialet och en svarv som fixar det så kan jag köpa adaptern av dem?

ImageUploadedByTapatalk1446281248.044846.jpg

Biltema har hela fungerande depåstöd för ungefär vad det skulle kosta dig att få någon att starta svarven. Stålet är inte problemet, det är konstruktionen.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Det är ganska intressant som konstruktör att höra alla kommentarer om att "rostfritt skall du ha, det är bra"
Faktum är att "rosfritt syrafast" som 1.4404 är riktigt jävla sopigt om man ser till hållfasthet. 1.4460 börjar likna svartstål av kvalitet 355, diskbänks-rostfritt är inte ens rostfritt per definition och är inte speciellt hållfast...
Glöm rostfritt i detta fallet med andra ord..

SS2541 skulle vara ett bra alternativ, det kan ha uppemot dubbla sträckgränsen jämfört med S355CM.
355-material är normalt betraktat som "skapligt höghållfast" jämfört med 235 eller 1914.

Ett alternativ som nämnts tidigare är att utgå från en 12.9-skruv till adaptern. den har skapigt bra egenskaper och är hyffsat lätt att få tag på.

Ok tack för infon! Vet du nån som kan ordna en adapter i SS2541 ?
Undrar också hur man skulle kunna göra en adapter med 12.9 skruv, kan du rita lite snabbt hur det skulle kunna se ut?

Måtten är enligt bildenadapter mått.jpg
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Personligen så tycker jag att du bör du nog se över hur din lyft fungerar, är den konstruerad fel så blir det en helvetes brytning på plunchen och med den klena diametern ser du ju hur det går,
jag har depåstöd både från biltema och från betydligt dyrare o proffsigare tillverkare som ska lyfta på samma vis som din hemmasnickrade,
försök att få till en geometri som passar till hojjen i stället så kan du ha en träpinne som plunch,,

olika hojjar är olika höga o på så vis olika förutsättningar, jag tror (utan att ha forskat) att ju lägre framända ju större kraft o brytning skapas i plunchen, ett exempel jag har är att min RSV4 är jäkligt mycket styggare att lyfta upp än någon av mina Mille,, så se över geometrin för att lösa problemet,

får du fatt i en plunch tillverkad i exempelvis 2511 så ryker någon av svetsarna i stället,,

för viss går det helvetes tungt att lyfta upp framänden ? bara det borde vara en varningsklocka.

lycka till
//Jocke

Jag har använt denna lyft i 20år och den har alltid fungerat superbra. Det är inga stora krafter som krävs för att lyfta framdelen på hojen, har inte ens reflekterat över att det på något sätt skulle vara tungt, jag har haft många olika hojar genom åren, säkert mer än många här har haft. Nästan så jag skulle vilja lägga upp ett klipp och visa hur otroligt enkelt det är! (förutom på hojar som har 13mm hål :crash
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ok, du verkar har stenkoll på olika material. Du råkar inte ha koll på nån firma som har det materialet och en svarv som fixar det så kan jag köpa adaptern av dem?

Jo, jag har koll.
Jag bor i västsverige och vet inte om någon mekanisk verkstad i sthlm överhuvudtaget.
Men om du kom o plingade på hos mig och var schysst hade jag hjälpt dig för ett par hundra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för bilden och för att du tog dig tid! Har ju haft min lyft i runt 20 år och gillar den, skulle nog vilja prova med en annan adapter först :)

Problemet med din konstruktion är att du har "gångjärnet" mellan ovandelen och underdelen ca 3 dm framför adaptern.
Det innebär att du har en hävarm på ca 3 dm som vill böja adaptern. Och adaptern böjs.
Ser man på Biltema lyften (som jag också har själv) så ligger gångjärnet mellan ovan och underdel ca 1dm framför adaptern.
Dvs böjmomentet på adaptern blir ~1/3 av böjmomentet du har.
Jag förstår du gillar din depålyft. Mycket mera fritt utrymme framför hojen. Än med Biltema.
Men det utrymmet kostar i ca 3 ggr högre böjmoment.
Och lyckas du fixa till tillräckligt bra stål i adaptern
så håller vi alla tummarna för att inget brister i styrhuvudet. :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Dumt kanske, men kan du inte ta och borra ett 13mm hål i en av dina skrotade bitar och sen ta en bit av borret i biten som pinne?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dumt kanske, men kan du inte ta och borra ett 13mm hål i en av dina skrotade bitar och sen ta en bit av borret i biten som pinne?

Om du kollar på fotot i trådstarten och jämför med tumstocken (det är väl mm på den?) så är den del av adaptern som brister tunnare än 10mm, jag gissar på ca 8 mm.
Den delen av adaptern som håller, den nedre delen kan kanske vara 13mm.
Där min tanke med ett 8mm hål och en lång höghållfast M8 i 8.8 10.9 eller tom 12.9 i hålet.
Men du har ju en verklig poäng.
Använd BORRET ! :tummenupp

Och så hoppas vi att inget skadas inuti styrhuvudet ! :)
För orsaken till problemet (=att adaptern böjs) är ju det "höga" moment det aktuella depåstådet utsätter adaptern (och styrhuvudet) för eftersom stödet lyfter ovandelen ca 3 dm framför adaptern.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Om du kollar på fotot i trådstarten och jämför med tumstocken (det är väl mm på den?) så är den del av adaptern som brister tunnare än 10mm, jag gissar på ca 8 mm.
Den delen av adaptern som håller, den nedre delen kan kanske vara 13mm.
Där min tanke med ett 8mm hål och en lång höghållfast M8 i 8.8 10.9 eller tom 12.9 i hålet.
Men du har ju en verklig poäng.
Använd BORRET ! :tummenupp

Och så hoppas vi att inget skadas inuti styrhuvudet ! :)
För orsaken till problemet (=att adaptern böjs) är ju det "höga" moment det aktuella depåstådet utsätter adaptern (och styrhuvudet) för eftersom stödet lyfter ovandelen ca 3 dm framför adaptern.

Ja, den där saken är ju knappast optimal, men funkar det så funkar det.

Ok, men då föreslår jag ett inköp av ett 13mm borr, sen är det bara att slipa ner det med en rondell samtidigt som det snurrar i en borrmaskin.

Se bara till att det är säkrat så det inte välter första gången....
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Om du kollar på fotot i trådstarten och jämför med tumstocken (det är väl mm på den?) så är den del av adaptern som brister tunnare än 10mm, jag gissar på ca 8 mm.
Den delen av adaptern som håller, den nedre delen kan kanske vara 13mm.
Där min tanke med ett 8mm hål och en lång höghållfast M8 i 8.8 10.9 eller tom 12.9 i hålet.
Men du har ju en verklig poäng.
Använd BORRET ! :tummenupp

Och så hoppas vi att inget skadas inuti styrhuvudet ! :)
För orsaken till problemet (=att adaptern böjs) är ju det "höga" moment det aktuella depåstådet utsätter adaptern (och styrhuvudet) för eftersom stödet lyfter ovandelen ca 3 dm framför adaptern.

Jag har ju skrivit att delen som böjs är 13 mm, har även lagt in exakta måtten på en ritning i tråden, men du insisterat hela tiden på att den är c:a 8mm. :7peta Den andra delen är 20mm och det måttet finns också med på ritningen på adaptern i tråden. :krama

20151030_214928[1].jpg
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag har ju skrivit att delen som böjs är 13 mm, har även lagt in exakta måtten på en ritning i tråden, men du insisterat hela tiden på att den är c:a 8mm. :7peta Den andra delen är 20mm och det måttet finns också med på ritningen på adaptern i tråden. :krama

View attachment 424794

Dåså, borra ur den och peta i skaftet från ett borr.

Höhö, borra, peta i och skaft i samma mening.:banana
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Det var ungefär det jag försökte säga, fast med andra ord :)

Problemet med din konstruktion är att du har "gångjärnet" mellan ovandelen och underdelen ca 3 dm framför adaptern.
Det innebär att du har en hävarm på ca 3 dm som vill böja adaptern. Och adaptern böjs.
Ser man på Biltema lyften (som jag också har själv) så ligger gångjärnet mellan ovan och underdel ca 1dm framför adaptern.
Dvs böjmomentet på adaptern blir ~1/3 av böjmomentet du har.
Jag förstår du gillar din depålyft. Mycket mera fritt utrymme framför hojen. Än med Biltema.
Men det utrymmet kostar i ca 3 ggr högre böjmoment.
Och lyckas du fixa till tillräckligt bra stål i adaptern
så håller vi alla tummarna för att inget brister i styrhuvudet. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har ju skrivit att delen som böjs är 13 mm, har även lagt in exakta måtten på en ritning i tråden, men du insisterat hela tiden på att den är c:a 8mm. :7peta Den andra delen är 20mm och det måttet finns också med på ritningen på adaptern i tråden. :krama

View attachment 424794

Beklagar och ber om ursäkt. :Bugar Mitt dåliga ögonmått spelade mig ett spratt ! :huvet
Jag jämförde adaptern med tumstocken till vänster på fotot och tyckte att adaptern var lite smalare än 10mm på tumstocken. Och gissade på M8. Nu har jag skrivit ut fotot, mätt med skjutmått på utskriften.
Och adaptern blir så där 12mm jämfört med tumstocken.
Mer än 50% fel på ögonmåttet. Den är ju 13mm !
Det går åt skogen.
Det här :gråta
:)
Hoppas styrhuvudet och delarna inuti håller när du hittat tillräckligt stark adapter ! :)
 
Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Dåså, borra ur den och peta i skaftet från ett borr.

Höhö, borra, peta i och skaft i samma mening.:banana

Faktiskt så verkar det ju vara en bra ide! Ett 13mm borr lär ju aldrig gå av, å andra sidan har ju ett borr sylvassa kanter på sidorna och sitter inte fastgjuten i hålet, vill inte göra några onödiga märken på insidan av styrhuvudet, visst är chanserna små men ändå. :gnissla Finns det ingen annan här som typ Elffors fast som bor i Stockholm och kan svarva till en adapter i ett starkt stål mot betalning? Skulle kännas lite proffsigare att ha en riktig adapter, går ju snabbt att svarva till om man har material och grejor :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top