Göra adaptrar i starkt material

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
När jag ska lyfta framdelen på motorcyklar som har smala hål för styrkronan så går det inte så bra, de böjs eller går av. På motorcyklar som har större hål i styrkronan så är det aldrig några problem. Det är väl vanligt "bondstål" i mina adaptrar antar jag. Jag skulle behöva få hjälp att svarva till en adapter av starkare material som inte går av. Nån som håller på med detta eller vet någon bra firma?

20151024_162738[1].jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
De är väl förmodligen gjorda av något sunkigt SS1912 eller 1914 eller möjligtvis något ännu värre kinamaterial med hållfasthet sämre än aluminium.

Om du bor söder om huvudstaden så finns mängder med små eller medelstora svarvfirmor och överraskande många av dessa har t.ex. ETG 100 på hyllan, ett riktigt högkvalitativt och hållfast svarvstål.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Istället för att bearbeta hårdare typ av stål och svära över "slöa" svarvstål, läs lite om härdning. Jag gjorde egna styrpinnar till min MIRA-fräs av vanligt silverstål som jag "bonn-härdade" i gammal uppvärmd 50w motorolja och anlöpte efteråt.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
De är väl förmodligen gjorda av något sunkigt SS1912 eller 1914 eller möjligtvis något ännu värre kinamaterial med hållfasthet sämre än aluminium.

Om du bor söder om huvudstaden så finns mängder med små eller medelstora svarvfirmor och överraskande många av dessa har t.ex. ETG 100 på hyllan, ett riktigt högkvalitativt och hållfast svarvstål.

Låter som att du har koll på olika material! :yoparty Jag har redan varit på två firmor som inte kunde hjälpa mig då de inte hade starkare stål eller svarvar som fixade det. En firma föreslog rostfritt stål. Jepp, jag bor söder om huvudstan, har du några namn på firmor man kan kolla med som du tror kan tänkas ha material och svarv som fixar det? :)
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Istället för att bearbeta hårdare typ av stål och svära över "slöa" svarvstål, läs lite om härdning. Jag gjorde egna styrpinnar till min MIRA-fräs av vanligt silverstål som jag "bonn-härdade" i gammal uppvärmd 50w motorolja och anlöpte efteråt.

Visst kanske härdning kan vara ett alternativ, men det lättaste vore ju nog att snurra förbi nån firma som svarvar en ny i ett starkt material :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tycker det ser ut som den delen som inte håller har Dy=~8mm.
Skulle du kunna använda en höghållfast "lång" M8 skruv av material 10.9 eller 12.9 eller det kanske räcker med 8.8 som du sätter i ett hål du borrar i underdelen?
Och kapar det som blir över? Av tex en M8 x 120mm ?
http://www.skruvcentralen.se/files/insexskruv/mc6s.pdf
Ja gänga bara typ de nedersta 10mm i underdelen. Rak massiv stång från "skruven" "där det brukar gå av / böja sig" och uppåt och långt ner i underdelen.
http://websystem.itaccess.se/ITaccess/Bildarkiv/org/853/hållfasthet.pdf
sök tex på
insex 10.9
exempel
http://www.skruvcentralen.se/?content=products&type=insex
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Att den böjer sig har nog me att lyft anordningen är lite konstigt tillverkad för krafterna hamnar fel... Me en 8 mm stång ska du kunna lyfta hela hojen, men om man använder hävarm så kan man me lätthet för handkraft böja samma stång...
Går ganska lätt å härda typ silverstål me typ svets eller gasolbrännare.. Värm upp de till typ mörkrött å sen ner i gammal motorolja... Mörkrött gör att de inte blir för hårt härdat...
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Har en axel i 2333 RF liggande som du kan få om du har vägarna förbi Enskede. Svarva får du göra själv.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Tycker det ser ut som den delen som inte håller har Dy=~8mm.
Skulle du kunna använda en höghållfast "lång" M8 skruv av material 10.9 eller 12.9 eller det kanske räcker med 8.8 som du sätter i ett hål du borrar i underdelen?
Och kapar det som blir över? Av tex en M8 x 120mm ?
http://www.skruvcentralen.se/files/insexskruv/mc6s.pdf
Ja gänga bara typ de nedersta 10mm i underdelen. Rak massiv stång från "skruven" "där det brukar gå av / böja sig" och uppåt och långt ner i underdelen.
http://websystem.itaccess.se/ITaccess/Bildarkiv/org/853/hållfasthet.pdf
sök tex på
insex 10.9
exempel
http://www.skruvcentralen.se/?content=products&type=insex

Den delen som inte håller är 13mm tror jag, skall dubbelkolla det, är på jobbet nu. Kan mäta alla måtten på en gång. Är öppen för alla förslag, kanske finns en annan lösning istället för att svarva till. Återkommer med mått senare idag
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Att den böjer sig har nog me att lyft anordningen är lite konstigt tillverkad för krafterna hamnar fel... Me en 8 mm stång ska du kunna lyfta hela hojen, men om man använder hävarm så kan man me lätthet för handkraft böja samma stång...
Går ganska lätt å härda typ silverstål me typ svets eller gasolbrännare.. Värm upp de till typ mörkrött å sen ner i gammal motorolja... Mörkrött gör att de inte blir för hårt härdat...

Lyften jag använt har jag haft i många herrans år, men alla hojar jag haft tidigare har haft grövre hål i styrkronan (större än 13mm) Det blir lite hävarmsprincipen när man lyfter upp framdelen iof, men det är väl tanken också, att man inte ska lyfta upp hojen för hand och sen sätta dit stödet :brinnerup Jag har inte tillgång till svets, gasolbrännare har jag iof, skule gärna se om det fanns nån firma som kunde svarva till en ny i ett starkare stål men det verkar vara bökigt att hitta nån firma i Stockholm?
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Har en axel i 2333 RF liggande som du kan få om du har vägarna förbi Enskede. Svarva får du göra själv.

Ok vad schysst. 2333 RF säger inte mig nånting, men det låter bra i alla fall. :yoparty Avvaktar lite och ser vad som händer. Jag har ingen svarv heller, tips på verkstad med svarv för starkt stål?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
När jag tittar på bilden på dina adaptrar så är det något som verkligen inte stämmer. Hela pinnen ska vara inne i axeln upp genom styrhuvudet innan du lyfter, så att änden på axeln får stöd av den lilla kanten runt om den smala pinnen, du gör helt enkelt någonting väldigt väldigt konstigt när du lyfter.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
När jag tittar på bilden på dina adaptrar så är det något som verkligen inte stämmer. Hela pinnen ska vara inne i axeln upp genom styrhuvudet innan du lyfter, så att änden på axeln får stöd av den lilla kanten runt om den smala pinnen, du gör helt enkelt någonting väldigt väldigt konstigt när du lyfter.

Hela adaptern hat varit inne när jag påbörjar lyftet, dock blir det ju en del belastning i själva lyftet och det stålet som är vanligt bonnstål som det kallas (vet inte exakt benämning) klarar helt enkelt inte av det. De andra adaptrarna som varit tjockare (typ 20mm och uppåt) har aldrig någonsin böjt sig.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hela adaptern hat varit inne när jag påbörjar lyftet, dock blir det ju en del belastning i själva lyftet och det stålet som är vanligt bonnstål som det kallas (vet inte exakt benämning) klarar helt enkelt inte av det. De andra adaptrarna som varit tjockare (typ 20mm och uppåt) har aldrig någonsin böjt sig.

Då gör du något konstigt, något är i skitfel vinkel någonstans. Kontrollera depåstödet. Har lyckats lyfta en gammal 200kg+ kawasaki med m8 gängstång, o mutter+bricka. Pinnens enda jobb är ju att hojen inte ska halka av. Samtidigt har ett gammalt biltemastöd ballat ur för mig på något vis, så det konstant kollapsar...
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Då gör du något konstigt, något är i skitfel vinkel någonstans. Kontrollera depåstödet. Har lyckats lyfta en gammal 200kg+ kawasaki med m8 gängstång, o mutter+bricka. Pinnens enda jobb är ju att hojen inte ska halka av. Samtidigt har ett gammalt biltemastöd ballat ur för mig på något vis, så det konstant kollapsar...

Jag kan nog inte göra på så många olika sätt. När jag visat adaptern för en plåt/svetsfirma så sa de att de förstår att den böjs då det är vanligt bonnstål.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Hmm.. jag hade hoppats att nån skulle skriva typ: Kolla med Götes svets- och svarv på Svarvargatan 10 i Stålia industriområde i Stockholm, han har de rätta verktygen och materialet som krävs och fixar det åt dig utan problem :rock
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag kan nog inte göra på så många olika sätt. När jag visat adaptern för en plåt/svetsfirma så sa de att de förstår att den böjs då det är vanligt bonnstål.

En plåt/svets firma har nog koll på sina saker, men kanske inte på de andra....

Jag skulle kunna både svarva å härda en pinne åt dig, men går den sönder p.g.a att konstruktionen på lyftanordningen är kass så får jag på nöten för allt... Att dom grövre pinnarna håller beror på att dom är så himla mycke överdimensionerade...
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hmm.. jag hade hoppats att nån skulle skriva typ: Kolla med Götes svets- och svarv på Svarvargatan 10 i Stålia industriområde i Stockholm, han har de rätta verktygen och materialet som krävs och fixar det åt dig utan problem :rock

Ring Bromma stål eller o kolla, be dem göra delen i rostfritt, gör en ritning med samtliga mått och ge till dem. Vilken mekanisk verkstad som helst kan svarva till en bit åt dig, men ingen av dem kommer vilja ta ansvar för om din hoj går i backen, så var tyst om vad det är till. Med det säger du i princip upp din rätt att gå dit när du knäckt den dock. Glöm inte heller att hårdare stål blir sprödare medan mjukare stål böjs lättare.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
En plåt/svets firma har nog koll på sina saker, men kanske inte på de andra....

Jag skulle kunna både svarva å härda en pinne åt dig, men går den sönder p.g.a att konstruktionen på lyftanordningen är kass så får jag på nöten för allt... Att dom grövre pinnarna håller beror på att dom är så himla mycke överdimensionerade...

Känns som att jag har en "Lyftanordning from Hell" enligt er :yoparty Här kommer en gammal bild på den, har använt den i många år och är supernöjd med den, men har aldrig haft en hoj som bara har 13mm hål att lyfta den med :fyllisar
 

Bifogat

  • Depåstöd.jpg
    Depåstöd.jpg
    127.6 KB · Visningar: 248
Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Ring Bromma stål eller o kolla, be dem göra delen i rostfritt, gör en ritning med samtliga mått och ge till dem. Vilken mekanisk verkstad som helst kan svarva till en bit åt dig, men ingen av dem kommer vilja ta ansvar för om din hoj går i backen, så var tyst om vad det är till. Med det säger du i princip upp din rätt att gå dit när du knäckt den dock. Glöm inte heller att hårdare stål blir sprödare medan mjukare stål böjs lättare.

Har också fått höra att rostfritt är starkare, det är ju ingen långtradare jag ska lyfta upp och meka med, är den bara starkare än än bondstål så är kanske allt löst eller måste jag köpa en annan framhjulslyft?? :va :glömdet
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top