Adaptrar för att konvertera till radialbromsar?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Adaptrar för att konvertera till radialok, eller byta gaffel?

Är det någon här som har testat? Googlade och hittade mycket positivt om dem.
Dock hittade jag tex en negativ kommentar som att meningen med radialoken är hur dem är infästa på gaffeln etc.

Har tänkt eventuellt byta gaffel (ta en från Busa -08 och fram) på min egen pga bromsarna, men blev nyfiken på dessa.
Att byta gaffel på just min hoj blir ju igen funktionsskillnad förutom oken då, sen är det ju inte gratis. (har specialanpassad skärm bla)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, det stämmer att poängen med radialok är infästningen. Känner du att du får bättre utbud av ok kan du ju köra på någon såndär lösning, men du kommer nog även fortsättningsvis få lite skjuvkrafter av infästningen, vilket är det man undviker med radialbromsarnas infästning.

Har du inte radial pump på handtaget kan du ju byta där för bättre känsla också. Där är den ju lättare att byta med. :hihi

(Jag har ingen aning om vad som sitter på en hayabusa. :hihi)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
men du kommer nog även fortsättningsvis få lite skjuvkrafter av infästningen, vilket är det man undviker med radialbromsarnas infästning.

Tjuvskrafter eller skjuvkrafter? förklara. Kiten finns ju även med brembo-ok. Men de flesta jag har hittat verkar ha kört med 4-kolv radial tokico från -08 busa å fram, och säger sig fått bättre bett.
Eller är man dumsnål är frågan...

sitter "vanliga" mindre 6-kolvare på 99-07 busa
(samma på några gammelgixxers och på kromsläden Kawasaki meanstreak bla)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Med den infästningen som är vid sidan av så sitter oket på en hävarm, och all kraften oket tas upp ska också tas upp av hävarmen, då kommer den att flexa lite, och eftersom att infästningspunkten inte sitter längs rotationscentrum så kommer oket att flytta sig lite. Med riktig radiell montering så kommer oken inte att flytta sig i förhållande till skivan, om än kanske lite längsmed rotationen, men inte i förhållande till den... Eller hur man nu ska förklara.

Den lilla rörelsen gör att ett ok som inte är radiellt monterat känns lite mindre distinkt.

Menade mastercylindern uppe på styret. Den kan man också byta till radiellt ok för att få bättre känsla, om man inte redan har det.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
sån här har jag original:
 

Bifogat

  • master.jpg
    master.jpg
    65.7 KB · Visningar: 71
Last edited:

moddlaren

Guest
Isr har lösningar för bättre bett:tummenupp/ jävligt bra bett:brynad/ så ända inihelvetes bett:crash/ bett så du skiter ned dig:4skrika.. Bara att fråga acke o priset är en piss i missisippi med den sjuka servicen ISR har:fakta:D:fakta:rodnar..

Mvh
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kan man säga axialbromsar om traditionellt monterade bromsok som inte är av radialtyp? :va Inget ordmärkeri eller så, utan uppriktigt menad fråga.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kan man säga axialbromsar om traditionellt monterade bromsok som inte är av radialtyp? :va Inget ordmärkeri eller så, utan uppriktigt menad fråga.

säkert inte. nåt jag snappat upp i virvarvet. En moderator kan väl ändra det.

Bra förklaring Ulvhamne!, tack!

Kopplade inte direkt det där med vad du menade med hävarmen, :confused: men sen satt
jag och kollade på 2 bilder brevid varandra av de olika typerna :tummenupp
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Infästningen gör en teoretisk skillnad men det finns gott om andra svaga punkter att åtgärda före man funderar på det. Den stora fördelen är väl att de flesta radialok man kan få tag på är riktigt bra högpresterande ok oavsett sin infästning.

Riktigt bra belägg och slangar gör de flesta nöjda. Räcker inte det så vet jag inte exakt vad som är den svaga länken på en Busa men ISR gör huvudcylindrar, ok och skivor för riktiga finsmakare.

Är du inte nöjd efter det så rekommendras terapi.:hihi
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Infästningen gör en teoretisk skillnad men det finns gott om andra svaga punkter att åtgärda före man funderar på det. Den stora fördelen är väl att de flesta radialok man kan få tag på är riktigt bra högpresterande ok oavsett sin infästning.

Riktigt bra belägg och slangar gör de flesta nöjda. Räcker inte det så vet jag inte exakt vad som är den svaga länken på en Busa men ISR gör huvudcylindrar, ok och skivor för riktiga finsmakare.

Är du inte nöjd efter det så rekommendras terapi.:hihi

Det var det svaret jag var ute efter, alltså om man får mer bett med 4-kolvs Tokico radialok på konverterad infästning? Utbudet av ok har jag mindre nytta av.

Hela grejen handlar om att jag eventuellt tänkt regga om den som ombyggt fordon, och då krävs vissa ändringar, bla utbyte av bromssystemet. Prestandan spelar mindre roll som jag har förstått, iaf
när det gäller byråkration eller vad man ska kalla det...
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Snåla inte.
Kjøp BPF fra en GSXR 1000 09---> med Rasial ok ( 2012 har brembo ok... )
Passer rett i triple tree og er uendelig mye bedre enn Hayabusa 99-07 gaffel.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det var det svaret jag var ute efter, alltså om man får mer bett med 4-kolvs Tokico radialok på konverterad infästning? Utbudet av ok har jag mindre nytta av.

Kanske, men det beror mest på vad som skiljer sig mellan oken utöver infästningen.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kanske, men det beror mest på vad som skiljer sig mellan oken utöver infästningen.

nu har jag gamla 6-kolvs tokicos som även sitter på äldre gsxr, kawor mm. De går inte ens att köpa nya längre tror jag

Länk med fina bilder också
http://www.hayabusa.org/forum/modif...ment/170426-gen1-brembo-brake-conversion.html

Kom in på dessa konverteringskit mycket pga det ekonomiska också.
Om det nu är ekonomisk/Prisvärt i ett sådant sammanhang som för mig? Gäller ju eventuell Omregistrering, inte att ha det bästa som finns.
 

Bifogat

  • tokico.jpg
    tokico.jpg
    8 KB · Visningar: 460
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Snåla inte.
Kjøp BPF fra en GSXR 1000 09---> med Rasial ok ( 2012 har brembo ok... )
Passer rett i triple tree og er uendelig mye bedre enn Hayabusa 99-07 gaffel.

Hehe. tack för inlägg! Nej vill inte snåla, vill helst ha en ny Busa -15 gaffel+ brembo-ok jag såg, men pengarna
sticker iväg så innih-lvete :huvet
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag har Radialmonterade ok från CBR 1000/600 monterade i egen fräst adapter på min Kawasaki.

Oken är bättre än originalet och jag tycker att bromsarna är riktigt bra nu.
Men att byta bara för att få Radialok känns lite onödigt.

Fördelen för mig var att jag fick ett större utbud belägg och så var dom gamla lite svampiga i konstruktionen.

Har fortfarande det gamla bromshandtaget från kawan
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tjena
Det blev en kompromiss mellan Yngves förslag och min.
Köpte lösa ben från Gsxr 1000 05/06 och ok från Busa -11, så får se hur det går.

Busan är ju 55 .mm i nedre kronan och gixxer 05/06 är 54 mm.
07/08 gixxern ska vara 56.mm tydligen, så valet föll på 05/06 för det känns enklare som ren amatör att fylla upp den millimetern med något än att hålla på å fräsa ur eller byta krona (tripple tree).

DETTA ÄR ABSOLUT INGEN GUIDE I HUR MAN GÖR, utan hoppades enbart få lite tips.

Någon som vet något om hur det blir med oken och skivorna? Alltså om dem kommer att hamna rätt?. Att jag behöver 5 mm spacers vid oken vet jag,eftersom att jag har 320-mm-skivor

Mvh
 

Bifogat

  • 0506forks.jpg
    0506forks.jpg
    335.7 KB · Visningar: 50
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det finns väl två svar.
1. Visst finns det adaptrar så att du får oken att passa
2. Hela vitsen är minskat flex. Fundera på om du får mer eller mindre flex om du monterar ett radiellt ok + en adapter i en konventionell infästning. Är det prestanda du söker så går du fel väg...
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det finns väl två svar.
1. Visst finns det adaptrar så att du får oken att passa
2. Hela vitsen är minskat flex. Fundera på om du får mer eller mindre flex om du monterar ett radiellt ok + en adapter i en konventionell infästning. Är det prestanda du söker så går du fel väg...
känns inte som du läst mitt senaste inlägg. Det har gått ett tag sedan jag skapade tråden och jag har lärt mig lite mer sedan dess.

Tack för kommentar ändå! :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top