Vindbrus hörselskydd in-ear

Mauritze

Medlem
Gick med
21 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
94 Kawasaki ZZR600
Tjena
Lyckades med min uppkörning förra veckan, har passerat 80mil nu.

Sitter o letar info om små in-ear lurar med mikrofon.
Eller adapter kabel med mikrofon och svarsknapp.(samsung s5)
Kollar även på earfoon biker music, men då måste jag hitta adapter kabel också.
Har kört med orginal propparna ifrån samsung och låg volym , det fungerar skapligt om skaftet vrids uppåt och kabeln bakom örat.
Har även moto safe öronproppar dem funkar , men tråkigt med tystnaden . ( var skönare med bakgrunds musik i samtalsnivå .)

Funderar även på köpa en Touring glas/kåpa som är högre till min gsx750f om det skulle hjälpa för vundbruset.

Så har ni erfarenhet av olika musik pluggar eller earfoon biker. Och speciellt om ni har små hörselgångar.

Blir inte så många mera mil nu. Läst att det brukar vara mässpriser på gjutningar på earfoon , så blir säkert en trio på den.

Ha de!
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Vet inte om man ska rekommendera annat än "vanliga" öronproppar för hojåkning...
Lyssna på musik när man kör hoj är inte något jag skulle rekommendera och än mindre prata i telefon när man kör! Det är precis lika korkat som att prata i telefon när man kör bil (hur många gånger har inte du själv svurit åt bilister som sitter i telefon och inte haft någon koll på trafiken, headset eller inte?)
Nä du, skaffa du dig ett par öronproppar med filter som tar bort skadligt ljud och låter dig höra vad som händer i din omgivning istället så slipper du bli en siffra i statistiken...
T.ex. EARfoon Biker, Alpine MotoSafe (har sådana själv) eller något typ Uvex X-Fit.
Kolla in testet på Fastbikes hemsida för lite tips och råd...
 

Mauritze

Medlem
Gick med
21 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
94 Kawasaki ZZR600
Tjena
Har redan motosafe pluggar , dem funkar bra.
Och jag pratar inte när jag kör , utan stannar på lämpligt ställe och svarar eller ringer upp.
Men skönt då att slippa ta av sig hjälmen.
Samt att man kan utnyttja mobilen navigation via headset ett plus till. Sen poppar inte jag mera än att jag hör saker i omgivningen.
Men är sugen på earfoon biker musik just för att kunna höra mobilen samt ev navigation .
Men nästan 3000kr är mycket pengar!
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
images.jpg

LG HBS800. Går att snacka i med hjälmen på. Funkar att byta låtar, höja o sänka volym, svara/lägga på samtal. Alla knappar under hakan att nå. Du har även anc, active noice cancellation för att få bort hög ljudnivå.
De följer med mig överallt. Jobbet, på hojen o i gymmet. Polarn har ett par likadana o när vi är ute o kör tillsammans så hör vi varann klockrent. Superbra skit!

Dock måste du ha dem under någon form av buff annars vill de blåsa av såklart (dock hjälper det nog till att få bort brusljud)
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Vet inte om man ska rekommendera annat än "vanliga" öronproppar för hojåkning...
Lyssna på musik när man kör hoj är inte något jag skulle rekommendera och än mindre prata i telefon när man kör! Det är precis lika korkat som att prata i telefon när man kör bil (hur många gånger har inte du själv svurit åt bilister som sitter i telefon och inte haft någon koll på trafiken, headset eller inte?)
Nä du, skaffa du dig ett par öronproppar med filter som tar bort skadligt ljud och låter dig höra vad som händer i din omgivning istället så slipper du bli en siffra i statistiken...
T.ex. EARfoon Biker, Alpine MotoSafe (har sådana själv) eller något typ Uvex X-Fit.
Kolla in testet på Fastbikes hemsida för lite tips och råd...

Eftersom jag använt flertalet varianterna under många års körning med hjälm samt huva, öronproppar / muskiklurar så gör det knappast någon skillnad i ditt trafiksäkerhetstänkande såvida det inte kommit någon ny form av mjukvaruprogrammerade öronproppar som kan skilja på skadligt och icke skadligt ljud.Finns ju numera även hjälmar med utrymme för inbyggd telefoni.För övrigt borde folk som snackar statistik över olycksfall i trafiken i de fall man framför sitt eget fordon ta bussen istället speciellt om man tror man är osårbar på en mc för att man inte hade musiklurar i öronen.
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag kan rekommendera "Scala Rider" (interkom som du installerar i hjälmen med bluetooth), då kan du ha vanliga öronproppar i öronen så blir vinden mycket tyst sedan drar du upp volymen i hjälmen så att musiken hörs genom öronpropparna.

Då får du också smidiga knappar på hjälmen för att byta låt, ändra volym eller svara på samtal, samt att du också kan prata med kompisar när ni är ute och kör om de också skaffar det till deras hjälmar.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Tips: Skippa hörlurar och allt vad det heter, mest värdelösa skit och kronligaste o hålla på med när man kör. köp ett Riktigt blutooth headset, in med öronpropparna.
Köpte värstingkitet i våras, en Sena 20S, är så toknöjd så de e inte klokt, bättre än dom bästa hörlurar du kan tänka dig, kör i 150 på motorvägen med öronproppar och hör musik klart o tydligt och även prata i telefon om någon ringer. (Just sena 20s är grym inom mic området, bra fylligt ljud och de jag pratar med i telefon vid 150 tror inte ens jag kör mc när jag säger det, dom hör inget brus, låter precis som om jag skulle sitta inomhus i ett tyst rum)

Scala
Sena
2 stora fabrikat inom detta, Sena 20s slår scala rider G9 i hästlängder på ljudkvalite, har testat båda under en kurs (dom hade Scala G9 och jag blev besviken). Men. en 20S kostar… du får räkna omkring 2000kr, så vill du bara ha det mest basic så får du helt funktionella saker för omkring 500-1000kr, och när du väl kör så kommer dom låta bättre än de du stoppar in i örat, för dom tar inte bort vindljudet så bra, testade och omkring 120 så blir det till o med svårt att ens höra musiken och vid 150 så kunde jag knappt avgöra om musiken var på eller hade stängts av.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Tips: Skippa hörlurar och allt vad det heter, mest värdelösa skit och kronligaste o hålla på med när man kör. köp ett Riktigt blutooth headset, in med öronpropparna.
Köpte värstingkitet i våras, en Sena 20S, är så toknöjd så de e inte klokt, bättre än dom bästa hörlurar du kan tänka dig, kör i 150 på motorvägen med öronproppar och hör musik klart o tydligt och även prata i telefon om någon ringer. (Just sena 20s är grym inom mic området, bra fylligt ljud och de jag pratar med i telefon vid 150 tror inte ens jag kör mc när jag säger det, dom hör inget brus, låter precis som om jag skulle sitta inomhus i ett tyst rum)

Scala
Sena
2 stora fabrikat inom detta, Sena 20s slår scala rider G9 i hästlängder på ljudkvalite, har testat båda under en kurs (dom hade Scala G9 och jag blev besviken). Men. en 20S kostar… du får räkna omkring 2000kr, så vill du bara ha det mest basic så får du helt funktionella saker för omkring 500-1000kr, och när du väl kör så kommer dom låta bättre än de du stoppar in i örat, för dom tar inte bort vindljudet så bra, testade och omkring 120 så blir det till o med svårt att ens höra musiken och vid 150 så kunde jag knappt avgöra om musiken var på eller hade stängts av.

Kör du bara med vilka in-ears som helst? Blir det mycket hängande kablage?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kör du bara med vilka in-ears som helst? Blir det mycket hängande kablage?

Jag kör också med Sena 20S och den har riktigt bra inbyggda högtalare i hjälmen, så jag brukar kombinera med mina favoritöronproppar. Jag har även ett par ljuddämpande in-ear lurar som jag använder ibland.
http://www.shure.com/americas/products/earphones/se-earphones/se215-sound-isolating-earphones
Funkar utmärkt tillsammans med 20S ifall man föredrar detta istället för att köra med de inbyggda högtalarna+öronproppar. Bara att koppla in i hörlursuttaget på 20S.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag kör också med Sena 20S och den har riktigt bra inbyggda högtalare i hjälmen, så jag brukar kombinera med mina favoritöronproppar. Jag har även ett par ljuddämpande in-ear lurar som jag använder ibland.
http://www.shure.com/americas/products/earphones/se-earphones/se215-sound-isolating-earphones
Funkar utmärkt tillsammans med 20S ifall man föredrar detta istället för att köra med de inbyggda högtalarna+öronproppar. Bara att koppla in i hörlursuttaget på 20S.

Jo jag har ju en 20S men upplever konversation/musik som problematiskt i motorvägsfart. Det kanske är på grund av hjälmen men jag tänker mig att hörlurar vore bra där.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jo jag har ju en 20S men upplever konversation/musik som problematiskt i motorvägsfart. Det kanske är på grund av hjälmen men jag tänker mig att hörlurar vore bra där.

Ja, då är ju ett alternativ att köra med t ex de in-ear jag länkade till. Nackdelen är förstås att det blir lite bökigare när man tar på och av hjälmen att ha en extra sladd att koppla in osv. Ibland har jag också märkt att det kan bli lite störningar från bluetooth-sändaren som hörs i hörlurarna, men inte i hjälmens högtalare.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jo jag har ju en 20S men upplever konversation/musik som problematiskt i motorvägsfart. Det kanske är på grund av hjälmen men jag tänker mig att hörlurar vore bra där.
har du öronproppar eller inte? För jag o min kompis har lyckats hålla acceptabla samtal i ca 200 på dom polska motorvägarna och varit några få 100 meter ifrån varandra, öronpropparna gör A och O när farten ökar

Som sagt, ett riktigt headset avsätt för mc hjälmar är grymt, inte nog med att det går att skruva upp volymen så att man skulle klassa det som en rent skadlig volym (dom har tänk att man ska ha öronproppar på sig så det finns gott med kräm i sakerna, Gör väldigt ont om man glömmer o skruva ner musiken efteråt o tar på sig hjälmen utan öronproppar o sätter på sakerna (glömt många gånger och fått den där panik/paralyserande känslan av ljudnivån).

För det andra får du de där smidiga med knappar o rattar som du lätt kan hantera med mc handskarna på, dom viktigaste när man kör är ju volym, svara på samtal o kanske byta låt om man måste, skulle man nu hitta något svindyrt som låter riktigt bra i hjälmen så går det på sena och scala att koppla in dina vanliga 3.5mm kontakter o använda dom men med alla dom bra knapparna som enheterna har. :tummenupp
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
har du öronproppar eller inte? För jag o min kompis har lyckats hålla acceptabla samtal i ca 200 på dom polska motorvägarna och varit några få 100 meter ifrån varandra, öronpropparna gör A och O när farten ökar

Som sagt, ett riktigt headset avsätt för mc hjälmar är grymt, inte nog med att det går att skruva upp volymen så att man skulle klassa det som en rent skadlig volym (dom har tänk att man ska ha öronproppar på sig så det finns gott med kräm i sakerna, Gör väldigt ont om man glömmer o skruva ner musiken efteråt o tar på sig hjälmen utan öronproppar o sätter på sakerna (glömt många gånger och fått den där panik/paralyserande känslan av ljudnivån).

För det andra får du de där smidiga med knappar o rattar som du lätt kan hantera med mc handskarna på, dom viktigaste när man kör är ju volym, svara på samtal o kanske byta låt om man måste, skulle man nu hitta något svindyrt som låter riktigt bra i hjälmen så går det på sena och scala att koppla in dina vanliga 3.5mm kontakter o använda dom men med alla dom bra knapparna som enheterna har. :tummenupp

Har skruvat volymen till max men har kört utan öronproppar. Menar du att det blir bättre med öronproppar? Tycker det följer med distortion när man har hög volym. Har svårt att känna igen låtarna när jag lyssnar i hög fart.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top