Zx-10r 2016

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Ingen som uppmärksammat lanseringen i dag? Då får vi väl fixa en tråd dårå... :)

http://44teeth.com/2016-kawasaki-zx-10r/

http://www.kawasaki.co.uk/en/news/t...CAX11eDglZXgxfWl1bXFwODAlQC1leClgKC10MXVEJUFE

https://www.youtube.com/watch?v=VPdmM2pt54A

Skaplig uppdatering från -11:an:

207 påstådda hästar (med luffarturbo)
Ny elektronik med 6-axlig IMU a'la R1, med TC, LC, QS, motorbromsstyrning.
Titangrenrör och -dämpare
Trycksatt gaffel(!)
Öhlins elektroniska styrdämpare
Brembo monobloc och radialpump
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Bra av Kawasaki, ser bra ut också...de senaste 10-15 åren så har inte Kawa hojarna varit så snygga(mitt tycke). Men den här ser bra ut! Påminner mig om deras 90-tals hojar, inte överdriva med styling, bara lite lätt aggressiv och bra satt ihop.

Samt bra uppdateringar, de behövde inte göra så mycket mer än ny elektronik osv. Den levererar fortfarande grymt bra i WSBK. Tycker de gör rätt med att bara uppdatera hojen med bättre utrustning.

Kan tänka mig att chassit och motorn inte har fått världens ändring? förutom lite små 'tweakandet'.

Nu är ju Honda och Suzuki långt bak i spelet...lite synd för skulle vara grymt med ny R1, kawa och halvnya duccen och Aprilian göra upp med ny Honda och Suzuki i nästa års WSBK.
 

Smagatusk

Guest
Varför trycksatt gaffel? Säg inte att de tagit fram något nytt anti-dive-skit som ESCS? Tog bort all känsla vid hårda inbromsningar, jue...
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Den ser riktigt fin ut! Tror inte att jag kommer byta från min -11 dock, är fortfarande sjukt nöjd med den.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Varför trycksatt gaffel? Säg inte att de tagit fram något nytt anti-dive-skit som ESCS? Tog bort all känsla vid hårda inbromsningar, jue...

Det satt luftfjädring fram på crossar nyligen men har tagits bort på årets och kanske fjolårets modeller. (har inte stenkoll).
Nu är det väl sporthojarnas tur att få framdämparkollaps.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jodå, satt och kollade hojen igår. En hel del som låter skoj på den, men jag väntar lite på testkörningarna av den. :hihi
Fjädringen vetefan... Öhlinsbyte? :fakta :hihi

Inte alls förtjust i färgsättningen av den gröna bara.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Det satt luftfjädring fram på crossar nyligen men har tagits bort på årets och kanske fjolårets modeller. (har inte stenkoll).
Nu är det väl sporthojarnas tur att få framdämparkollaps.

Mja, nu är det ju inte luftfjädrar som avses. Det är väl kväve-trycksatta cartridgeoljebeållare, av samma orsak man trycksätter bakstötdämpare.

Öhlins variant
http://www.ohlins.com/product/fgr300/
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Synd Showa inte snackade med er grabbar innan dom beslutade sig för att montera denna fjädring på Kawan som ska fajtas med resten av topparna i segmentet, då hade dom ju vetat att det inte funkar liksom. Att showa samarbetar med KRT i WSBK har ingen betydelse...

:hihi
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Synd Showa inte snackade med er grabbar innan dom beslutade sig för att montera denna fjädring på Kawan som ska fajtas med resten av topparna i segmentet, då hade dom ju vetat att det inte funkar liksom. Att showa samarbetar med KRT i WSBK har ingen betydelse...

:hihi

Det enda konstiga med showa på kawwa är väl att det är honda ägt...
Annars kan jag inte se hur bättre grejer kan ses som negativt.

Känns som en tydlig trend att literklubborna mer och mer blir halvfärdiga banhojar. Lika tydligt är det att Suzuki och Honda är numera två steg bakom sina konkurrenter.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Hmm, e lite besviken på den försiktiga kåpförädnringen. Nu e den mer slätstruken med mjuka linjer, dvs ett steg bakåt när det gäller kawwa designen. ser lixom ut som vilken plastraket som helst nu jue. Hade hoppats på nått värre, typ åt det hållet som man såg på framsidan av den dära japanska mcblaskan. Men men.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm, e lite besviken på den försiktiga kåpförädnringen. Nu e den mer slätstruken med mjuka linjer, dvs ett steg bakåt när det gäller kawwa designen. ser lixom ut som vilken plastraket som helst nu jue. Hade hoppats på nått värre, typ åt det hållet som man såg på framsidan av den dära japanska mcblaskan. Men men.

Ja, det var en liten överraskning efter H2ans ganska extrema utseende. Men nog ser man vaga spår efter H2 i den nya ZX10R-designen. Men man får titta noga. :hihi
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
top ballhetsfaktor och köregenskaper tekniskt sett.
mest slätstrukna i segmentet designmässigt sett.

:confused:
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Känns som en tydlig trend att literklubborna mer och mer blir halvfärdiga banhojar.

Jo, det är ju en definitiv uppryckning i standard på grundmaterialet även på japanarna nu. Om man jämför med min K5:a så är det ju en skaplig förändring då det mesta i originalutrustning på den är rätt budgetorienterat, även för den tiden.

Man kan ju undra om det är för att göra dem konkurrenskraftiga i Superstock (som även många nationella mästerskap som t.ex. vårt SM kör efter) som de lägger så här mycket krut... För i WSBK så är ju reglementet såpass att de får byta ut det mesta sånt ändå, även om det också håller på att tajtas till.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jo, det är ju en definitiv uppryckning i standard på grundmaterialet även på japanarna nu. Om man jämför med min K5:a så är det ju en skaplig förändring då det mesta i originalutrustning på den är rätt budgetorienterat, även för den tiden.

Man kan ju undra om det är för att göra dem konkurrenskraftiga i Superstock (som även många nationella mästerskap som t.ex. vårt SM kör efter) som de lägger så här mycket krut... För i WSBK så är ju reglementet såpass att de får byta ut det mesta sånt ändå, även om det också håller på att tajtas till.

Tror att bmw har en del med detta att göra då dom helt enkelt drog igång effektrejset mellan tillverkarna igen och påminde dom om att den totala prestandan är det som är intressant.
Sen har såklart den ekonomiska biten kommit in med att om du inte behöver byta så mycket för att få en racehoj är den helt klart mer intressant.
 

Smagatusk

Guest
Synd Showa inte snackade med er grabbar innan dom beslutade sig för att montera denna fjädring på Kawan som ska fajtas med resten av topparna i segmentet, då hade dom ju vetat att det inte funkar liksom. Att showa samarbetar med KRT i WSBK har ingen betydelse...

:hihi

Varför är den trycksatt? Det är väl fortfarande ok att ställa frågor, va? :7peta
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Gillar utseendet skarpt! Som flera sagt tidigare så är det små ändringar som gör att den är betydligt behagligare att se på än nuvarande modell. Hade kanske önskat en något snyggare bakdel och lite mer harmonisk färgsättning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Gillar utseendet skarpt! Som flera sagt tidigare så är det små ändringar som gör att den är betydligt behagligare att se på än nuvarande modell. Hade kanske önskat en något snyggare bakdel och lite mer harmonisk färgsättning.

Den svarta är mycket snyggare, för då ser man liksom formerna bättre. Dock är jag ganska trött på svarta hojar. :gnissla
En kawaorange? :hihi
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Fy fan, jag är nästan tårögd. Jag älskar (sorry Lisbeth) Kawasaki. Gillar skarpt att videon visar vad den är till för och inget annat trams.

JAG VILL HA

Vidare tycker jag att att alla medlemmar genast skall ta sitt ansvar och starta en insamling så jag kan köpa en till våren. Varför?

FÖR JAG BEHÖVER DEN MEST

Tack Falco för filmen!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top