KTM RC8 problem med koppling

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
KTM RC8 problem med koppling
Hej,

precis köpt en begagnad hoj i Måndags av en mc handlare och det har uppstått lite problem. De fullservade den när jag köpte den.

Problemet är att när hojen stått ett tag och blivit kall, så biter kopplingen rejält i motorn när man ska köra iväg. Man får dra in kopplingen, sen ut den några gånger tills den sluta bita tag direkt.
Efter motorn är varm och man kopplat några gånger så försvinner problemet men återkommer så fort hojen stått och svalnat ett tag.

Jag har såklart pratat med mc handlaren och annan mc mekaniker.
En säger hydralvätskan i koppling behöver bytas, en säger lamellerna är slut. Tänkte börja med byta vätskan (även detta precis gjorts vid köpet).

Vill höra vad folket här har att säga, om ni själv haft detta problem och vad ni tror felet kan bero på?

Tack
Martin
 

moddlaren

Guest
Har du köppt av handlare är det bara att åka tillbaka så får dom fixa problemet. Du har garanti i några månader..
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Har du köppt av handlare är det bara att åka tillbaka så får dom fixa problemet. Du har garanti i några månader..

Helt riktigt. De har sagt de åtgärdar vad det än är för fel.

Dock har jag 1,5h dit att köra så stänger 1700 om dagarna så har inte tid att köra dit :/
Så är det någon här som har haft detta problem och löst det "enkelt" så hade det inte skadat :D
 

moddlaren

Guest
Dom 2 gångerna jag har haft liknande problem så löste det sig att byta oljefabrikat ena gången..

Andra fallet var någon föregående ägare som bööörnat slut på kopplingens stålskivor så dessa slagit sig o låg då imot lite lätt hela tiden..

Mvh
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Dom 2 gångerna jag har haft liknande problem så löste det sig att byta oljefabrikat ena gången..

Andra fallet var någon föregående ägare som bööörnat slut på kopplingens stålskivor så dessa slagit sig o låg då imot lite lätt hela tiden..

Mvh

Menar du oljan i motorn?

Hmmm kanske kan vara något sådant helt klart...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag vet inte om jag förstår frågan rätt ,,typ om kopplingen hugger eller inte kopplar ur fullständigt kall?

Men om vi tar huggande koppling kall som varm brukar ofta bero på vilken olja man kör. De kan variera inom samma oljemärke ber på wiscositet. Som ex så hugger Bellray mineral 20w-50 rätt rejält kall men varm är det ganska bra. Bellray 10w-60 syntetare hugger inte alls.

Huggande koppling kan också bero på överhettade "vågiga" mellanskivor men då brukar huggningen hålla i sig även varm.
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Jag vet inte om jag förstår frågan rätt ,,typ om kopplingen hugger eller inte kopplar ur fullständigt kall?

Men om vi tar huggande koppling kall som varm brukar ofta bero på vilken olja man kör. De kan variera inom samma oljemärke ber på wiscositet. Som ex så hugger Bellray mineral 20w-50 rätt rejält kall men varm är det ganska bra. Bellray 10w-60 syntetare hugger inte alls.

Huggande koppling kan också bero på överhettade "vågiga" mellanskivor men då brukar huggningen hålla i sig även varm.

Det är en huggig koppling. Enbart när den är kall.
Hmm man tycker de borde lagt i rätt olja vid servicen de precis gjorde. Eller kanske det som är problemet att de inte gjort de.

Nu när du säger det vet jag kompisar som haft just det problemet med huggig koppling pga oljan.
Ska ta detta med mekanikern och se vad dom säger

Tack!!
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag kör på Motul 300V, 15W50 och min koppling är helt ok.

Om det gör någon skilllnad för dig vet jag förstås inte...

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top