Omställt miltal på koso mätare - problem?

deddej

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2013
Ort
Karlshamn
Hoj
-02 Suzuki Bandit GSF600
Gomorron,

Klurat på det här ett litet tag om vad som är rätt och fel gällande miltalen när man kopplar in en ny digital koso-mätare på hojen?

Vad jag vill veta är om det kommer ställa till med problem i miltalen på hojen om jag kopplar in nya kosomätare? Alltså hojen har gått 2900 mil men om jag kör in de nya mätarna kommer de visa från 0 eller 2900?
Är det något problem med besiktning eller kommer det uppskattas generellt när man säljer hojen och isåfall måste förklara miltalen? Hur går det till? Vad är rätt och fel?

Har en Suzuki Bandit 02a som är om-hemmabygd till naken modell och mätarna jag har sitter inte så bra och har starkt funderat på en digital mätare på styret. Hade blivit redigt snyggt.. Mer utrymme för en stilig lykta då också.

Ursäkta om jag förklarat lite illa, fråga gärna,
Tackar på förhand..

Lite offtopic men diskuterbart;
Samtidigt sitter jag och funderar på om antingen detta är rätt och ok att göra eller om jag bara ska fixa en toppkrona från den nakna modellen så ja kan fästa mätarna lite bättre. Blir ju trots allt en billigare affär och närmare originalskick.
 

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
-
Hoj
Aprilia RSV1000R
Godmorgon!

På Kosos mätare kan du ställa in själv vilket miltal de ska vara på, så du kan början från noll eller ställa in exakta miltalet. Det ända man ska tänka på är att man är skyldig enligt lag att framföra korrekta mätarställningen till framtida köpare.

Besiktning bryr sig inte om miltalen, de skriver bara in vad som står på mätaren.
Så enklast för dig är ställa in miltalet från gamla mätaren på nya :)

:yoparty
 
Last edited:

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
*Offtopic*

Varför skriver besiktingsgubbarna upp miltalet även om man påtalar att det inte stämmer? Vad fyller det för funktion?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top