BMW K100LT Cafe Racer projekt

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
Vill minnas att det var en NAND gate som tog signalerna från växelindikatorsensorerna. När alla gav nolla så var den i neutral eller så var det tvärt om ? fick den inte att fungera då en av mina sensorer verkar ha gått sönder.
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Fastnat lite för Daytona Velona hastighetsmätaren, hittade instruktioner här, har aldrig kopplat in en hastighetsmätare förut så jag vet inte riktigt vad som är bra instruktioner och vad som är dåliga. Tror dock att det kommer gå bra men tänkte bara kolla med er som är lite mer insatta i just den här biten och har gjort det tidigare om dessa instruktioner är något att ha?

http://www.caferace.it/istruzioni/CR900493.pdf
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Fastnat lite för Daytona Velona hastighetsmätaren, hittade instruktioner här, har aldrig kopplat in en hastighetsmätare förut så jag vet inte riktigt vad som är bra instruktioner och vad som är dåliga. Tror dock att det kommer gå bra men tänkte bara kolla med er som är lite mer insatta i just den här biten och har gjort det tidigare om dessa instruktioner är något att ha?

http://www.caferace.it/istruzioni/CR900493.pdf

Daytonas instruktioner är superba, inga konstigheter alls där. Har Daytona på xj550n.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Jag kommer skaffa en sån mätare till mitt bygge sen, ihop med en konverterare som omvandlar den mekaniska drivningen från framhjulet till elektronisk.
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Tack för inputsen Broberg och Flunk, blir att beställa hem en sådan från NCCR, om de nu levererar min första beställning på blinkersen, det har gått 1 vecka nu och fortfarande inget..

Behöver jag tänka på något annat eller får jag med all kablage jag behöver för att kunna koppla in hastighetsmätaren? Förstår att jag behöver köpa till någon form av "hållare" så hastighetsmätaren går att sätta fast men tänkte mer på kablaget.

Flunk : Vet du vart man kan få tag i en sådan konverterare så man får både analog och digital visning på hastigheten?
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Dags för en uppdatering, blev en ganska kort dag och egentligen inte så överdrivet mycket som blev gjort. Fick på handtagen på styret, samt alla kontrollerna är på nu efter att vi slipade lite på insidan så de kunde glida in på styrena.

IMG_0841 copy.jpg

Sen blev det att bara hissa upp hojjen på mc hissen, ta av båda hjulen samt kränga av däcken från fälgarna. Fälgarna skall levereras till någon lackerare som tar rätt pris för det, återstår att se vem den utvalde blir :p

IMG_0845 copy.jpg

Som ni ser på bilden så ligger det en demonterad framlampa med inbyggda blinkers där också, det gick inte alls bra med att koppla in lampa, fick igång blinkersen och helljuset men inte halvlljuset, tror det har att göra med den kina skiten jag vann på ebay (200kr för en framlampa, vad förväntar man sig egentligen), den var fin oså med sina inbyggda blinkers men otroligt plastig kvalite, nu vet jag iaf!

Får bli testa koppla in detta med en riktig framlampa samt riktiga blinkers.

IMG_0840 copy.jpg

Är det någon som vet varför hojjen bara går igång när vi kopplade in dessa 2 vita kontakter i hastighetsmätaren? Vad är det som finns där inne som tillåter att hojjen skall gå igång?
 

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
Håll in koppling när du startar så ska du se på grejer.

Är en krets i mätarhuset som känner av när den är i friläge. Den startar inte om den inte får en signal som indikerar neutral eller om koppling är intryckt. Som tur är sitter inte sensorn för kopplingen i mätarhuset.
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Håll in koppling när du startar så ska du se på grejer.

Är en krets i mätarhuset som känner av när den är i friläge. Den startar inte om den inte får en signal som indikerar neutral eller om koppling är intryckt. Som tur är sitter inte sensorn för kopplingen i mätarhuset.

Haha skojjar du? Får bli att jag testar det så fort möjligheten ges!
 

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
Är en säkerhetsfunktion, tanken är att du aldrig ska kunna köra startmotorn med växel i.
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Är en säkerhetsfunktion, tanken är att du aldrig ska kunna köra startmotorn med växel i.

Förvånar mig inte, är det något de där K100 har så är det väl säkerhetstänk, minns att när jag köpte den så lyste det en varningstriangel i mätaren, tydligen så var det så att den triangeln lös tills man hade testat både bak och fram broms på motorcykeln, fattade inte det när jag provkörde hojjen och bara använde fram bromsen :p
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Dags för en uppdatering, var ett tag sen jag pillade på hojjen men har inte orkat lägga upp bilder bara. Har haft problem med blinkers då hojjen är gammal och inte vet vad den ska göra med LED blinkers, slutade upp med att de bara lös fast hur jag än gjorde, höll på o slita av mig håret men sen så kom Mr.Tom till undsättning!

Visade sig att man skulle öppna upp reläboxen och snipsa av en liten krets, herregud, tack BMW för att ni ska vara så mekkiga. Eller det kanske är så med alla äldre motorcyklar som ska ta emot signal från nyare blinkers?

Här kommer lite bilder från den sessionen iaf.

IMG_0024.JPG

IMG_0025.JPG

IMG_0026.jpg

Skulle tydligen gå att benda upp med skruvmejsel men det lyckades vi inte med, blev att använda en dremel för att få upp den för att sedan sätta ihop den med en limpistol och svart lim.


Sessionen efter detta bestod av att demontera ner framskärmen, ram och framgafflar samt gaffelkronan. Detta skall lämnas in på lackning med fälgarna och allt skall bli mattsvart, blir nog nice. Anledningen till att vi lossnade på ramen var att den behövde ny lackning efter att vi svetsat på den samt kapat bort massa onödiga metalldetaljer som var relevanta när hojjens alla touringkåpor var på.


IMG_0034 kopia.jpg

IMG_0036 kopia.jpg

IMG_0038 kopia.jpg

Stackars motorcykel, nu är det inte mycket kvar av dig...
 
Last edited:

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Då var det dags för en uppdatering igen, haha känns lite tjötigt när det bara är en själv som skriver men skitsamma, kommer bli kul o läsa igenom tråden när hojjen är färdig!

Fick tillbaka ram, framgafflar, gaffelkrona, fälgar och min nykapade framskärm tillbaka från lackeraren, valde mattsvart på allt och kör orginalfärgen på tanken då jag tycker den är schysst. Lackering av allt gick på 4300kr, jag är nöjd med arbetet dock så vet jag inte om jag betalade överpris eller inte, någon med erfarenhet som har lust kommentera detta?

IMG_0137 kopia.jpg

Monterade på ramen och sedan blev de framgafflarna, foork boots/gaiters (gaffelskydd?) och fram skärmen, jävlar vad jobbigt det var att få på gafflarna i kronan efter att kronan vart lackerad, fick slipa lite och ta i för kung och fosterland men de gick til slut. Hade inte införskaffat stripes som var tillräckligt stora för att få fork boots att stanna kvar på sin plats men det kommer.

IMG_0141 kopia.jpg

Däck påkrängt på den nylackade fälgen samt de nya fotpinnarna är på (har dock inte löst det där med bromsljusets sensor än, får bli senare när jag fått på alla lampor), glömde ta några riktiga bilder på det men lite ser man iaf.

IMG_0143 kopia.jpg
IMG_0144 kopia.jpg

Helhetsintryck, sadeln och tanken sitter löst men ville bara ta en bild så man ser hur det kommer se ut, nu gör ljuset att färgen på sadeln ser mycket ljusare ut än vad det är.. Monterade på clipons, lamphållare samt handtag och alla kontrollerna.. De va skönt o se hojjen stå på sina egna ben igen =)

Nästa steg blir att fixxa dit all belysning samt och till slut hastighetsmätaren (vilket skall vara lite småmekkigt tydligen), skall även försöka fixxa ett mindre batteri så att ramen blir lite tomare, tror det kan bli nice.
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Jag gillar dina gummihandtag :tummenupp vart har du hittat dom?
Jag är inte nyfiken jag vill bara veta :D
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Jag gillar dina gummihandtag :tummenupp vart har du hittat dom?
Jag är inte nyfiken jag vill bara veta :D

Tjena, dem är från märket biltwell, billigast hittar du sånna på ebay men finns i de flesta webbutikerna som fokuserar på cafe racers. Kommer inte ihåg vad modellen heter men det borde inte vara så svårt o hitta om du söker på Biltwell brown grips eller liknande.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top