BMW K100LT Cafe Racer projekt

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Då tänkte jag börja dokumentera det jag fixxar på min BMW, den är köpt i slutet av Augusti och i helgen fick jag för första gången lite tid att pilla på den. Är annars upptagen mycket med renovering och jobb, tanken är att detta skall ta lång tid och ska bli något jag pillar med under hela vintern.

Lägger upp lite bilder efter varje session, första dagen strippade jag och polarn bara av hojjen, inget märkvärdigt, sitter o jagar delar för tillfället.




IMG_0759 copy.jpg

IMG_0760 copy.jpg

Hon är stor som fan!

IMG_0761 copy.jpg

IMG_0762 copy.jpg

Någon som vill köpa lite reservdelar eller packboxar? :p

IMG_0763 copy.jpg

IMG_0764 copy.jpg

IMG_0765 copy.jpg

IMG_0766 copy.jpg

Nu börjar den ta lite form, har blivit hälften så stor typ.

Återkommer med framtida uppdateringar, nu ska jag hitta mig en framlampa, sadel samt styre!
 
Last edited:

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Kul att du tycker att det är kul flunk =)


Måste fråga er andra på forumet, vad skall man ha för styre till den här? Blir inte riktigt klok på de när jag kollar styren på nätet, vill ändå att man skall ha en känsla av att man "ligger" mot styret.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Eftersom jag och kompisen byggde en K100 förra vintern har jag lite goda tips att ge dig... :)
Tanken var först att den skulle bli en cafe men den blev mer som en tracker. Därför kan jag nog fixa ett par clip on som blev över. Ska kolla om vi har dem kvar.
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Eftersom jag och kompisen byggde en K100 förra vintern har jag lite goda tips att ge dig... :)
Tanken var först att den skulle bli en cafe men den blev mer som en tracker. Därför kan jag nog fixa ett par clip on som blev över. Ska kolla om vi har dem kvar.

Haha sedär!

Nu ser jag fram emot av vad du har att erbjuda!
 

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
Tjena, kul att se dig igång! Finns mycket skoj att hitta på med denna cykel, bra vrid har den också. Ska bli spännande att se vad som blir av detta projekt.

Ska du slänga sadeln? Är eventuellt intresserad av att köpa.
 
Last edited:

zach_ross

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
1987 BMW K75
Roligt med en till K bygge. Bäst är att ta ett skjutmått och mäta diameter på gaffelben, själv har jag en K75 från 87 diameter 41,3 (dimension varierar mellan års modell) köpte woodcraft clip-ons funkar jättebra.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Kul jag gillar byggtrådar.
Men tycker du att en vinter är lång byggtid???
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Tjena, kul att se dig igång! Finns mycket skoj att hitta på med denna cykel, bra vrid har den också. Ska bli spännande att se vad som blir av detta projekt.

Ska du slänga sadeln? Är eventuellt intresserad av att köpa.

Skall inte ha kvar sadeln, vill ha något mycket plattare och i en helt annan färg, blir att köpa en ny då jag inte orkar klä om eller gröpa ur sadelmateralet. PM:a mig så kan vi diskutera priset!
 
Last edited:

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
zach_ross : Noterat!

silad : Haha jag vet inte, det är mitt första bygge och jag är lite av en tids optimist, märks när jag renoverar här hemma iaf :p Jag menar, september-april/maj är väl ändå långt, eller är jag helt ute och cyklar?
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
En snabb fråga grabbar, går hojjen igenom besiktningen med framlampa och baklampa som har integrerade blinkers?

Googlade runt lite men fann bara informationen om att blinkers måste finnas, spelar det någon roll om hur dem är på hojjen?
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Antingen chansar man lite och bygger som man tycker, eller så lusläser man föreskrifterna och bygger exakt enligt reglerna. Eller nåt där emellan... Vissa regler är de stenhårda på, andra inte. Besiktningsmannen ser oftast till helheten ur ett trafiksäkerhetsperspektiv.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
En snabb fråga grabbar, går hojjen igenom besiktningen med framlampa och baklampa som har integrerade blinkers?

Googlade runt lite men fann bara informationen om att blinkers måste finnas, spelar det någon roll om hur dem är på hojjen?

Du har krav på en viss distans mellan blinkers (har för mig det är ungefär bredden på nummerplåten).
Såvida du inte har ett skitbrett bakljus så är det inte godkänt.
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Tack för era input, hittad det här när jag sökte runt i 2003:23, öppnade upp varenda ändring och använde ctrl + f och sökte med sökorden blinkers/ljus/signal..


Fick upp detta i 2004:169 --> 65 § Körriktningsvisare skall avge blinkande orangegult ljus med en blinkfrekvens av 90 ± 30 blinkningar per minut.


Äh blir väl att köpa skiten och tycker besiktningsmannen inte om det så får jag väl köpa de billigaste blinkers jag kan hitta och montera på dem så de klarar besiktningen?
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
I samma dokument längre ner står även :
" För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm."
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
I samma dokument längre ner står även :
" För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm."

Okej nice, så 18cm minst avstånd mellan blinkers där bak. Det var egentligen framlampan som var det viktiga för mig, jag hade hittat en schysst baklampa med integrerade blinkers men den kan jag nog klara mig utan, framlampan var dock väldigt viktig!
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Avstånd fram var lite luddigare, 240mm mellan blinkers. Men sen fanns där även mått beroende på ljusstyrkan av blinkerserna, men även då var det ju några cm från lyktan som gällde.
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Avstånd fram var lite luddigare, 240mm mellan blinkers. Men sen fanns där även mått beroende på ljusstyrkan av blinkerserna, men även då var det ju några cm från lyktan som gällde.

Tack för informationen, väldigt bra att veta detta.

Vet inte riktigt om jag ska bygga designen jag vill ha som kan ge mig problem eller om jag ska kompromissa, får börja leta efter lite "back up" lampor iaf.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top