FZR600 Spänningsregulator/voltregulator

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Som några kanske redan vet så är det ganska vanligt att spänningsregulatorn går sönder på FZR600 modellerna vilket ofta resulterar i trasiga lampor eller i värsta fall utslaget elsystem. http://fzronline.com/wiki/doku.php?id=r6_voltage_regulator_conversion


Har precis köpt en FZR600 av årsmodell 1992 och började mäta på den lite igår och då gick spänningen upp till ca 15v på tomgång så stängde av hojen.

Läser nu i mekhandboken där det står att ett fungerande elsystem på en FZR600 skall ha en spänning över batteriet på 14.3V - 15.3V vid 3000rpm låter detta inte lite högt ? har Hört att spänning ej bör överstiga 13.5V på många modeller.

Mvh personen som ej litar på mek handboken.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
14,3V till 15,3V låter högt idag med "underhållsfria batterier".
Båda mina hojar, Sprint RS och GSX1300R håller batterispänningen i området 14,2 till 14,5 Volt, normalt i området 14,3 Volt till 14,4 Volt.
Jag gissar att din hoj levererades med ett batteri där man kollade batterivattnet: Och allt eftersom batterivattnet kokade av fyllde man på nytt batterivatten. När vattennivån var låg.

15 Volt vid tomgång, var det med ljuset tänt? Vad är det för batteri? Med lock för påfyllning av batterivatten?
Sådana batterier finns än idag.
När jag köpte en ny Yamaha Slider moped 2009 hade den ett Yuasa batteri med lock för påfyllning av batterivatten.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Svarade med detta i en annan tråd nyligen, förvisso inte likadan hoj men men:

Såhär kan det se ut, bytte laddningsregulator på min AT häromsistens, inget uppenbart error på den gamla och alla kontakter var OK men jag bytte i förebyggande syfte. Laddningen ska mätas vid 5000 varv enl. original verkstadshandbok, 14-15V borde den ge då men den gamla mäktade inte riktigt med detta även om jag inte kommer ihåg om de specificerade hurvida lyset ska vara på eller av vid mätningen:

OEM laddningsregulator @ Tomgång - Lyse på/halvljus

20150826-143837.jpg

OEM laddningsregulator @ 5000 RPM

20150826-144021-1.jpg

Shindengen SH775 = MOSFET värsta värsta naturligtvis ;)

MOSFET laddningsregulator @ Tomgång - Lyse på/halvljus

20150826-214753-1.jpg

MOSFET laddningsregulator @ 5000 RPM

20150826-215502-1.jpg
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
14,3V till 15,3V låter högt idag med "underhållsfria batterier".
Båda mina hojar, Sprint RS och GSX1300R håller batterispänningen i området 14,2 till 14,5 Volt, normalt i området 14,3 Volt till 14,4 Volt.
Jag gissar att din hoj levererades med ett batteri där man kollade batterivattnet: Och allt eftersom batterivattnet kokade av fyllde man på nytt batterivatten. När vattennivån var låg.

15 Volt vid tomgång, var det med ljuset tänt? Vad är det för batteri? Med lock för påfyllning av batterivatten?
Sådana batterier finns än idag.
När jag köpte en ny Yamaha Slider moped 2009 hade den ett Yuasa batteri med lock för påfyllning av batterivatten.

Fyllde på batterivatten då det var snustort alltså verkligen helt tort fanns inget vatten alls i batteriet, efter det laddade den ca 13,5V på tomgång men körde en runda sen mätte jag igen och då var det ca 15V på tomgåg. Nästan 17 - 18 Volt vid 3000rpm med heljuset påslaget

Svarade med detta i en annan tråd nyligen, förvisso inte likadan hoj men men:

Såhär kan det se ut, bytte laddningsregulator på min AT häromsistens, inget uppenbart error på den gamla och alla kontakter var OK men jag bytte i förebyggande syfte. Laddningen ska mätas vid 5000 varv enl. original verkstadshandbok, 14-15V borde den ge då men den gamla mäktade inte riktigt med detta även om jag inte kommer ihåg om de specificerade hurvida lyset ska vara på eller av vid mätningen:

OEM laddningsregulator @ Tomgång - Lyse på/halvljus


OEM laddningsregulator @ 5000 RPM


Shindengen SH775 = MOSFET värsta värsta naturligtvis ;)

MOSFET laddningsregulator @ Tomgång - Lyse på/halvljus


MOSFET laddningsregulator @ 5000 RPM

[/CENTER]

nice
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Fyllde på batterivatten då det var snustort alltså verkligen helt tort fanns inget vatten alls i batteriet, efter det laddade den ca 13,5V på tomgång men körde en runda sen mätte jag igen och då var det ca 15V på tomgåg. Nästan 17 - 18 Volt vid 3000rpm med heljuset påslaet
Frågan är om ditt batteri klarat sig särskilt bra med cellerna tömda på vätska... skrota det batteriet och köp ett nytt!
17-18V visar med 99.99% sannolikhet att regulatorn är trasig.
Fundera över att byta till en sån där shindengen mosfet som nämns ovan. Mycket stabila! Kostar väl nya kring tusenlappen tror jag.
 
Last edited:

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Frågan är om ditt batteri klarat sig särskilt bra med cellerna tömda på vätska... skrota det batteriet och köp ett nytt!
17-18V visar med 99.99% sannolikhet att regulatorn är trasig.
Fundera över att byta till en sån där shindengen mosfet som nämns ovan. Mycket stabila! Kostar väl nya kring tusenlappen tror jag.

Batteriet har antagligen fått på fan men det verkar fungera just nu, skall uppgradera till R6:ans regulator den skall vara bättre och ej gå sönder lika lätt. :)
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Batteriet har antagligen fått på fan men det verkar fungera just nu, skall uppgradera till R6:ans regulator den skall vara bättre och ej gå sönder lika lätt
Men betänk att det kan vara ditt dåliga batteri som fick nuvarande regulator att paja.
Ett sätt att kolla batteriet är att mäta vad spänningen ligger på, sen slår du på tändningen och helljuset (starta inte hojen) och kolla hur fort spänningen sjunker.
Ett annat är att köpa en elektrolytmätare på biltema. Inte testat den, men funkar säkert bra.

Edit: vill förtydliga lite, och citerar några källor:

För det första, tömda celler:
"När batteriplattorna exponeras i luft pga. låg elektrolytnivå börjar det aktiva blyet oxidera och sulfatera. När plattorna har börjat att sulfatera tappar de en stor del av sin effekt där sulfateringen har uppkommit."
-saxat från mc-boden.se

Metoden med helljus:
"Batterispänningen ska mäta 12,7 till 13,1 med avslagen tändning. Slå på tändningen och
strålkastarna lämna motorn avslagen. Batterispänningen ska sjunka långsamt, ner till cirka
12,4 under en period av 30 sekunder.
Stäng av strålkastarna och tändningen.
Om batteriets spänning håller sig kvar över 12,4 är batteriet okej.
Om batteriets spänning sjunker under 12,4 är batteriet inte bra och bör ersättas."

-saxat från lellesmc.se
 
Last edited:

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Men betänk att det kan vara ditt dåliga batteri som fick nuvarande regulator att paja.
Ett sätt att kolla batteriet är att mäta vad spänningen ligger på, sen slår du på tändningen och helljuset (starta inte hojen) och kolla hur fort spänningen sjunker.
Ett annat är att köpa en elektrolytmätare på biltema. Inte testat den, men funkar säkert bra.

Edit: vill förtydliga lite, och citerar några källor:

För det första, tömda celler:
"När batteriplattorna exponeras i luft pga. låg elektrolytnivå börjar det aktiva blyet oxidera och sulfatera. När plattorna har börjat att sulfatera tappar de en stor del av sin effekt där sulfateringen har uppkommit."
-saxat från mc-boden.se

Metoden med helljus:
"Batterispänningen ska mäta 12,7 till 13,1 med avslagen tändning. Slå på tändningen och
strålkastarna lämna motorn avslagen. Batterispänningen ska sjunka långsamt, ner till cirka
12,4 under en period av 30 sekunder.
Stäng av strålkastarna och tändningen.
Om batteriets spänning håller sig kvar över 12,4 är batteriet okej.
Om batteriets spänning sjunker under 12,4 är batteriet inte bra och bör ersättas."

-saxat från lellesmc.se

Jaja batteriet behöver bytas tänkte byta det samtidigt som jag får den nya regulatorn :)
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Sådär ja då har man uppgraderat till Yamaha R6:ans volt/spänningsregulator, denna har i alla fall kylflänsar och är dubbelt så stor så hoppas på att den inte skall gå sönder som original.

lite mätningar utförda:

Tomgång = 14.11 V
Tomgång + helljus = 14.08 V

3000rpm = 14.15 V
3000rpm + helljus = 14.09 V


Så spänningsregulatorn verkar fungera och vara väldigt stabil.

IMG_20151002_150726.jpg


IMG_20151002_150736.jpg



Sladdarna kunde säkert dras snyggare men eftersom de täcks av kåpan och jag prioriterar funktion före utseende så fick det bli såhär, tack för alla som bidragit i tråden lägger ut en bonusbild på hojen imorgon. :)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ser OK ut. :tummenupp Gissar att regulatorn sitter under en plastkåpa som tyvärr garanterar det inte cirkulerar så mycket luft. Precis som regulatorn på Suzuki SV650S -00. På nyare hojar är den ofta flyttad till plats med mera luft. Har på HD(?) sett regulatorn längst ner på ramen framför motorn precis bakom framhjulet. På min Suzuki GSX1300R sitter regulatorn under svingen direkt framför bakhjulet.
 
Last edited:

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Återrapportera sen, så vi får veta hur det gick!

Citerar dig så du inte missar återrapporten ;)



Ni kan jämföra med den nya spänningsregulatorn hur liten denna är samt att den saknar kylflänsar, sen sitter den under bakre vänster kåpan också så i princip får den ingen kylning från fartvinden.

IMG_20151003_125950.jpg



Här får ni två bonusbilder på hojen också haha.

IMG_20151003_122443.jpg


IMG_20151003_122450.jpg


image hosting free no registration
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
:tummenupp
Men originalet ser så litet ut att jag undrar om det inte är uppdelat i två delar?
Alltså, den du har satt dit nu är en regulator/likriktare.
Dvs, växelströmmen från generatorn görs först om till likström via likriktaren. Sen hålls spänningen ner till 14+V hela tiden (trots kanske 80+V från generatorn) via regulatorn.
På vissa motorcyklar är det inbyggt i samma mojäng. Uppenbarligen på R6:an.
På vissa motorcyklar är de uppdelade i två separata mojänger, och sitter inte på samma ställe.
Misstänkt så på din FZR alltså.
Men jag vet inte.
Den sitter gissningsvis isåfall i nära anslutning till generatorn.
Problem ifall det fortfarande sitter kvar original likriktare, samt nu en likriktare till + regulator?
Vet inte det heller.
Men dina mätvärden är ju inte längre konstiga!
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Vilken fin spänningsregulator ;)
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
:tummenupp
Men originalet ser så litet ut att jag undrar om det inte är uppdelat i två delar?
Alltså, den du har satt dit nu är en regulator/likriktare.
Dvs, växelströmmen från generatorn görs först om till likström via likriktaren. Sen hålls spänningen ner till 14+V hela tiden (trots kanske 80+V från generatorn) via regulatorn.
På vissa motorcyklar är det inbyggt i samma mojäng. Uppenbarligen på R6:an.
På vissa motorcyklar är de uppdelade i två separata mojänger, och sitter inte på samma ställe.
Misstänkt så på din FZR alltså.
Men jag vet inte.
Den sitter gissningsvis isåfall i nära anslutning till generatorn.
Problem ifall det fortfarande sitter kvar original likriktare, samt nu en likriktare till + regulator?
Vet inte det heller.
Men dina mätvärden är ju inte längre konstiga!

Vad jag kunnat läsa mig till så har både R6 och FZR bara en regulator
/likriktare i samma modul men att den är väldigt underdimensionerad för FZR vilket resulterar i att den blir svinvarm och går sönder.

Varifrån har jag fått detta nu, jo om du klickar på bilden så ser du att R6 och FZR först får 3st sladdar med AC från generatorn sedan regleras AC och likriktas till DC därefter går sladden vidare till batteriet och startreläet på både maskinerna.

klicka på bilden så blir den större




Vilken fin spänningsregulator ;)

Haha tack ;)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top