Hastighetsböter idag igen ... SUCK.

Jimmy

Guest
Komigen Anka! Öppna ditt hjärta! Samhället behöver muchos dineros just nu! Se det som icke avdragsgill välgörenhet:hihi
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Helt okay att tycka så.
Men, Skåne är inte Sverige längre. I vart fall inte ringlederna kring Malmö, E 6 norrut och E 22. Finns ingenstans i landet som man så tydligt upplever att bilförare kör långt utanför sin förmåga och kompetens.
Trafiken rullar bra mycket snabbare än på andra håll, med mindre avstånd, irrationella körfältsbyten och betydligt mycket fler seriekrockar än vad trafikintensiteten egentligen borde ge upphov till.

Du har så förbannat rätt i allt du skriver! Jag flyttade ner till Skåne för tre år sedan men kör fortfarande en hel del uppåt i landet. Man kan i princip överallt annars slappna av och köra något sånär efter sitt sunda förnuft men när man kommer till E6 Hbg mot Malmö då är det dags att vakna till, alla normala trafikregler slutar nämligen att gälla. Det har också slagit mig att man aldrig ser någon trafikövervakning i form av poliser, man säger här nere att runt Helsingborg finns det mycket poliser men inte heller där har jag sett några speciellt ofta. Men jag kanske bara haft otur... eller tur, hur man nu väljer att se på det.

/R
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du har så förbannat rätt i allt du skriver! Jag flyttade ner till Skåne för tre år sedan men kör fortfarande en hel del uppåt i landet. Man kan i princip överallt annars slappna av och köra något sånär efter sitt sunda förnuft men när man kommer till E6 Hbg mot Malmö då är det dags att vakna till, alla normala trafikregler slutar nämligen att gälla. Det har också slagit mig att man aldrig ser någon trafikövervakning i form av poliser, man säger här nere att runt Helsingborg finns det mycket poliser men inte heller där har jag sett några speciellt ofta. Men jag kanske bara haft otur... eller tur, hur man nu väljer att se på det.

/R

Just utanför Helsingborg finns det kontrollstationer för tung trafik i båda riktningarna, och där snurrar det en hel del målade fordon - när dom tillåts vara ute och jobba.

Duktiga gamla rävar, och hungriga unghundar med ett härligt track record:

http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2015/09/Tva-misstankta-rattfyllor-pa-fem-minuter/

http://www.tidningenproffs.se/nyhet/2015/09/Scania-om-olaglig-transport-Ett-avtalsbrott/
Dragit in 1,6 miljoner bara i år, och det endast på sanktionsavgifter för olaga cabotagetrafik!


http://www.tidningenproffs.se/nyhet...1-000-nar-bilinspektor-anade-ugglor-i-mossen/

polis_zps2jixv9ea.png

Foto: Göran Rosengren, Tidningen Proffs. Klicka gärna runt på sidan och känn av frustrationen över bristen på polisnärvaro ute på våra vägar...


Arbetar helst från motorcykel i ur och skur, och året runt så länge det inte ligger snö och is på backen. Rätta virket!

Men, dom jobbar bara med tung trafik så länge dom inte blir provocerade rent åt helvete för mycket av en vanlig bilist. Ändå upplever "folk" att det är polistätt på vägarna kring Helsingborg, och släpper av, lägger undan iPaden några minuter tills "faran är över."
Där ser vi kraften i synlig bevakning på våra vägar!

Ja, jag vet.
Det jag säger nu har mycket mer med debatten kring "utrotningshotad" och Trafikverkets hatkampanj mot motorcyklister att göra, men ibland blir det som det blir.

Jag är förbannad över situationen som skapats ute på våra vägar.

Om man sätter sig i en liten skåpbil eller personbil med täckt släp och kör E6an från Skåne och upp till Svinesund så är chansen att bli stoppad av Tullkrim och kontrollerad för eventuell förflyttning av punktskattepliktiga varor like 1000-falt större än att en Polis vill stanna en för att kolla om man är nykter, har behörighet att köra fordonet eller har snott det man far omkring i.

Hur.
Sjukt.
Är.
Inte.
Det?
 
Last edited:

Mizuno

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
-
Hoj
-
Börjar bli lite för vanligt för egen del med körkortsindragningar och hastighetsböter så jag får väl skaffa en såndäringa laservarnare.

Eller så använder du det du förhoppningsvis har bakom pannbenet och kör som man ska göra på allmänna vägar, enligt satta regler och hastighetsbegränsningar. Vill du köra som en idiot så finns det banor för detta. Hur svårt ska det vara?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Eller så använder du det du förhoppningsvis har bakom pannbenet och kör som man ska göra på allmänna vägar, enligt satta regler och hastighetsbegränsningar. Vill du köra som en idiot så finns det banor för detta. Hur svårt ska det vara?

Hur tänkte du nu ?
Har du egen bana eller ?
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Vill du köra som en idiot så finns det banor för detta. Hur svårt ska det vara?

Man kan köra fort på bana. Men någon som kör som en idiot vill nog ingen banarrangör ha på sina körningar.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Den dagen mitt omdöme ger mig hemult höga böter, brutala vadmuskler efter en lång periods cyklande och kulturell fortbildning pga mycket bokläsande under bussfärder så kommer jag iaf inte att gnälla av mig utan bara äta bajsmackan med ett ett leende och låtsas att det smakar hallon.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Se det positivt ! Dina böter går till samma kassa som alla 1000-lappar du betalar i statlig skatt och moms. Det blir barnbidrag, svenska soldater i Afghanistan och Mali och pensioner osv. Och annat vi gillar till 100 %.

Det blir iofs också...:

Utvecklingskurser för personaladministratörer
Feministiska självförsvarskurser
Hotell för tiggare
Personalfest på arbetsförmedlingen
Normkritisk mensteater
Trafikpoliser
Försörjning för ogifta och barnfria unga icke-europeiska män
Energiverksnedläggningar
Grodtunnlar
Genusutredningar

Och en massa annat sosse/feminist-tjafs som vi alla klarat oss bättre utan!
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Det blir iofs också...:

Utvecklingskurser för personaladministratörer
Feministiska självförsvarskurser
Hotell för tiggare
Personalfest på arbetsförmedlingen
Normkritisk mensteater
Trafikpoliser
Försörjning för ogifta och barnfria unga icke-europeiska män
Energiverksnedläggningar
Grodtunnlar
Genusutredningar

Och en massa annat sosse/feminist-tjafs som vi alla klarat oss bättre utan!

Om böterna på något sätt bidrar till att förbättra trafikkulturen i sydvästra skåne från höllvikenavfarten upp till hbg så är det värt de bieffekter du nämner...kanske med något undantag :)

/R
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
lider med dig ankan1 men laser varnare är skit bra har för visso har bara en i bilen men har du bara någon bil eller mc som dom mäter på framför dig så får du varning en knapp kilometer innan om terrängen tillåter så motorväg funkar det kanon på :yoparty
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Om böterna på något sätt bidrar till att förbättra trafikkulturen i sydvästra skåne från höllvikenavfarten upp till hbg så är det värt de bieffekter du nämner...kanske med något undantag :)

/R

Gav spontant utlopp för allmän frustration där det lämnades öppet mål. Inte direkt trådens ämne det medger jag. Och trafikkulturen i sydvästra skåne är jag ganska obekant med.

Men jag kör ganska mycket, varje dag i stockholmstrafik, och min bestämda uppfattning är att fortkörning inte på något sätt är det största problemet trafiksäkerhetsmässigt. Jag har ingen forskning att backa upp mina påståenden så jag får acceptera att de tas för åsikter, men min erfarenhet säger mig att dåligt beteende är det stora problemet. Exempelvis, att hindra andra att komma förbi och bidra till dumma beslut om idiotomkörningar, att ligga i mittenfil och medverka till omkörningar på fel sida, att felsignalera i cirkulationsplatser, krypköra på motorvägspåfarter och det värsta av allt ATT INTE SE SIG FÖR INNAN MAN SVÄNGER ELLER KORSAR EN VÄG!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men jag kör ganska mycket, varje dag i stockholmstrafik, och min bestämda uppfattning är att fortkörning inte på något sätt är det största problemet trafiksäkerhetsmässigt. Jag har ingen forskning att backa upp mina påståenden så jag får acceptera att de tas för åsikter, men min erfarenhet säger mig att dåligt beteende är det stora problemet. Exempelvis, att hindra andra att komma förbi och bidra till dumma beslut om idiotomkörningar, att ligga i mittenfil och medverka till omkörningar på fel sida, att felsignalera i cirkulationsplatser, krypköra på motorvägspåfarter och det värsta av allt ATT INTE SE SIG FÖR INNAN MAN SVÄNGER ELLER KORSAR EN VÄG!

Men beteendeövervakning kräver riktiga trafikpoliser med kunskap, mycket dyrare än fartkameror...

Och hur för man statistik på beteendeövervakning? Hastighet och alkohol är lätt att se statistiska förbättringar eller försämringar men hur mäter man mobilpratare som vinglar som en fyllerist?
Allting kräver statistik nuförtiden...

Ankan körde kanske inte för fort men körde fortare än gällande hastighetsbegränsning. Inget att gnälla över, det är som en felparkering, klantigt att bli påkommen...

Sen kan det vara en polis som inte gillar hojar men behöver inte vara det. En granne kör en amerikansk sportbil och med vanliga svenssonbilar framför och bakom i samma, över gällande skyltad, hastighet kan ni gissa vilken bil som ofta får böter!
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Men beteendeövervakning kräver riktiga trafikpoliser med kunskap, mycket dyrare än fartkameror...

Och hur för man statistik på beteendeövervakning? Hastighet och alkohol är lätt att se statistiska förbättringar eller försämringar men hur mäter man mobilpratare som vinglar som en fyllerist?
Allting kräver statistik nuförtiden...

Ankan körde kanske inte för fort men körde fortare än gällande hastighetsbegränsning. Inget att gnälla över, det är som en felparkering, klantigt att bli påkommen...

Sen kan det vara en polis som inte gillar hojar men behöver inte vara det. En granne kör en amerikansk sportbil och med vanliga svenssonbilar framför och bakom i samma, över gällande skyltad, hastighet kan ni gissa vilken bil som ofta får böter!

Jag håller med om det du skriver förutom att du verkar tycka att det är ok, det tycker inte jag. Och mer övervakning, nej det tror jag inte är svaret bl a eftersom den sällan är korrekt eller angriper rätt saker. Det finns nog inga snabba lösningar. Men bättre att undvika göra fel åtgärder än att göra dem.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag håller med om det du skriver förutom att du verkar tycka att det är ok, det tycker inte jag. Och mer övervakning, nej det tror jag inte är svaret bl a eftersom den sällan är korrekt eller angriper rätt saker. Det finns nog inga snabba lösningar. Men bättre att undvika göra fel åtgärder än att göra dem.

Jag tycker inte det är bra, men tyvärr ser det ut så. :(

I den bästa av världar behöver vi inga regler och heller då ingen polis men nu är vi inte där.

Det jag skulle vilja ha är beteendeövervakning av exempelvis det du nämner. Om man kan tänka att det jag gör är olämpligt finns också risken att åka fast.

Dubbla hastigheten på Essingeleden ensam en sommarnatt eller skyltad hastighet med korta avstånd och snabba filbyten utan blinkers under rusningstrafik, var är risken högst?

Risken att åka fast eller risken att orsaka en olycka?

Med hastighetsmantrat är det naturligtvis dubbla hastigheten farligast. Lättast att övervaka och lättast för statistiken.

Och nu är Ankan återigen en del av den statistiken! :D
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag är ju knappast någon veteran här på forumet så kanske saknar historiken, men förstår inte riktigt hysterin som uppstår när Ankan gör ett inlägg. Har sett fler som gråtit ut över fortkörningsböter här. jag gör som vanligt och refererar till någon här, men kommer tyvärr inte ihåg vem, som sade några kloka ord. "Det finns 2 typer av hojförare. De som kör för fort och de som ljuger"

Sura pengar, Ankan. Bara att resa sig igen! :tummenupp
Det är många som startar trådar över böter för att beklaga sig lite och det är helt okej.
Men ifall vi läser ankans trådstart så kan vi snabbt konstatera att han först skyller sina böter på polisen.
Sen är det en ambulansförares fel och då ska denna tydligen förblöda och dö.
Ambulansförare är by far de mest fantastiska människor som rör sig i trafiken, så att ställa sig och pissa på dessa människor är inget annat än vidrigt.
Ankan körde för fort och blev tagen, felet ligger inte hos någon annan än han själv, oavsett hur illa han försöker att lägga det på polisen och ambulansen, varav sistnämnda verkligen äcklar mig.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag är ju knappast någon veteran här på forumet så kanske saknar historiken, men förstår inte riktigt hysterin som uppstår när Ankan gör ett inlägg. Har sett fler som gråtit ut över fortkörningsböter här. jag gör som vanligt och refererar till någon här, men kommer tyvärr inte ihåg vem, som sade några kloka ord. "Det finns 2 typer av hojförare. De som kör för fort och de som ljuger"

Sura pengar, Ankan. Bara att resa sig igen! :tummenupp


Det är många som startar trådar över böter för att beklaga sig lite och det är helt okej.
Men ifall vi läser ankans trådstart så kan vi snabbt konstatera att han först skyller sina böter på polisen.
Sen är det en ambulansförares fel och då ska denna tydligen förblöda och dö.
Ambulansförare är by far de mest fantastiska människor som rör sig i trafiken, så att ställa sig och pissa på dessa människor är inget annat än vidrigt.
Ankan körde för fort och blev tagen, felet ligger inte hos någon annan än han själv, oavsett hur illa han försöker att lägga det på polisen och ambulansen, varav sistnämnda verkligen äcklar mig.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag tycker det är mer jobbigt när folk postar 2 ggr för att uttrycka sin åsikt.

Alla hatar inte Ankan, jag har inget emot Ankan1, man får ju ha överseende att han är från Skåne.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Det är många som startar trådar över böter för att beklaga sig lite och det är helt okej.
Men ifall vi läser ankans trådstart så kan vi snabbt konstatera att han först skyller sina böter på polisen.
Sen är det en ambulansförares fel och då ska denna tydligen förblöda och dö.
Ambulansförare är by far de mest fantastiska människor som rör sig i trafiken, så att ställa sig och pissa på dessa människor är inget annat än vidrigt.
Ankan körde för fort och blev tagen, felet ligger inte hos någon annan än han själv, oavsett hur illa han försöker att lägga det på polisen och ambulansen, varav sistnämnda verkligen äcklar mig.
Personligen stör jag mig på att polisen (polisens B-lag men ändå) lägger tid på att bevaka en lag som är så totalt meningslös som hastighetsbegränsning på motorväg. Guuuuuuuuuuuuuuud vad faaaaaaaaaaarligt. Livet är kort som det är och jag tänker iaf inte förkorta mitt ytterligare genom att få hjärnblödning pga låga hastighetsgränser. Det finns ingen logik i att hacka på Ankan om man samtidigt själv bryter mot hastighetsbegränsningen utan att få skuldkänslor. Men förklara gärna ifall jag har fel.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag tycker det är mer jobbigt när folk postar 2 ggr för att uttrycka sin åsikt.

Alla hatar inte Ankan, jag har inget emot Ankan1, man får ju ha överseende att han är från Skåne.
Haha, jag skyller på Tapatalk och att jag är skåning :rofl
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det finns ingen logik i att hacka på Ankan om man samtidigt själv bryter mot hastighetsbegränsningen utan att få skuldkänslor. Men förklara gärna ifall jag har fel.
Du har fel. Det Du gör i ovanstående mening är en variant på ett klassiskt retoriskt fel som kallas falsk diktomi. Degenerate kan helt logiskt anse att Ankan gjort fel som själv försatt sig i den situationen likväl som att han själv skulle göra lika fel om han gjorde om Ankans dumhet. Det har inget att göra med om han kör för fort eller inte, som bekant väljer de flesta av oss att göra något som egentligen är fel någon gång - vi väljer att ta en kalkylerad risk. Men vi grinar kanske inte i en tråd...:crash

Treflig helg på Er!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top