Hastighetsböter idag igen ... SUCK.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Bland alla bilar idag på motorväg så siktade farbror blå in sig på min hoj med laserkamera från en bro och efter en stund så hade jag mycket riktigt en mc polis sniffandes i bakdäcket.Denna gången var det en skåpbil framför som hindrade mig från att få upp farten så jag klarade som tur var kortet denna gång.

Frågade om det var den nya hetsjakten på mc förare man inlett men det var det tydligen inte när resterande kö vid lämplig avfart efter kunglig poliseskort med blåljus några km visade sig vara full av både fortkörande personbilar och skåpbilar.Börjar bli lite för vanligt för egen del med körkortsindragningar och hastighetsböter så jag får väl skaffa en såndäringa laservarnare. :crash

Dagens låt och tummen ner till ambulansföraren som uppenbarligen såg kameran och släppte förbi mig till gamarna.Må du förblöda i en vägren ditt lilla offer.Thats Life ... Keep On Burning. :2cool

https://youtu.be/WbAqWA-dxvw
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Buhu, buhu... :gråta

Ankan1 skrev:
Dagens låt och tummen ner till ambulansföraren som uppenbarligen såg kameran och släppte förbi mig till gamarna.

Vad skulle de ha gjort då? Aktivt spärrat dig? Då hade du nog blivit förbannad över det och gjort en vansinnesomkörning istället. "Inte hindra, inte störa" är två ledord i trafiken. :fakta
 

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Så höll min chef också på.
Fick fortkörningsböter lite då och då, och han gnällde som fan om det.
Han bestred böterna och höll på. Varför?
Var en man! Du körde för fort. Ta och acceptera böterna och var tyst.
Skylla på ambulansföraren är ju bara löjligt.. :crash
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Se det positivt ! Dina böter går till samma kassa som alla 1000-lappar du betalar i statlig skatt och moms. Det blir barnbidrag, svenska soldater i Afghanistan och Mali och pensioner osv. Och annat vi gillar till 100 %.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Du körde för fort och din första tanke är att lipa på SH om det?
Du bröt mot lagen och fick betala priset, är det bara jag som inte ser vad problemet är?
Hetsjakt på mc?
Så fan heller, du bröt mot lagen, du har väl samma regler att följa som bilister, håll hastigheten om du inte vill bötfällas i framtiden.
Ännu en fantastisk trådstart ifrån dig.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bland alla bilar idag på motorväg så siktade farbror blå in sig på min hoj med laserkamera från en bro och efter en stund så hade jag mycket riktigt en mc polis sniffandes i bakdäcket.Denna gången var det en skåpbil framför som hindrade mig från att få upp farten så jag klarade som tur var kortet denna gång.

Frågade om det var den nya hetsjakten på mc förare man inlett men det var det tydligen inte när resterande kö vid lämplig avfart efter kunglig poliseskort med blåljus några km visade sig vara full av både fortkörande personbilar och skåpbilar.Börjar bli lite för vanligt för egen del med körkortsindragningar och hastighetsböter så jag får väl skaffa en såndäringa laservarnare. :crash

Dagens låt och tummen ner till ambulansföraren som uppenbarligen såg kameran och släppte förbi mig till gamarna.Må du förblöda i en vägren ditt lilla offer.Thats Life ... Keep On Burning. :2cool

https://youtu.be/WbAqWA-dxvw


"Laserkamera" minsann...? Du krävde väl att få se bilden på din hastighetsöverträdelse?
Exhibit A: Polisen använder inga laserkameror. Dom mäter din hastighet helt utan bestående dokumentation från instrumentet.

"Laservarnare"? En laservarnare gör ungefär lika mycket nytta som en regnmätare på en hoj.
Ser du att mätglaset börjar fyllas så har det regnat ett tag...
Exhibit B: Polisens instrument sänder ut en laserstråle när den mäter. Om din dosa piper så är in hastighet uppmätt.

Enda tillfället man kanske kan ha nytta av en laservarnare är om man kombinerar den med en aktiv laserstörare som sänder ut ljusstrålning i samma våglängd som polisens instrument.
Då kan man få någon sekunds extra betänketid innan polismannen riktat om lasern och fått grepp om fordonet genom att skjuta mot din hjälm istället. Använder du dom sekunderna till att bromsa så kanske du kan mätas till en lägre hastighet, eller gå fri helt.
...från att rapporteras för hastighetsöverträdelse. Men,
Exhibit C: Det är olagligt att använda en laserstörare, och du har just köpt dig en hard time vid sidan av vägen och i rättssalar ett bra tag framöver. Grattis!

Många tycker att det är otillständigt av polisen att stå uppe på viadukter och skjuta mot motorvägstrafikanter.
Sedan 20 år eller så tillbaka så har polisen agerat så att vi tvingats avleda vår uppmärksamhet från det som vi anser är viktigt för vår egen säkerhet - trafiken i vårt eget plan, som riskerar att massakrera oss med ogenomtänkta körfältsbyten och generellt ointresse för andras liv och välbefinnande.
Istället har man tryckt på vikten att även scanna av trafik, parkerade bilar och fotgängare i andra plan än det man färdas i.

Tack för det polisen!
Ni visste vad som komma skulle - ett samhälle där asociala och sysslolösa individer hjälps åt att vräka ner stenblock från viadukter ner på motorvägar för att... ...ja, den biten kan vi lämna därhän, för jag har inget bra svar på den gåtan.

Exhibit D + konklusion: Om du kör motorcykel - och det i Malmöregionen av alla ställen utan att noggrannt skärskåda varje viadukt du skall passera under, ja då förtjänar du hastighetsböter alla dagar i veckan tills du lärt dig din läxa. Faktum är att hastighetsböter är ett billigt pris att betala för din ouppmärksamhet.

Se till att lära dig Polisens MO, vad för utrustning dom använder och vad den heter. Det ger dig större chans att undvika att bli rapporterad - och att möta dem på deras planhalva när dom använt grejerna fel eller snubblat i sin egen formalia.
Försök också fatta var och varför polisen är ute IRL och försöker ta ner farten.
Det kommer att hjälpa dig att finna lämpligare ställen att rulla undan på.

Slutligen: Att skylla din egen ouppmärksamhet och aningslöshet på andra är lågt, och på en ambulansförare dessutom är så jävla dumt att man storknar.

Verdict: Du är en tönt.

Straff: Samhällstjänst! Du döms att stå nere vid Ambulansintaget och bjuda varje besättning som kommer in på kanelbullar, HEMBAKTA! tills alla ambulanser fått eller inte vill ha mer.
Du döms även till att lära dig texten till 'Barreta's theme" och att sedan nynna dig själv till sömns varje kväll fram till det att du lärt dig något.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man behöver inte köra för fort , -då slipper man böter och utsätta sig själv eller andra för fara.
På med reflexvästen och korvätarhjälmen,- ta det lugn.:huvet

(Man skall inte ha otur, det handlar mest om det.
Dessutom får man räkna med böter och indraget körkort ibland. själv har jag skaffa en extra legitimation för att slippa gå omkring med passet i fickan)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Försök också fatta var och varför polisen är ute IRL och försöker ta ner farten.

I övrigt är jag nog beredd att någorlunda hålla med dig, men just den där meningen håller jag inte med om.


I alla fall runt Sthlm har de satt fyrfilig motorväg till 80 km/h. Jag skulle säga att det är ca 1% som håller den hastigheten. Har skrivits i en del andra trådar om det här. Polisen har med jämna mellanrum aktioner mot alla fortkörare. Jag tycker inte att de kör för fort, det är för låg hastighet skyltat med hänsyn till vägens beskaffenhet.

T.ex. just det avsnittet som är ca 3:00 till 4:00 att man borde satsa mer på utbildning och upplysning än att bara sänka hastigheterna är klockrent. Precis det som det skrivits om i en massa andra trådar.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
JAG tycker i alla fall synd om dig, ankan1
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
I övrigt är jag nog beredd att någorlunda hålla med dig, men just den där meningen håller jag inte med om.


Helt okay att tycka så.
Men, Skåne är inte Sverige längre. I vart fall inte ringlederna kring Malmö, E 6 norrut och E 22. Finns ingenstans i landet som man så tydligt upplever att bilförare kör långt utanför sin förmåga och kompetens.
Trafiken rullar bra mycket snabbare än på andra håll, med mindre avstånd, irrationella körfältsbyten och betydligt mycket fler seriekrockar än vad trafikintensiteten egentligen borde ge upphov till.

Det är tjyvbromsningar för att jävlas, det är trängningar där förarna låtsas att inte se dig - varken före, under eller efter en kontrovers om ditt eget utrymme på vägen.
Det är ungar som klänger runt i bilarna utan att vara fastspända, det är last som staplas löst på kärror och blåser av i 100 knyck eller ligger otillräckligt surrat på taket med bara några sorgliga snörstumpar.
Noll koll gummiboll.

Trafikmiljön är helt enkelt sanslöst nerbusad i västra Skåne, dels genom hög koncentration av transittrafik och dels genom att det inte längre finns någon riktig trafikpolis som håller efter trafiksituationen i stort.

Det klart att en snut som står på en motorvägsviadukt och skjuter laser egentligen bara skjuter ett skott ut i tomma luften.
Hur många drograttfyllerister får han tag på? Hur många olagliga bilar som står skrivna på bilmålvakter når han? Hur många förfalskade körkort avslöjar han?

Vi vet alla svaren, men just i Skåne är det fan helt galet. Jag kan ligga och momsa, men ändå bli omkörd mitt på dagen så jag tvingas vrida tillbaka backspeglarna efter passagen. Only in Skåne.

Eller som i Tyskland, ungefär. Nattetid.

Så jo - om den skadskjutna och decimerade poliskåren i Skåne rycker ut och tar till laserpistolen som ett slags sållningsinstrument för vem dom skall titta närmare på så kan jag inte säga att det är fel.
Inte i Skåne.
Självklart är det bättre med fler, pålästa, avdelade och engagerade poliser ute på vägarna som kan bända tillbaka utvecklingen med total nonchalans för allt vad trafikregler heter - men i väntan på det beslutet så är jag tacksam för vilken polisnärvaro som helst i Skåne.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I övrigt är jag nog beredd att någorlunda hålla med dig, men just den där meningen håller jag inte med om.
I alla fall runt Sthlm har de satt fyrfilig motorväg till 80 km/h. Jag skulle säga att det är ca 1% som håller den hastigheten.

Min uppfattning är att det är 0 (noll) % mellan Skärholmen och Västberga som håller 80km/h mellan 7:30 till 7:55 en tisdag eller onsdag morgon.
Ja det skulle i så fall vara motorcyklister och bilar som väljer bussfilen fram till närmsta(?) avfart.
För när jag inte stod helt stilla med bilen så var det mest 10 till 20km/h på hastighetsmätaren trots rekommenderad hastighet 50 km på svarta skyltar över vägen utom ibland(?) över bussfilen 70km/h.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Jag är ju knappast någon veteran här på forumet så kanske saknar historiken, men förstår inte riktigt hysterin som uppstår när Ankan gör ett inlägg. Har sett fler som gråtit ut över fortkörningsböter här. jag gör som vanligt och refererar till någon här, men kommer tyvärr inte ihåg vem, som sade några kloka ord. "Det finns 2 typer av hojförare. De som kör för fort och de som ljuger"

Sura pengar, Ankan. Bara att resa sig igen! :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I alla fall runt Sthlm har de satt fyrfilig motorväg till 80 km/h. Jag skulle säga att det är ca 1% som håller den hastigheten. Har skrivits i en del andra trådar om det här. Polisen har med jämna mellanrum aktioner mot alla fortkörare. Jag tycker inte att de kör för fort, det är för låg hastighet skyltat med hänsyn till vägens beskaffenhet.

T.ex. just det avsnittet som är ca 3:00 till 4:00 att man borde satsa mer på utbildning och upplysning än att bara sänka hastigheterna är klockrent. Precis det som det skrivits om i en massa andra trådar.
Att Essingeleden har 70kmh och vägarna norr och söder om har 80-90, trots att dom är fyrfiliga åt båda håll, handlar mer om mängden fordon som passerar där. Genom att ha lägre hastighet på trafikströmmen in, dvs färre fordon per tidsenhet, är tanken att det ska korka igen mindre, för då hinner alla avfarter osv svälja undan bilarna. Ett hastigt köslut dyker upp mer hanterligt i 70 än i 110 dessutom.

Av samma anledning har man 100-110 på byvägar i Norrland, det åker förbi någon bil i veckan ;)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Att Essingeleden har 70kmh och vägarna norr och söder om har 80-90, trots att dom är fyrfiliga åt båda håll, handlar mer om mängden fordon som passerar där. Genom att ha lägre hastighet på trafikströmmen in, dvs färre fordon per tidsenhet, är tanken att det ska korka igen mindre, för då hinner alla avfarter osv svälja undan bilarna. Ett hastigt köslut dyker upp mer hanterligt i 70 än i 110 dessutom.

Av samma anledning har man 100-110 på byvägar i Norrland, det åker förbi någon bil i veckan ;)

Jo. Men då borde man inte ha grundhastigheten till 80 km/h, utan kanske 110 km/h (bara för att dra till ordentligt) och sedan på de svarta tavlorna sänker man till lämpligt när det är mycket trafik. Känns helt meningslöst att köra 80 km/h på en fyrfilig motorväg när man ser 5 bilar framför sig (på en siktsträcka av 3-400 m) och lika många bakom sig en sen kväll.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Lider med dig.
Har också fått fartbot. 11kmh över..
Senast 1971.....:(
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top