VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Dethär är från Hollywood höjden tagit ut över L.A.
View attachment 423835
Tro fasiken att de försöker göra allt..
Just kväveoxider sägs vara just en god källa till orsaken. Just det VW fuskat med..
http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-volkswagen-probe-20150918-story.html


60000 bilar i Sverige. Många fina miljoner i skattekronor som staten missar.

Om jag säger såhär då. Man blir inte förvånad att dom fuskar när miljökraven är höga och bilarna ska kosta så lite som möjligt. Dessutom fattar jag inte varför wag envisas med sina diesel 2 liters fyror dom låter förjävligt och drar mycket bränsle.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Fylla på ureatanken är dock inte gratis, undrar om VW tänker stå för den kostnaden och hur det går för folk som servar utanför VAG-världen :gnissla

Urea-/Adblue i sig är fantastiskt billigt. Ungefär 5 kronor litern.

Men sen kan man ju se framför sig hur serviceovänligt VAG kan göra saker. 14kkr kamremsbyten, omöjligt att byta strålkastarlampor utan att montera isär fronten... o.s.v.

Har inte förstått ännu varför adbluepåfyllning ska vara mer komplicerat än att fylla på spolarvätskan. Till tungtrafiksidan så har de ju adbluepumpar på mackarna!

Men skaffar ju sig eftermarknad genom att göra det otillgängligt och lite hemligt, såklart... :mad:
 

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Ort
växjö
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
För att bilen blir dyrare att tillverka, både med delar och licenskostnader.

För att motorn går något sämre, drar något mer bränsle och bilen blir något tyngre.

För att slutkonsumenten får betala högre pris för service.

Okej så kunder som äger dessa bilar kommer ju att bli tokiga. Detta blir då falsk marknadsföring.
har dom rätt att häva köpet.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Och du tror dom ska dra mindre bränsle? :glömdet

Om man lägger resurser på att utveckla motorerna istället för att koda fuskmappar så tror jag det är mycket möjligt. Bmw har ju några fina 6or som drar mycket lite bränsle.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om man lägger resurser på att utveckla motorerna istället för att koda fuskmappar så tror jag det är mycket möjligt. Bmw har ju några fina 6or som drar mycket lite bränsle.

Alla de förslagen du kom med i förra inlägget är sånt som ökar bränsleförbrukningen.

Är du säker på att det är just motorn som är energieffektivare på BMWn? Och är du säker på att inte BMW fuskat med sina motorer?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ja, personbilsdieseln sjunger nog på sista versen.

I USA ligger den nog risigt till och det blir nog svårare att komma in i den asiatiska marknaden efter detta.

I Europa är den nog relativt ohotad, även om dess marknadsandel på > 50% kan gå ner om täder som exempelvis Paris förbjuder motortypen i vissa områden/tider, fast det kommer väl gälla fordon med fel/gammal Euro-klassning.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Om man lägger resurser på att utveckla motorerna istället för att koda fuskmappar så tror jag det är mycket möjligt. Bmw har ju några fina 6or som drar mycket lite bränsle.


Fast det där gäller ju även dom mindre motorerna. BMW har ju exempelvis övergivit många sexor för turboladdade fyror just för att få ner förbrukning.

En bensinare har sämre verkningsgrad än en diesel, oavsett hur mycket du turboladdar den. Ser man koldioxid eller bränslekostnad som ett större problem än kväveoxider så är diesel ännu ett bättre val. I överbefolkade områden är det nog ett sämre miljömässigt val.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Urea-/Adblue i sig är fantastiskt billigt. Ungefär 5 kronor litern.
Hittat för runt 9:-/l har du något bättre tips?

Men sen kan man ju se framför sig hur serviceovänligt VAG kan göra saker. 14kkr kamremsbyten, omöjligt att byta strålkastarlampor utan att montera isär fronten... o.s.v.
Nej det gäller väl de flesta idag

Har inte förstått ännu varför adbluepåfyllning ska vara mer komplicerat än att fylla på spolarvätskan. Till tungtrafiksidan så har de ju adbluepumpar på mackarna!

Men skaffar ju sig eftermarknad genom att göra det otillgängligt och lite hemligt, såklart... :mad:

Min fyller man adblue bredvid vanliga tanköppningen
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I USA ligger den nog risigt till och det blir nog svårare att komma in i den asiatiska marknaden efter detta.

I Europa är den nog relativt ohotad, även om dess marknadsandel på > 50% kan gå ner om täder som exempelvis Paris förbjuder motortypen i vissa områden/tider, fast det kommer väl gälla fordon med fel/gammal Euro-klassning.

Vänta tills tyskarna börjar kontrollera amerikanska och asiatiska bilar.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Om jag säger såhär då. Man blir inte förvånad att dom fuskar när miljökraven är höga och bilarna ska kosta så lite som möjligt. Dessutom fattar jag inte varför wag envisas med sina diesel 2 liters fyror dom låter förjävligt och drar mycket bränsle.

Hur mycket bränsle drar dom enligt dig? Jag har kört drygt 11000 mil med min och jag har aldrig reagerat på att den ska vara särskilt törstig.
Fast å andra sidan har jag nog fått ett specialexemplar eftersom den inte krånglat alls under en tiden jag haft den, och enligt väldigt många här inne så rasar ju alla VAG så fort man rullar ut dem ur bilhallen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja tex små v6 or eller 2 liters bensinare med turbo och direktinsprutning. Eller som bmw 3 liters rak 6a med turbo.

Tja. visserligen låter en sexa trevligare än en fyra men i receptet för att tillverka en bil som är så billig som möjligt samtidigt som den har hyfsade prestanda och låg bränsleförbrukning är inte en sexa ett alternativ. En sexa har fler rörliga delar och är dyrare att tillverka än en fyra.
Och en bensinare med turbo drar betydligt mer bränsle än en dieselmotor.
En bensinmotor uppnår i bästa fall 30% verkningsgrad vid fullast. Verkningsgraden sjunker med lägre belastning eftersom vi reglerar den genom att strypa luftspjällen.
Dieselmotorer har numera ofta en verkningsgrad på ca 40% och den sjunker inte vid dellast eftersom man styr den genom att reglera insprutad bränslemängd och inte har några luftspjäll.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ett sätt skulle kunna vara annan(extra) katalysator och urea-insprutning. Då fixar de utsläppen.

Nja. Dom behöver inte krångla så för att fixa problemet.
Bilarna har ju klarat utsläppstesterna. Problemet är att när man sätter bilen i test mode så går den rent men när man kör den på vägen så går programmet in i ett läge där den skitar ner mer för att man ska kunna klämma ur lite mer hästar och få lägre förbrukning.

Så egentligen kan dom byta programvaran så att bilen går rent hela tiden på bekostnad av lite högre bränslekostnad.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top