Golvvärme på torpargrund?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Om du har en torpargrund där du kan krypa under så är det väl bara att sätta fuktspärr och isolering underifrån. då är det inte så mycket svårare att göra det än att isolera taket.
Om man har en grund där det inte går att krypa under så ska man i så fall bryta upp alla golv för att eventuellt gräva ur, sätta isolering och fuktspärr vilket blir rätt mycket mer jobb än att isolera taket. Att bara blåsa ner fiberisolering under grunden är nog inte någon bra idé då det kommer att hindra luftflöden med följd att man kan få lokalt höga fuktnivåer.
Har du gjuten platta så är det bara att bryta upp golvet som gäller. Och då får man också högre golv dvs lägre takhöjd om man inte bilar bort plattan och gräver ur under samt kanske sätter isoleringen under plattan. Då är det rejält mycket mer jobb.

Du håll en ganska generell ton i svaret så jag antog att du menade rent generellt.

Då förstår jag bättre, proppa igen grunden är nog det enklaste. och är man orolig finns det avfuktare.

Eller så tar man på sig sockor...
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Golvvärmen är ju den enda värmekällan i det aktuella huset, så då får jag nog ta på mig mer än sockor :näsblod

Ska se om jag får tag i en fuktmätare till på måndag.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Finns trådlösa mätare för 600 pix som är jävligt smutta att ha i huset sedan.
Vill du mäta direkt i trädet (andra fuktvärden) så finns en billig på Biltema som duger. 129:-

JAG hävdar att bägge är bra att ha. Och att man får göra en helhetsbild. Titta och se om det växer. Mäta luft. mäta trä. ta gärna en bild med blixt nära "taket" golvet så ser man rätt bra. Släng in bilden här i tråden vettja.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Golvvärmen är ju den enda värmekällan i det aktuella huset, så då får jag nog ta på mig mer än sockor :näsblod

Ska se om jag får tag i en fuktmätare till på måndag.

Tänk på att just nu är det den fuktigaste tiden på året, man kan med andra ord få förhöjda fuktvärden i vilken kåk som helst om man mäter på fel ställe. Här är det så j...la fuktigt just nu att jag knappt skulle tordas mäta på köksbordet. Dock bör det ju vara av tillfällig karaktär, är det fortfarande fuktigt i februari då skall man bli orolig.

Med andra ord låt sunt förnuft råda, om du hittar nån fukt nånstans kolla på träet ser det friskt ut då är det nog ganska lugnt, är det däremot missfärgat eller påväxt så är det ingen tillfällighet och därmed allvarligare.

Gräv lite i torpargrunden och kolla så att det är torrt och fint en bit ner under ytan, kan ge en liten hint om hur mycket markfukt som finns, samt att dräneringen funkar hyffsat.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Golvvärmen är ju den enda värmekällan i det aktuella huset, så då får jag nog ta på mig mer än sockor :näsblod

Ska se om jag får tag i en fuktmätare till på måndag.

Du får väl kolla grunden under men sen mäta fukten i husets träbitar , är det inte dåligt nu lär det inte bli det senare heller.Varit fuktigt i 2 år i rad.

Kör stickprov i virket från golvhöjd och takhöjd , du skall komma åt reglar som går från golvet
I värsta fall fall får du jacka tapet för och komma åt , men ett mögelhus känner man igen.
Det låter inte som det nu , kan vara helt ok megahus.

Tips ,kommuner kan fixa mögelhundar för inspektioner - liknande hundar kan hitta en död kropp på 100m djupt vatten - så sök lite på det och köp sen
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Du får väl kolla grunden under men sen mäta fukten i husets träbitar , är det inte dåligt nu lär det inte bli det senare heller.Varit fuktigt i 2 år i rad.

Kör stickprov i virket från golvhöjd och takhöjd , du skall komma åt reglar som går från golvet
I värsta fall fall får du jacka tapet för och komma åt , men ett mögelhus känner man igen.
Det låter inte som det nu , kan vara helt ok megahus.

Tips ,kommuner kan fixa mögelhundar för inspektioner - liknande hundar kan hitta en död kropp på 100m djupt vatten - så sök lite på det och köp sen

kutley-scubadog-220x162.jpg
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Har varit nere i krypgrunden nu. Varit lite körig helg så jag hann tyvärr inte fixa nån fuktmätare. Får hitta en besiktningsman som gör det det efter bud istället.
Såklart lyckades jag inte få någon bra bild... Väggar och golv var iaf isolerade med frigolit, under frigoliten låg plast och sen sand/grus. Runt grunden satt det en massa ventilationsgaller.
Precis innanför luckan var ett eluttag och en sladd hängande, när jag satte i den tändes hela grunden upp med bygglampor och en avfuktare började surra. Hur mycket den behövt vara igång ve jag inte då den inte var inkopplad.

Hängde också en luftfuktighetsmätare precis innanför luckan, 28% stod den på.

DSC_0208.jpgDSC_0210.jpgDSC_0216.jpg
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det ser seriöst ut, du kan nog sova gott i åtminstone 10-15 år innan du får börja spackla golvreglar :D
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Bara hitta en dag att förhandla lite med mäklare/säljare. Det största minuset nu (enligt mig) är att där bara är 10A ut i garaget.

Det ser seriöst ut, du kan nog sova gott i åtminstone 10-15 år innan du får börja spackla golvreglar :D

Spackla golvreglar? Du menar att dom skulle torrspricka? :tungan
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Bara hitta en dag att förhandla lite med mäklare/säljare. Det största minuset nu (enligt mig) är att där bara är 10A ut i garaget.

En ny central i garaget och en kabel från mätarskåpet är inte stora pengar. Om skåpet sitter på väggen dvs?
Ja menar vad är kanske 10-15k i sammanhanget? Eller vad det kan kosta.

(Utgår från att du med 10A menar säkring ut till garaget? Eller är det min elhjärna som drar felaktiga paralleller?)
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
En ny central i garaget och en kabel från mätarskåpet är inte stora pengar. Om skåpet sitter på väggen dvs?
Ja menar vad är kanske 10-15k i sammanhanget? Eller vad det kan kosta.

(Utgår från att du med 10A menar säkring ut till garaget? Eller är det min elhjärna som drar felaktiga paralleller?)

Inte en aning vad det kostar och hur man lättast gör. Precis, säkringen till hela garaget är en 10A. Utöver kompressor, värmefläkt m.m. vill jag gärna kunna ha en frysbox med.

Men klart det måste vara lösbart på något sätt. Problemet är snarare att övertala hustrun vad som måste prioriteras. Hon menar att där är fel färg på huset för att kunna bo där :dummer
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Haha ja detta med prioriteringar...
Nu beror det ju på kablage, men kanske går att byta säkring till 16A och sätta en liten central? Förutsatt det är nog grovt och 3fas ut. =)

Ja men jag gissar hejvilt på 10-15k (för ny kabel etc.). Beror ju helt klart på hur långt det är osv.

Ett tips kan ju vara att du ber eventuell elektriker att inte vara så noga med klamring t.ex. utan att du köper ett knippe klammer av honom och spikar "fin görat" själv. Man sparar en hel del tid på att bara tjuvklamra i hörnen istället för att klamra hela vägen som man ska. Det kan du ju lösa själv om dom går med på det.
Tror det flesta elektriker är ganska medgörlig på att kunden fixar lite själv. Framförallt idag då var och varannan jävel ska köpa sin egen skit på Jula. Men vill man ha jobb är det bara svära tyst och fixa det som fixas ska. =)

(Är inte elektriker själv längre därav dålig priskoll)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det där låter och ser riktigt seriöst ut. Tror inte du skall oroa dig för fukt i den grunden.
Man kan dock fråga sig varför det står en avfuktare där? Förebyggade syfte och utrustad med fuktsensor?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Inte en aning vad det kostar och hur man lättast gör. Precis, säkringen till hela garaget är en 10A. Utöver kompressor, värmefläkt m.m. vill jag gärna kunna ha en frysbox med.

Men klart det måste vara lösbart på något sätt. Problemet är snarare att övertala hustrun vad som måste prioriteras. Hon menar att där är fel färg på huset för att kunna bo där :dummer
Piece of baggis att få gjort av en elfirma. Har precis fått hela kåken genomgången gällande el och två nya centraler uppsatta. 16A trefas i garaget och till de framtida infravärmarna på terassen. Två elektriker från Maria Park El på heltid i fyra dagar... Nästan gratis... :crash
Det finns en hel del elektriker i Sydskanes Emse så hjälp lär du kunna få på nära håll av folk du känner. :krama
 

Smagatusk

Guest
Varför lägger man frigolit över marken i krypgrunden? Jag skulle i så fall vilja ha frigoliten nära bjälklaget ovanför ventilationsgallren.

För övrigt la jag in vattenburen golvvärme i hela nedervåningen för ett antal år sedan. Då jag har krypgrund så var jag lite rädd att luften under skulle kyla ner golvet så att uppvärmningskostnaderna skenade iväg. Det ligger cirka 50 mm isolering i golvet och det har funkat hur bra som helst. Jävligt skönt att slippa alla dammsamlande element. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top