690 Duke mot ER-6N

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Sålde hojen i sommras, men nu börjar jag bli sugen igen.
Jag kör bara runt 100 mil/sommar så det ska vara nåt billigt att äga och smidigt. Har fastnat lite för 690 Duke och ER-6N.
Vill helst ha nyare än -12 och man kan nog med lite prutning få båda dessa modeller för ca 40 000:- som är min budget.
Körningen består mest av turer i närområdet (runt 10 mil, undviker motorväg i det längsta) och snurra på stan. Jag skjutsar max 15% av tiden jag kör.
Hojen ska vara rolig och busig.

Ekonomiskt talar det mesta för ER6:an då de ligger bättre till både i pris och försäkring. Men vad jag förstått ska väl Duken vara lite skojigare att köra och det är ju värt en del. Duken är ju också runt 40 kg lättare än ER6:an och med likvärdig effekt.
Jag är rätt lång (189 cm). Provsatt en Duke i helgen och det kändes helt ok. Ska åka och provsitta en ER6:a i eftermiddag tänkte jag.

Hittade en sida där man kan knappa in sina mått och få ett humm hur man sitter på olika modeller:

ER6.png

duke.png

Vilken ska man välja?
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Lite off topic men du får gärna dela med dig av sidan du kollade körställning på! Ang din fråga så tror jag helt klart duken är mer busig, medan er6an känns som en bättre allaround hoj
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Glöm ER-6. Det är en bra och prisvärd hoj men med rolig och busig som skall-krav är det bara att titta vidare.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Jag är 1.94m och körskolehojjen jag körde 3 gånger (innan jag tjatade mig till att köra min SMC)
var just en er6-n.

Så jävla trångt. Satt muppigt. Och har tydligen för stora fötter. Blev skumma vinklarp å nästan hela mig. Och var inte ens bekväm i en timme.. bram ycket bättre på en motard.. och det säger en del.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
ALWAYS BET ON DUKE!!!!!

Sjukt ergonomisk med bra benutrymme och upprätt körställning. Borde passa som handen i handsken till din typ av körning.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag skulle inte köpa en ER6 om jag ville ha en busig hoj. Den upplevs tung och slö men är enkel och okomplicerad att köra. Duken vet jag inget om.
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Hej
Er6an är mer eller mindre en allround hoj, tycker personligen den var rätt trevlig att köra när jag provkörde en som min kompis hade, billig försäkring, inte några större problem maskinellt eller funktionellt.

Duke är en mer busig hoj men trevlig och köra, vet inget om försäkring, servicen är väl som vanligt lite dyrare på KTM.

Med tanke på hur lite du kör så kan det vara lite give or take, vad jag eller någon annan tycker betyder inte att du tycker likadant, det bästa är såklart att provköra, jämföra försäkring och välja det som man tycker passar bäst. Lycka till... :tummenupp
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Frugan hade en ER6-n (-09?) för några år sen och den var riktigt rolig, kan inte påminna mig om att jag satt så risigt på den (är själv 1.89 lång) men man var tvungen att varva rejält innan det hände något.

Nuvarande 690 Duke (-14 samma modell från -12) är mycket roligare att köra, rappare från botten men "skuttigare" i lågfart (jag har döpt min till "Lille skutt").
Dock så har jag har bytt sadel till ergo-sadel från KTM PowerParts, även fotpinnarna till r-modell innan jag var helt nöjd med körställningen.
Så hittar du en R-modell rekommenderar jag dig att köpa den istället för en "vanlig" Duke.

Svårt att säga vilken som är bäst, ER6-n är rolig och går att köra riktigt aktivt med. Duken är tokskoj att slanga med och ett helt annat bottendrag då den är encylindrig.

Är det sköna lugna söndagssvängar på härligt kurviga vägar soliga dagar till hojfiket kan ER6-n vara vinnaren i både ekonomi och körkänsla.

Men är du ute efter bus, bakhjul, härliga svängar på kurviga vägar och allt annat som hör aktiv körning till så rekommenderar jag alla gånger 690 Duke :)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Duke är mer svårkörd än Er 6. Stånkan i duke har ett smalt varvtalsregister där den är mindre obekväm vibrationsmässigt. Just smalt användbart register och vibrationer är stora stånkor's svaghet. (+500 cc). Jag upplever duke 390 trevligare att köra än 690, naturligtvis är den slöare.

Rent spontant upplever jag SMC som trevligare än duke 2012 -.

Det kan bero på annan utväxling. Jag vet att vissa ökar 2 kugg bak eller minskar 1 kugg fram för att få trevligare motorgång på duke.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Provkör båda. Det är bara du som kan avgöra vad du gillar bäst.
(Tråkigt svar, jag vet! :))
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Har en er-6 nu och körde en 690 duke på körskolan.
Om du letar efter en rolig och busig hoj och jämför dessa två så är det duken som är vassast. Högfartsbanan gick i princip av sig själv på duken, väldigt lätt att knixa runt på.

Sen är ju er-6an absolut ingen dålig hoj på så vis. Som någon var inne på, en stånka skiljer sig en del i hur den upplevs mot tex en parallell-twin.
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Nu har jag iaf. provsuttit även ER6:an. Inga problem att få plats på den. Och jag tycker ju att de är jävligt snygga!
När kom modellen ER6 så som den ser ut idag?
Duken har ju sett typ likadan ut sen 2012.
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Nu har jag iaf. provsuttit även ER6:an. Inga problem att få plats på den. Och jag tycker ju att de är jävligt snygga!
När kom modellen ER6 så som den ser ut idag?
Duken har ju sett typ likadan ut sen 2012.

rätta mig om jag har fel men tror det är 2012 och framåt på er6an!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har en er-6 nu och körde en 690 duke på körskolan.
Om du letar efter en rolig och busig hoj och jämför dessa två så är det duken som är vassast. Högfartsbanan gick i princip av sig själv på duken, väldigt lätt att knixa runt på.

Sen är ju er-6an absolut ingen dålig hoj på så vis. Som någon var inne på, en stånka skiljer sig en del i hur den upplevs mot tex en parallell-twin.

Just trafikskolorna drevade om sina duke för bättre lågfartsegnskaper.

Paralell twinnar är en hel familj av motorer 360 graders , 270 graders och 180 graders. 180 graders är även vanliga som tvåtaktare. Jag tror att Er 6 är en 180 graders, därav det speciella ljudet.

Det är vinkeln på vevaxeln som även påverkar vinkeln mellan cylindrarnas tändpunkter som avses. På Er 6 blir det först 180 grader mellan tändpulserna för cyl 1 och 2, för att sedan följas av 540 grader.
En fyrtaktsmotor behöver 720 grader d.v.s 2 varv för att fullborda sina fyra takter. ( ingsugning, kompression, arbetstakt, utblås av avgaser)
 
Last edited:

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Du har förmodligen roligare med Duken. Men om du endast kör 100 mil/säsong och har en budget på 40 000:- så skulle jag säga ER-6, eftersom att den är billigare. Hade du kört mer och inte haft en budget så hade Duken vart att föredra. Å andra sidan, livet är kort? :yoparty
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
MT-07 ger sig också in i matchen. Jag har missat denna hoj lite när jag letat.
Får ruggigt billiga försäkringspremier både på ER6 och MT-07 via Svedea. Nästan hälften av premien på en duke!

Ni som kört en MT-07:a, kommentera gärna hur ni upplever den!

mt07.png
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top