Knirrande och knarrande Saab 9-5 2006

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Jag har en Saab 9-5 kombi med 15000 mil på mätaren som knarrar både från framvagn och bakvagn.

Fram: Klonkande ljud som visade sig vara slitna stabilisator stag. Jag byte det ena (biltemas variant) och verkstaden byte det andra. (Bilias variant)

Nu har jag kört ca 100 mil och klonkandet byts ut mot ett knarrande/malande ljud. Det började först på den sidan verkstaden byte stabilisator stag och nu är det på båda sidorna. Kan verkstaden/jag monterat något fel? Vad händer om man drar åt ett stabilisator stag för hårt? Eller är det något annat som börjat låta av en tillfällighet?

Bak: Det låter som en gammal säng, det knirrar/klukar. Bilbesiktningen konstaterade att det var glapp i länkarmar bak så jag lämnade in bilen och fick länkarmsbussning bakvagn främre på höger och vänster sida byta. Men knirrandet/klukandet består. Så vad kan det vara?
 

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Håbo
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Vad det kan vara? saab! :) Du kanske kan krypa under bilen och ve någon gunga och skaka så kanske du kan höra eller ännu bättre känna vart det låter?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
"Malande" ljud brukar man inte sällan kalla det när ett hjullager är dåligt men då oberoende gupp och brukar inte knarra för den delen... sitter hjulen fast? ;) Hur som helst, hjullager = malande/skorrande ljud som är hastighetsberoende och normalt mer missljud desto högre hastighet och varierar vid sväng i.o.m. att belastningen på lagret då ändras.

Om jag inte minns helt galet så har 95 en yttre lagring för en av länkarmarna i bakvagnen som kärvar ihop tillslut, vill det sig illa så är risken att länkarmen går rakt av och då går det förmodligen åt helvete på riktigt. Misstänker alltså att det troligtvis kan knarra en del från detta, innan.

Men men sen kan du ju ha tur och det kanske bara är någon torr gummilagring för ex. själva krängningshämmarna som lever om vilket ofta kan avhjälpas med lämpligt smörjfett.

Oftast dyrt att köpa och chansa = lokalisera/konstatera missljuden antingen själv eller med hjälp och sen kan man ta beslut om ev. åtgärd.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
"Malande" ljud brukar man inte sällan kalla det när ett hjullager är dåligt men då oberoende gupp och brukar inte knarra för den delen... sitter hjulen fast? ;) Hur som helst, hjullager = malande/skorrande ljud som är hastighetsberoende och normalt mer missljud desto högre hastighet och varierar vid sväng i.o.m. att belastningen på lagret då ändras.

Om jag inte minns helt galet så har 95 en yttre lagring för en av länkarmarna i bakvagnen som kärvar ihop tillslut, vill det sig illa så är risken att länkarmen går rakt av och då går det förmodligen åt helvete på riktigt. Misstänker alltså att det troligtvis kan knarra en del från detta, innan.

Men men sen kan du ju ha tur och det kanske bara är någon torr gummilagring för ex. själva krängningshämmarna som lever om vilket ofta kan avhjälpas med lämpligt smörjfett.

Oftast dyrt att köpa och chansa = lokalisera/konstatera missljuden antingen själv eller med hjälp och sen kan man ta beslut om ev. åtgärd.

Det är inget hjullager. Det knirrar å knarrar fram om man kör över ojämnheter. Inte om man ökar farten.

Jag misstänker också torra gummidetaljer. Men hur smörjer man upp såna? Jag har fått tips om att det kan vara möjligt att smörja upp dom invändigt med hjälp utav en kanyl. (Man använder kanylen som en fettspruta typ) Men så fick man tydligen inte köpa på apoteket som privatperson.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top