Nybörjarfrågor

Mathias90

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki SV650S 2003
Hej! Jag är helt ny i mc världen , och har min första uppkörning nu om några dagar. Hoppas de går!

Jag har några små funderingar som jag hoppas att ni lite mer erfarna motorcykel förare kan svara på. Min första fråga är hur fungerar det med parkering för motorcykel? Får man parkera hur som helst precis som en vanlig cykel? Om inte, vad gäller? Är det gratis att parkera mc, och om inte, hur lägger man sin biljett...?

Min andra fråga är gällande hjälmen. Var gör ni av den när ni parkerar? Låser ni fast den på något sätt i mc:n? Jag har bara styrlås än så länge men skulle gärna ha ett litet men godkänt lås, som dels får plats i det lilla facket under sadeln och som också möjliggör att låsa fast hjälmen. Några förslag?

Min sista fråga för tillfället är inbromsning vid halt väglag. Jag vet att vid normala inbromsningar gäller 70% frambroms, och vid hårda ca 85-90%. Men är det samma om det är blött/halt? Finns inte risken då att framhjulet låser sig och det blir livsfarligt? Har ej abs kan tilläggas.

Tack så mycket på förhand!! :)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Fråga 1: Du parkerar på samma sätt som bilar och under samma förutsättningar. Biljett finns väl numera via sms så de kan kontrollera mot regplåt, alternativt ta med dig lite tejp och fäst på lämligt ställe samt ta bild så du har bevis, alternativt behåll lappen så du kan visa upp efteråt... vanligt problem (kolla trådar) och finns inget idiotsäkert sätt. Däremot finns hojparkeringar lite överallt. Där står man alltid gratis.
Fråga 2: Många hojar är försedda med ett litet lås, typ strax under och bredvid sadeln, avsett för hjälm. Själv bär jag alltid med mig hjälmen, såvida jag inte har bra översikt över hojen.
Fråga 3: Naturligtvis inte samma om det är blött/halt. Man ska alltid försöka undvika att kana på ett låst framhjul eftersom man nästan garanterat går omkull. Utan abs blir det riskfyllt, ja, men själv ser jag till att anpassa körningen då med exempelvis mer framförhållning med inbromsningar. Generellt sett med dagens hojdäck behöver man inte vara så väldigt orolig, de greppar bra även på blöta vägar. Halt väglag däremot kräver betydligt större försiktighet. Det kan ju vara olje/dieselspill, höstlöv, vitmålade vägmarkeringar vid regn, grus, isfläckar vintertid.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
När det gäller p-lappen frågade jag Q-park vid ett tillfälle och fick ett bra tips! Skriv regnummer tydligt på biljetten så blir den väldigt mycket mindre stöldbegärlig! Annars "knör" man ju in sig där det finns plats! :)
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
I den lilla världen Stockholm har de enligt en p-vakt jag talade med, fått direktiv att bötfälla motorcyklar som står parkerade utan p-biljett. De anser att nu med p-appar för mobiler och annat, att vi inte kan skylla på stöldrisken för en p-biljett i pappersformat.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Angående att parkera vid cykelställ går väl det under lokal föreskrift om jag inte missminner mig så det får man väl kolla med sin kommun på något sätt.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Innan det var vanligt med SMS biljett och appar så använde jag ofta vanlig P-biljett la innanför kåpglaset vid instrumenten, hur lätt som helst att stjäla..men det har aldrig hänt mig.
Under en period var det tillåtet i Göteborg att parkera två meter vid varje sida om ett cykelställ om marken var "hårdgjord" (inte gräs eller plantering) detta togs dock bort för några år sedan tyvärr.
 

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nej, tyvärr
Jag har sett trådar där folk skrivit att de blivit bestulna på sina hjälmar.
Tjuvar som skär av remmen och plockar med, vilket gör hjälmen obrukbar men likväl.
Skulle gott kunna tänka mig att låsa fast den i hakskyddet eller vad det kallas, annars tar jag den med mig.
Upp med en bild på nya bågen nu :):banana
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
"Jag har bara styrlås än så länge men skulle gärna ha ett litet men godkänt lås, som dels får plats i det lilla facket under sadeln och som också möjliggör att låsa fast hjälmen. Några förslag?"
Detta lås är en rejäl köttbit, men får plats i facket under sadeln på min cbr. Biltema.
lås.PNG
 

Mathias90

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki SV650S 2003
Stort tack för alla svar!!
Uppkörningen är imorgon så är nervös nu, men ska göra mitt bästa o se hur långt det räcker! Nu till en ny fråga... :) när jag gick igenom min hoj inför säkerhetskontrollen så insåg jag att min behållare för bromsvätska (frambromsen) är överfull. Det funkar ju bra men den ska ju egentligen ligga emellan markeringarna. Kan jag bara skruva upp och öppna behållaren och hälla ut lite, typ med en sked? Eller måste det göras på något speciellt sätt? (Jag är verkligen nybörjare på allt som har med motorer att göra).
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Mellan markeringarna vet jag inte om jag håller med om. Snarare bättre att nivån ligger vid övre sträcket är min åsikt.
Jag kan inte se några problem med att tömma ut som du säger med en sked eller så.
Det vi inte vill ha in där är luft och smuts. Eftersom vätskan som redan är där isolerar mot luft behöver du bara se till att din sked eller vad du använder är ren och inte lämnar av några partiklar.

Själv hade jag snarare kört med "pumpa ut överflödig vätska" med samma teknik som man använder när man luftar bromssystemet. Men då måste man ju veta hur man gör det.
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"...Jag vet att vid normala inbromsningar gäller 70% frambroms, och vid hårda ca 85-90%. Men är det samma om det är blött/halt?..."

Om fram- och bakdäck har liknande egenskaper; 'är den optimala bromskraftsfördelningen inte beroende av underlaget.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top