Lackera fälgar - söker info

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Hej! Är sugen på att lackera fälgarna på ST3'an. Ingen aning hur eller vart men antar att det blir pulverlackering med klarlack över? :p Vad är vanligast och vad kan det tänkas kosta. Läste något om 2000, eller är det närmare 10000? Jag menar en bil kostar ju typ 20000 om det är halvbra gjort så bör inte vara så jävla dyrt? Något företag ni kan rekommendera? Runt Stockholm är att föredra, upp till Enköping eller västerut till Eskilstuna.

Med vänlig hälsning
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Äldsta sonen jobbar på UKK, en firma i Kristinehamn som bland annat pulverlackar fälgar.
Om jag kommer ihåg rätt tar dom 400kr för en bilfälg.
Då badas först den gamla färgen bort, sen blästrar dom för att pulverlacken ska fästa.
Sen pulverlackas delen i kulören den ska ha och kan även pulverlackas i klarlack.
Finns inte rätt kulör i pulverlack så lackas delen med vanlig våtlack med pulverklarlack som skydd.
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Tack för info och snabbt svar! Vad gör man när man blästrar fälgen (fått för mig att det är negativt) något som slits/pajjar? :p Själv är jag okunnig inom det här området :tummenupp

Ska jag läsa detta eller är det bortkastad tid

Tog bara första länken... står säkert inget om något som skulle vara negativt som vanligt i artiklar :lol
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Vid blästring sprutas sand, glas, nötskal eller is, beroende hur känslig grejen som blästras är på detaljen som ska målas.
Blästring ruggar upp ytan så färgen fäster bättre.
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
pulverlackade mina R1-fälgar för 7-8 år sen... 250kr/fälgen då... de våtslipa fälgarna först... vart hur bra som helst... pulverlackade ramen med... 1500kr.... körde 4 bilalu.fälgar med för 1000kr....


mvh
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Snor tråden ett tag. :)

Någon sa att om man t.ex. får stenskott på pulverlackade saker, så kan lacken "spricka" och mer eller mindre flagna av. Hårt så länge det är helt alltså, som knäckebröd, men sedan... Ligger det nån sanning i det?
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Snor tråden ett tag. :)

Någon sa att om man t.ex. får stenskott på pulverlackade saker, så kan lacken "spricka" och mer eller mindre flagna av. Hårt så länge det är helt alltså, som knäckebröd, men sedan... Ligger det nån sanning i det?

Jag har uppfattningen att pulverlack är lite segare än vanlig lack och är tåligare, men antar att det finns kanske olika kvalitéer.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har uppfattningen att pulverlack är lite segare än vanlig lack och är tåligare, men antar att det finns kanske olika kvalitéer.

Jo, hoppas det är så. Går själv i pulverlackarplaner.
 

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Lär nog räcka gott och väl med vanlig våtlack, så länge du inte ska ut i skogen och härja. :tummenupp Dra förbi Jc lackering och kolla va dom ska ha. Kanske till och med nån som vill ha kvälls jobb. :banana
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Funkar att matta ytan på fälgarna å lacka själv me spray burk å klarlack...
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
lämnade mina fälgar på lack och min lackerare berättade att om man blästrar så måste hjullager ut så han valde att slipa mina fälgar och lägga en tjock solid blankvit och resultatet är skitfint verkligen! lite dyrare blir det att lägga tid på slipa än bläster men kan vara värt om man ändå inte planerat att byta hjullager.

Edit: ni vet den där knottriga ytan på fälgarna? Den har inte jag längre, allt är så lent och fint! :tummenupp
 
Last edited:

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
lämnade mina fälgar på lack och min lackerare berättade att om man blästrar så måste hjullager ut så han valde att slipa mina fälgar och lägga en tjock solid blankvit och resultatet är skitfint verkligen! lite dyrare blir det att lägga tid på slipa än bläster men kan vara värt om man ändå inte planerat att byta hjullager.

Edit: ni vet den där knottriga ytan på fälgarna? Den har inte jag längre, allt är så lent och fint! :tummenupp
det är pga lackeraren lagt slipgrund innan lack, det brukar man göra.....
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Lär nog räcka gott och väl med vanlig våtlack, så länge du inte ska ut i skogen och härja. :tummenupp Dra förbi Jc lackering och kolla va dom ska ha. Kanske till och med nån som vill ha kvälls jobb. :banana

Det ska jag göra när säsongen närmar sig, vore riktigt schyst med ett par röda fälgar på hojen :tummenupp
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15

Plastidip är en grym produkt, men det känns lite som hårfärgen man använde när man gick på disco i lågstadiet :D inte för att det är dåligt, här är lite bilder från 2014 när jag drog på plastidip på motardfälgarna.

20140519_214931.jpg20140520_171321.jpg20140520_182521.jpg20140617_180216.jpg
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Blir bormsskivan sned av plastidip alltså? Skall det ses som en feature eller bieffekt?
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top