Trafikverket vill se framtida särbehandling av MC

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Just det där är punkt 20 på Bilistverkets lista.

20: Utveckla system som omöjliggör färd med MC utan giltigt MC-kort.


På ytan vettigt - förslaget är dessutom mer utarbetat hos dig än i Trafikverkets Löjliga Lista.
Men, det innebär ytterligare ett steg in i kontrollsamhället, och involverar troligen rfid-teknologi som medvetna medborgare med rätta är lite skeptiska mot.

All teknologi går att hacka, körkort går att stjäla - kanske skall chipet sitta i handleden istället?
Skall chipet registrera dagens hela körcykel, eller bara notera toppfarten?
Skall man tanka över körinformationen dagligen, eller på veckobasis?
Vad skall påföljden vara för överträdelser registrerade av denna personliga, elektroniska nyckel?
Skall den bryta tändströmmen direCkt vid överträdelser, eller skall den vara kopplade till ditt bankkonto via autogiro?

"Pay as you drive" i ordets sanna bemärkelse...:fakta

Men snälla ge dem för fan inga idéer!
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Äh, jag tror detta är en powerpoint som Trafikverkets lokalavdelning Skövde producerade precis samtidigt som dom tog första ölen vid höstkickoffen:

dump.jpg

Jag menar, riksutbildning. Det är ju ingen övertänkt pressrelease precis, snarare nåt ett gäng byråkrater producerat för att motivera konferensanslaget. Känn nästan som att SMC kunde kommit ännu längre genom att häckla förslaget - uppenbarligen inte genomtänkt - istället för att ställa till med liv i luckan.:7peta
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Tack SMC för att ni tar denna strid :yoparty

Trafikverket = En massa personer som inte fått könsorgan i sig (på sig) på hundra år?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Va är detta för jävla skitsnack. Jag vill köra hoj, låt mig vara.
Respekten för lagar och regler försvinner mer och mer om saker som dessa går igenom.

Det skulle förvisso kunna bli en kul tävling vi skulle kunna ha här på sporthoj. Man bockar av i 30-punktslistan hur många man aktivt lyckas bryta mot, flest vinner en anställning hos trafikverket.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det rör på sig, sent omsider vaknade även AB: http://www.aftonbladet.se/bil/article21381375.ab

Jörgen Persson fortsätter att mala med sitt mediaargument att bilisterna minsann omfattas av ATK och därmed är särbehandlade. Ptjaa, jag tror nog att vi motorcyklister kan leva med att han, för att inte särbehandla bilisterna, demonterar ATK-systemet om han nu värnar om likabehandlingen. Det förefaller betydligt mer rättssäkert än att införa ägaransvar för en liten grupp som enligt honom själv bara uträttar 3% av trafikarbetet...
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Jag såg detta när jag satt och slösurfade på jobbet idag så jag blev bara surare och surare ju längre dagen gick. Så när jag kom hem skickade jag ett mail till trafikverket@trafikverket.se så jag hoppas det kom fram...


Hej! Jag har fått ta del av eran "hemliga lista" ja den med 30 punkter om hur ni ska försöka göra livet surt för alla som kör motorcykel. Jag tänkte bara säga att där är inte en enda del av den listan som kommer göra det säkrare för motorcyklar för dom som kör motorcykel nu kommer att plocka bort era hittepå hastighets regulatorer och låta bli att stanna för polisen eftersom det är så orimliga bestraffningar. Så nu erbjuder jag min hjälp till alla er som varit involverade i detta projekt.
Jag har nämligen ett behandlingshem för mentalt retarderade människor där jag tänkte försöka hjälpa er som deltagit. Det finns olika sorters terapi
Medicinering för dom allra sjukaste
Här är samkväms rum så ni är inte behöver sitta ensamma
Har ni några frågor så är det bara att höra av er så svarar jag så fort jag kan. skicka gärna vidare detta till alla projekt deltagarna MVH
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Finns ju även en säkerhetsaspekt i att ett fordon faktiskt kan köras av icke körkortsinnehavare. Kanske inte så lätt att förstå för den som har tunnelbanan alldeles utanför sin dörr. Men ponera att min körkortslösa sambo är ensam hemma med vår dotter och nåt allvarligt händer med en mil till sjukhus och apotek...

Detsamma gäller eg även med ett alkolås, ponera att jag tagit mig en fredagsgrogg och dottern käkar nötter och får en allergichock... (Bara ett exempel för hon är eg inte allergisk mot nåt vad jag vet.)


Skulle vilja påstå att det i båda dina scenarion är ett bättre alternativ att ringa efter ambulansen istället. Att ha en obehörig eller alkoholpåverkad förare som till på köpet är uppstressad pga situationen bakom ratten är inget bra scenario.
Om vi tittar på helhetsbilden så uppstår det mer skador/elände av att alkoholpåverkade/obehöriga förare kan starta och köra ett fordon, än de eventuella skadorna som blir av att någon av nämnde personer inta kan ta tex bilen i en nödsituation.

Bor man så ensligt/off så är det bättre att sambon tar sitt körkort och att åtminstone en person är nykter i hushållet.

Sen har jag naturligtvis förståelse för att man som förälder vill göra allt för att hjälpa sitt barn om det råkar illa ut.

Jag personligen är inte emot att vi skulle ha alkolås som krav i våra fordon. Påverkade förare har helt enkelt inte något att göra i trafiken.
Att ha ett chip/tagg eller annat för att visa att man är behörig för att framföra fordonet är jag som princip inte heller emot, utan det som gör mig skeptisk till ett sådant upplägg är vad det skulle kunna komma för ytterligare regler/system som tex automatisk hastighetsövervakning etc.
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Jag såg detta när jag satt och slösurfade på jobbet idag så jag blev bara surare och surare ju längre dagen gick. Så när jag kom hem skickade jag ett mail till trafikverket@trafikverket.se så jag hoppas det kom fram...


Hej! Jag har fått ta del av eran "hemliga lista" ja den med 30 punkter om hur ni ska försöka göra livet surt för alla som kör motorcykel. Jag tänkte bara säga att där är inte en enda del av den listan som kommer göra det säkrare för motorcyklar för dom som kör motorcykel nu kommer att plocka bort era hittepå hastighets regulatorer och låta bli att stanna för polisen eftersom det är så orimliga bestraffningar. Så nu erbjuder jag min hjälp till alla er som varit involverade i detta projekt.
Jag har nämligen ett behandlingshem för mentalt retarderade människor där jag tänkte försöka hjälpa er som deltagit. Det finns olika sorters terapi
Medicinering för dom allra sjukaste
Här är samkväms rum så ni är inte behöver sitta ensamma
Har ni några frågor så är det bara att höra av er så svarar jag så fort jag kan. skicka gärna vidare detta till alla projekt deltagarna MVH

Där har vi ett lysande exempel på att vi människor ska andas och tänka en gång till innan vi kommer med kritik på saker och ting.

*På vilket sätt är denna kritik konstruktiv?

*Tror du att mottagaren tänker "hmm så har vi inte sett på det, vi kanske behöver tänka om"

* Det klientel som väljer att köra (försöka) ifrån polisen kommer i regel undan alldeles för billigt om de skulle åka fast.

Förstå mig rätt jag tycker inte heller att den där 30-punkters listan är speciellt genomtänkt och framförallt riktar den sig mot bara en grupp trafikanter.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag personligen är inte emot att vi skulle ha alkolås som krav i våra fordon. Påverkade förare har helt enkelt inte något att göra i trafiken.
Att ha ett chip/tagg eller annat för att visa att man är behörig för att framföra fordonet är jag som princip inte heller emot, utan det som gör mig skeptisk till ett sådant upplägg är vad det skulle kunna komma för ytterligare regler/system som tex automatisk hastighetsövervakning etc.
I Din sista mening svarar Du egentligen på invändningen själv. Enligt Jörgen Persson, projektledare på Tragikverket, är hastighet det allt igenom överskuggande problemet och samtliga åtgärder föreslagna i första hand som ett tvångsmedel för att tvinga fram önskat beteende.

Att var tredje omkommen förare saknar körkort, att var tredje omkommen dör i en korsningsolycka där bilen ansetts vållande i nio av tio fall, att fler MC-förare än bilister dör eller skadas svårt inom tätbebyggt område är inte något som Persson ens berör i sitt underlag till strategiarbete.

Han antyder att MC-förarna i många fall bedömts köra för fort i korsningsolyckorna för att misstänkliggöra men presenterar ingen forskning för att styrka att olycka undvikits om hastigheten legat inom hastighetsgränsen. Tvärt om kan man väl förmoda att hastigheten helt saknat betydelse om inte det andra fordonet svängt in framför motorcykeln?

Den statistik han baserat sina uttalanden kring hastighet på (2005-2013) är i sammanhanget duktigt gammal - den äldsta datan tio år gamla! De som körde SH på den tiden kör väl i många fall Adventure, glidare eller båt numera...?

Är det statistiska underlaget för dödade för lågt är det väl smartare att följa även svårt skadade, då kan ju statistiken användas för att utvärdera de senaste årens åtgärder? Och då uppstår ju frågan varför sänkt hastighet inte verkar resultera i sänkt antal svårt skadade i lika hög grad som de dödade? En lekman kan ju misstänka att några av de som dog i stället blev svårt skadade men att det grundläggande problemet med säkerheten finns kvar...?

Nej, jag är inte imponerad av denne projektledare, ska man leda ett viktigt strategiarbete (vi vill ju inte heller begrava varandra!) vill det till att man närmar sig problemställningen ödmjukt, vågar ifrågasätta sina heliga kor och ser till att få med sig trafikantgruppen genom insikt - inte bara hemfalla till tvångsmedel...
 
Last edited:

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Ort
Mellansverige
Hoj
;)
Börjar bli rätt motiverad att arbeta inom politiken så man kämpa emot motorcykelförtrycket..

Trafikverket representerar inte svenska folkets åsikt, de representerar folk som inte kör motorcyklar och inte heller bryr sig om de finns.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det rör på sig, sent omsider vaknade även AB: http://www.aftonbladet.se/bil/article21381375.ab

Jörgen Persson fortsätter att mala med sitt mediaargument att bilisterna minsann omfattas av ATK och därmed är särbehandlade. Ptjaa, jag tror nog att vi motorcyklister kan leva med att han, för att inte särbehandla bilisterna, demonterar ATK-systemet om han nu värnar om likabehandlingen. Det förefaller betydligt mer rättssäkert än att införa ägaransvar för en liten grupp som enligt honom själv bara uträttar 3% av trafikarbetet...

Han juger, den ljävelen!

I Aftonbladets artikel säger han:
Jörgen Persson skrev:
– Inom flera områden gällande säkerhet för motorcykel har vi haft framgång genom åren, exempelvis gällande ABS-bromsar där 15 procent hade det 2008 och nu är den siffran uppe i 85 procent, vilket bidragit till en ökad säkerhet

Urschäkta...?
Det är inga 85 % av motorcyklarna i trafik som har ABS! Långt, långt därifrån.
Herregud, med en av Europas absolut äldsta fordonsparker, så kan man ställa i fråga om det ens på bilsidan är så att vi idag når 85% ABS-bromsade fordon i trafik på bilsidan.

Möjligen kan det vara så att 85% av de motorcyklar som säljs nya idag, är utrustade med ABS.
Men en liten skvätt ABS-hojar som årligen rörs ner i den stora motorcykelsoppan - hur mycket påverkar det olycksutfallet? I verkligheten...? På kort tid? På lång tid?
Detta är bara gissningar och antaganden - här finns ingen forskning på verkligt skadeutfall.
Och mest intressant; Skyddar ABS mot vajerräcken...?

...och vilka "vi" avses i citatet? Anser Jörgen Persson att ABS på MC är Trafikverkets förtjänst???
Herregud, om några månader är ABS-bromsar tvingade lag över hela Europa. Tyvärr.
Då lär ABS-andelen vara 100% bland de drabbade hojarna. Skall Jörgen Persson roffa åt sig credd för den ökningen också då? Kommer det att formuleras som att "nu har alla motorcyklar ABS...?"

Finns bara två möjliga förklaringar: antingen vet inte karln vad han pratar om, eller också så försöker han ljuga medvetet. ...och vilket är egentligen värst?


För att förstå det som händer så skall man ha klart för sig att Trafikverket sedan länge befinner sig i fritt fall. Man förmår inte lösa sina uppgifter, inte på vägen och inte på spåren.
Det är ett totalt jävla kaos inom verket, och mycket av detta kan man skylla den tidigare Generaldirektören Gunnar "Daesh" Malm för.
Denne ödeläggares främsta merit innan han sattes som Generaldirektör för det som skulle bli Trafikverket var att han fullständigt misslyckades att omforma ASG, och därefter tvingades sluta.
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article2528484.ece

Alltså en total fomme som nådde sin inkompensnivå tidigt i karriären, men ändå tilläts klydda vidare.
Trafikverket idag är helt enkelt inte en seriös part längre, vad gäller trafiksäkerhetsarbete. Eller något alls.
Vi kan bara vara tacksamma för att dåvarande Luftfartsverket inte tilläts drabbas av förlamningen "Trafikverket"...

Sten till börda, lök på laxen och grädde på moset är det faktum att Tingvall nu gått i pension.
Han har i god tid placerat ut sina kronprinsar - dom som tänker som han och som säger som han.... ...eller bara låter som han, på olika strategiska platser inom trafiksverige - bland annat en del högprofilerade försäkringsbolag har fått acceptera sin beskärda del av Tingvallarvingar.
När ett sådant lock, en så blöt handduk lyfts, en sådan dominerande karaktär försvinner bort så uppstår ett vacuum som andra nu försöker fylla.

Vi kan lugnt konstatera att Jörgen Persson inte är den som kommer att klara det.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Skulle vilja påstå att det i båda dina scenarion är ett bättre alternativ att ringa efter ambulansen istället...

Naturligtvis men det förutsätter ju att en sådan finns tillgänglig med tillräckligt kort varsel.

Och jag brukar kunna låta bli mina fordon när jag druckit alkohol, det krävs liksom inget alkolås för det.

Sen ska du inte stirra dig blind på detaljerna i mitt enskilda exempel. Man kan måla upp andra scenarion också där körkortslåset/alkolåset skulle kunna skapa problem och eftersom ingen kör mina bilar onykter så ser jag bara en ökad risk med alkolås i mina fordon.

Dock skulle jag gärna installera både alkolås och körkortslås i din bil. :hihi
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Naturligtvis men det förutsätter ju att en sådan finns tillgänglig med tillräckligt kort varsel.

Och jag brukar kunna låta bli mina fordon när jag druckit alkohol, det krävs liksom inget alkolås för det.

Sen ska du inte stirra dig blind på detaljerna i mitt enskilda exempel. Man kan måla upp andra scenarion också där körkortslåset/alkolåset skulle kunna skapa problem och eftersom ingen kör mina bilar onykter så ser jag bara en ökad risk med alkolås i mina fordon.

Dock skulle jag gärna installera både alkolås och körkortslås i din bil. :hihi

Det här inlägget är inte riktat mot det du skrev ovan. Jag är inte särskilt intresserad av alkolås eller körkortslös för den delen heller. Kanske är man en optimist som någonstans tror på mänskligheten. Helst hade jag sluppit säkerhetskontrollerna på flygplatser. Det är sådant som tar upp onödig tid och tvingar folk folk att vallas likt får. Vad ger det för känsla av frihet. Vilken värld vill vi leva i kan man fråga sig när rädsla, misstro och ängslighet tillåts styra agendan?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Var är alla förslag på att FÖRBÄTTRA vår säkerhet? :va

-Sarg på mittvajer?
-Tillåtelse att åka bussfil?
-Avrostnig varje vår för bilbister som inte kommer ihåg hur en MC ser ut?

Vi behöver hjälp i trafiken så vår situation blir bättre/säkrare.
Men i listan hittar jag faktiskt INGET sådant.
Den gör oss bara till jagat byte. :(
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Naturligtvis men det förutsätter ju att en sådan finns tillgänglig med tillräckligt kort varsel.

Och jag brukar kunna låta bli mina fordon när jag druckit alkohol, det krävs liksom inget alkolås för det.

Sen ska du inte stirra dig blind på detaljerna i mitt enskilda exempel. Man kan måla upp andra scenarion också där körkortslåset/alkolåset skulle kunna skapa problem och eftersom ingen kör mina bilar onykter så ser jag bara en ökad risk med alkolås i mina fordon.

Dock skulle jag gärna installera både alkolås och körkortslås i din bil. :hihi

Inget av det jag skrev var menat mot dig som person, utan jag ifrågasatt bara dina exempel, och om dessa verkligen är bra argument mot tex alkolås.

Om vi i dina exempel tänker oss att det av någon anledning inte finns en tillgänglig ambulans.
Som jag ser det är det fortfarande ett ganska dåligt alternativ att sätta en obehörig eller onykter förare bakom ratten.
I den stressade situationen så är det lätt att det blir fel och det orsakas en större olycka när föraren kör av vägen, krockar med någon annan etc. Då får vi en situation där vi kanske behöver flera ambulanser.

Om ingen kör dina bilar onykter så är det väl heller inget problem att ha alkolås?
Det tar en knapp minut extra varje gång bilen skall startas, och är man då nykter så är det inget problem.
Du får gärna utveckla vilka de ökade riskerna är med att ha ett alkolås installerat?

Jag tycker generellt att det läggs omotiverat mycket resurser av våra skattepengar på att få ner antalet döda (knappt 300st)/svårt skadade i trafiken, när vi i jämförelse med många andra länder ligger i framkant.
Medan områden som tex psykisk ohälsa får väldigt mycket mindre resurser trots att 1606 personer valde att ta sitt liv år 2013.
Ur ett samhällskostnadsperspektiv så kanske vi kunde rädda fler liv per satsad skattekrona om vi istället lade resurserna på psykvården.
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Nej, jag är inte imponerad av denne projektledare, ska man leda ett viktigt strategiarbete (vi vill ju inte heller begrava varandra!) vill det till att man närmar sig problemställningen ödmjukt, vågar ifrågasätta sina heliga kor och ser till att få med sig trafikantgruppen genom insikt - inte bara hemfalla till tvångsmedel...

Jag håller med dig i detta stycke helt och hållet. Den övriga texten behöver jag läsa någongång till innan jag förstått vad det är du skriver egentligen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej, precis. "Idag"

Jag pekar på vad som är möjligt att göra. Kanske kommer det ändå, senare - men vi behöver ju inte påskynda skeendet.

Nej. Men i det avseendet så har vi ju en begränsning att körkorten inte kan lagra information och dom kommer med största sannolikhet inte att införa någon funktionalitet för att använda körkorten som lagringsmedia. Körkort misshandlas en hel del och kretsarna kommer inte att hålla.
Så scenariot att dom loggar allt man gör när man kör hänger nog inte på att man skulle lagra något i körkortet. Då ska man ju ha loggningsutrustning separat från det. Och om inte informationen lagras på körkortet så kan man inte bötfälla baserat på det för det finns inget som säger att du inte satt i ditt körkort för att kunna starta hojen och det är någon annan som kört (som har körkort men som inte hade sitt körkort med sig exempelvis) Så för att kunna göra en sådan sak så behövs en grundlagsändring och det kommer nog inte att ske då det skulle vara en ändring i grundlagen som kraftigt urholkar rättsskyddet. (Principen att man ska veta att man dömer rätt person till ett straff)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alla som funderar över "hur man kan åstadkomma något sådant" rekommenderar jag att läsa
Adolf Hitlers : Mein Kampf, #
finns i översättning, i varje fall till engelska.
Och sedan reflektera över att kan författaren av denna bok nå politiska toppen i Europas största land !
Vad fodras då för intellektuell nivå för att nå den politiska toppen i ett litet land i Europas utkant ?
Betänk, mindre än 20% riksdagshennen i Sverige, har någonsin haft ett arbete utanför politiken.
Kan det bero på hens kompetens ?

Trafikverket är regeringens och riksdagens förlängda arm !

# Författarens eget titelförslag var ungefär i svensk översättning: "Min kamp mot vansinnet under 4 år i fängelse"
Men förläggaren övertygade författaren om att en kortare boktitel var bättre !
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Varför ska allt justeras med hastigheten?
Om vi nu brydde oss om säkerhet skulle det väl vara vettigt att kräva mer säkerhetsutrustning än hjälm?

Hur tänker man när man får köra runt mopeder utan regplåt på cykelbanorna samtidigt som det inte är något hjälmkrav på cykel, exempelvis?

Det bara snurrar i mitt huvud när jag försöker förstå förslagen. Och som många andra här så är det bisarrt att kompensera för vajerräcken med alla möjliga straff på förarna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inget av det jag skrev var menat mot dig som person, utan jag ifrågasatt bara dina exempel, och om dessa verkligen är bra argument mot tex alkolås.

Om vi i dina exempel tänker oss att det av någon anledning inte finns en tillgänglig ambulans.
Som jag ser det är det fortfarande ett ganska dåligt alternativ att sätta en obehörig eller onykter förare bakom ratten.
I den stressade situationen så är det lätt att det blir fel och det orsakas en större olycka när föraren kör av vägen, krockar med någon annan etc. Då får vi en situation där vi kanske behöver flera ambulanser.

Om ingen kör dina bilar onykter så är det väl heller inget problem att ha alkolås?
Det tar en knapp minut extra varje gång bilen skall startas, och är man då nykter så är det inget problem.
Du får gärna utveckla vilka de ökade riskerna är med att ha ett alkolås installerat?

Jag tycker generellt att det läggs omotiverat mycket resurser av våra skattepengar på att få ner antalet döda (knappt 300st)/svårt skadade i trafiken, när vi i jämförelse med många andra länder ligger i framkant.
Medan områden som tex psykisk ohälsa får väldigt mycket mindre resurser trots att 1606 personer valde att ta sitt liv år 2013.
Ur ett samhällskostnadsperspektiv så kanske vi kunde rädda fler liv per satsad skattekrona om vi istället lade resurserna på psykvården.

Känns ganska hopplöst att snacka med någon som går in på hårklyverier istället för att försöka förstå bilden i ett stort perspektiv.
Jag skulle kunna måla upp ett annat exempel men jag avstår då du ändå bara kommer söka alternativa lösningar på exemplet.

Alla elektroniska prylar brukar dessutom börja skapa problem med tiden. Jag har tex fått koppla ur mitt billarm eftersom det börjat leva sitt eget liv och jag vill inte riskera att stå 40 mil hemifrån utlåst från min bil eller en imobilizer som inte tycker jag ska köra min egen bil. Bilen ifråga är från 2000 och larmet är antagligen av samma årsmodell.

Hur kul är det när ett av tillverkaren fast alkolås börjar bråka? Det kommer inte vara lika lätt att koppla ur som mitt larm. Kanske står jag 5 mil ute i skogen och min arbetskompis har satt motorsågen i benet och är på väg att förblöda.

Ja precis, det är fler som begår självmord i Sverige än vad som kör ihjäl sig. För övrigt skulle jag nog själv överväga ta livet av mig om samhället såg ut som ni trygghetsnarkomaner vill ha det.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top