Trafikverket vill se framtida särbehandling av MC

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Visst kan man förstå att samarbete kring gemensamma strategier kan kräva lite förhandlande, givande och tagande.

Men tydligen kan Tragikverket inte släppa tanken på att särbehandla MC för att reducera hastighet, trots att detta endast drabbar den skötsamma delen av motorcyklisterna. Den tredjedel av de omkomna som kör utan körkort, på fyllan, utan skydd och/eller vårdslöst ser man tydligen som ett mindre bekymmer.

Man tar sig för pannan men det är intressant att se nivån på tankearbetet i Maktens korridorer...

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Hastighet/30-punktslista/
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det här är ju ALLDELES ÅT HELVETE !!!!!!!!!:mad:
Javisst. Och mest fascinerande är att listan halas upp ur byrålådan gång på gång, att forskning saknas för deras egen lista men man vägrar inse nyttan av utbildning på grund av tillförlitliga forskningsresultat samt att man inte tillmäter mc-förarnas egna säkerhetsarbete någon vikt...
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Snacka om att dom lever i det blå!
Finns ju knappt några poliser på vägarna så det känns rätt riskfritt!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
De är ju inte kloka i huvudet...:näsblod
Och bara som en liten punkt i listan så tycker de att polisen - alltså de som är ute i verkligheten och ändå har liiite koll på hur trafikspel funkar - ska "utbildas i hastighetens betydelse". Jag antar att de numera vill mena i betydelsen av att hiskeliga 20km/h över på 70-90 väg och uppåt är absolut livsfarligt.
Vilken planet lever de på?
Jo, planeten där man istället för vägräcken sätter upp köttstrimlare mellan vägbanorna.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
"System som OMÖJLIGGÖR stöld av MC!"

Äntligen! Jag har alltid velat ha en kärnvapensäker bunker 60 meter under jorden.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Trafikverket framstår ju som rena tankesmedjan i en dagisgrupp.
Typ. huj kan vi föjändja väjden.
Det framstår väldigt tydligt att trafikverket skiter fullständig i oss motorcyklister med tanke på alla mil vajer dom satt upp och med tanke på hur vägarna sköts i övrigt. Det lär ju knappast göra någon skillnad om man tex begränsar motorcyklars hastighet med tanke på att den föreslagna farten (130kmh) är fullt tillräcklig för att ta död på en om man kolliderar.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Finns ju knappt några poliser på vägarna så det känns rätt riskfritt!
Haha! Ja, det finns ju ett moment 22 i det hela. Finns inte pengar att ha ordningsmakten ute på vägarna, så då vill man införa hårdare regler istället, som ordningsmakten inte kan se till efterlevs eftersom man inte har råd att ha dem där ute.
Men det känns jättefint att dessa människor uppbär fina löner från våra skattepengar och att veta att de har nåt att göra och prata med varandra om på dagarna
 

Micke_B

Medlem
Gick med
13 Sep 2014
Ort
valdemarsvik
Hoj
yamaha R1 2009
Dagens samhälle kommer att efterlikna dagens arbetsgivare mer automation där en instans inte fysiskt behöver vara på platsen utan allt samlas in o bearbetas sen. Det kommer inte stoppa de som kör utan behörghet, onyktra o framförallt inte de bilister som inte bör framföra ett fordon på almänna vägar.

Satsa mer på att utbilda folket som nyttjar vägarna.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
"Ministry of Love" är i farten... Blir ens hälften av de mest tokiga av dessa förslag genomförda kommer vi snart inte längre ha motorcyklar på våra vägar och vi närmar oss i rask takt ett samhälle där Orwells 1984 ter sig som rena drömvärlden i jämförelse. Det mest skrämmande är inte själva förslagen i sig utan vilka slags tankar och värderingar som kan leda fram till sådana förslag.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det mest skrämmande är inte själva förslagen i sig utan vilka slags tankar och värderingar som kan leda fram till sådana förslag.
Huvudet på spiken IMHO! Att trafiksäkerhet är viktigt skriver vi nog alla under på, inte tusan vill vi begrava varandra! Men fatta så tröstlöst att gång på gång komma till förhandlingsbordet, laddad med statistik, forskning och bra förslag och sedan mötas av extremistargument och talibantänkande. Det är inte underligt att förbättringsarbetet går så långsamt...
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
"...sänkning av polisens toleransgräns."
"Kraftig ordninsbotshöjning"
"Utveckla ATK som "fångar mc"

Förföljelse av folkgrupp, fy fan! :mad:
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ett parti som går till val på att kraftigt reducera kraften hos denna myndighet hade fått min röst så länge inte allt annat varit fullständigt åd hilvide
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Bra svar från SMC i det öppna brevet. Det innehåller i princip det som många har påtalat i flera år.

Den där listan är ju rena skämtet. Det finns inte ens någon struktur i förslagen. Verkar nästan vara något man satt och brainstormade fram kvällen innan under berusat tillstånd bara för att ha något att presentera. Vi bor i ett land med en av världens säkraste trafikmiljöer. Inte konstigt att man kommer med det ena dumma förslaget efter det andra. De måste ju försvara sitt existensberättigande. Frågan är om inte säkerhetsutvecklingen på moderna bilar har bidragit mest till att få ner döden i trafiken. Mer än alla miljarder det lagts på att göra diverse förbättringar av trafikmiljöerna. Kan inte direkt påstå att jag är imponerad över det som gjorts under senare år.

För att återgå till listan i fråga. Att genomföra flertalet av förslagen i verkligheten är inte realistiska. Det är varken praktiskt eller ekonomiskt att lägga så mycket resurser på motorcyklisterna. De utgör endast en liten del i sammanhanget. Nyttan blir säkert större om man lägger mer resurser på annat håll i trafiken - och sociala frågor i samhället i övrigt.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag vet inte idén ursprungligen kommer från Milton Friedman, men där hörde jag den först i alla fall.

Citat:
“When the law contradicts what most people regard as moral and proper, they will break the law—whether the law is enacted in the name of a noble ideal such as equality or in the naked interest of one group at the expense of another. Only fear of punishment, not a sense of justice and morality, will lead people to obey the law.”
― Milton Friedman, Free to Choose: A Personal Statement

Det var på tuben jag lyssnade på en lång föreläsning han höll kring detta.

Men kortfattat blir det ju så här om man implementerar denna tanke på tex Essingeleden i Stockholm:
Det är en stor fin väg av motorvägstyp med upp till 4 filer eller fler ibland. Det är skyltat 70. Vilken dag som helst i veckan då det inte är rusningstrafik håller majoriteten 80-90.
Ett annat exempel är landsvägar med 70-skylt. Efter flera tusen mil på såna kan jag konstatera att majoriteten håller 80-90, tills det dyker upp en skylt om hastighetskamera. Då sänker alla hastigheten till 70 tillfälligt tills man är förbi kameran. Sen upp igen till 80-90. Den enda andra gången det går ner till 70 eller under på såna vägar är när det börjar svänga, eller om man uppfattar att det är en poliskontroll längre fram.

Jag pratar om majoriteten av bilister såklart när det gäller sänkt hastighet vid normalt oskarpa kurvor. Vi hojåkare har ju oftast lättare att vara smidiga när det svänger.

Grundproblemet är alltså att ingen följer hastighetsskyltarna, vare sig motorcyklister eller bilister. Och då menar jag kreti och pleti som ligger 10-30 över.

Jag vill mena att anledningen till detta beteende är att hastighetsbestämmelserna känns orimliga för förarna. Och fordonen som förarna sitter i eller på i detta fall är nästan alltid av nyare slag, dvs mer utvecklade på många fronter än äldre fordon. Sett över en längre period så skulle jag också vilja hävda att vägarna har blivit bättre, fordonen har blivit bättre och förarna har blivit mer utbildade. Att sänka hastigheterna generellt, och införa hårdare straff för överträdelse, går därför helt stick i stäv mot utvecklingen i övrigt. Därför är alla trafikanter ögontjänare och därför begår alla trafikanter hastighetsöverträdelser. Det är ingen som tror på eller håller med om det som står på skylten.

Om trafikverket inför bestämmelser som ingen trafikant följer, vem är det då fel på? Trafikverket eller trafikanten? Trafikverket anser utan tvekan att det är fel på oss trafikanter, därom råder det ju åtminstone ingen tvekan.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Min alldeles egna uppfattning om trafikanter i allmänhet och hastigHETSbegränsning i synnerhet, är att skyltarna visar ett förslag på hastighet, vilket man kan skita i.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Men det är fortsatt helt okej för bilister att köra ut framför en mc. Tur att jag slipper bry mig när jag har 4 hjul iaf
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top