Brytarspetsar går isär

linkan_8011

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
1979 Kawasaki Z500 B1, 1978 Honda CB500 K3, 1979 BMW R100rs
Hej,

Har ett märkligt problem att jag ställer in brytarspetsarna på gamla Kawa och den går sedan fint. Efter bara ett tiotal mil börjar den sen misstända och går skit på grund av att brytarspetsarna är helt felinställda. Hittills har jag bara dragit åt så mycket som går men det hjälper inte. Någon annan som har haft liknande problem? Lock tight? Låsbrickor?

tack
Erik
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Hur mår gängorna på skruven och i tändplattan?

edit: menar du inte att de går ihop?
 
Last edited:

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
har du fettat in kammen på axeln?
om inte nöts bakelitklacken ner och avståndet går ihop...
 

linkan_8011

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
1979 Kawasaki Z500 B1, 1978 Honda CB500 K3, 1979 BMW R100rs
Sant! De går naturligtvis ihop. Gängorna och tändplattan är nog absolut i ok skick.
 

linkan_8011

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
1979 Kawasaki Z500 B1, 1978 Honda CB500 K3, 1979 BMW R100rs
Har nu provat att fetta in kammen. Förhoppningsvis ska det göra någon skillnad.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kanske läge att titta på ett brytarlöst eftermarknadssystem?

Hur är tändplattan fastsatt? På många motorer har man rörliga tändplattor och / eller nockaxlar som kan ändra vinkel i förhållande till kamaxel beroende på varvtal och belastning. Får man stora glapp i dom konstruktionerna då blir det omöjligt att ställa in tändningen och brytarspetsarna korrekt.

Det är funktioner som även finns på moderna motorer. På dessa motorer sköts detta elektroniskt av ecu.
 
Last edited:

linkan_8011

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
1979 Kawasaki Z500 B1, 1978 Honda CB500 K3, 1979 BMW R100rs
Kanske läge att titta på ett brytarlöst eftermarknadssystem?

Hur är tändplattan fastsatt? På många motorer har man rörliga tändplattor och / eller nockaxlar som kan ändra vinkel i förhållande till kamaxel beroende på varvtal och belastning. Får man stora glapp i dom konstruktionerna då blir det omöjligt att ställa in tändningen och brytarspetsarna korrekt.

Det är funktioner som även finns på moderna motorer. På dessa motorer sköts detta elektroniskt av ecu.

Tändplattan sitter fast med tre skruvar och är endast rörlig när man justerar tajmingen. Nu verkar det så att det är brytarspetsarna som faktiskt går isär och inte ihop. Enda jag kan förklara det med är att den rörliga delen av brytarspetsen knuffar sin justerbara motpart när de går ihop. Jag har provat med loctite nu. Att byta till elektronisk tändning känns hur som helst mer och mer lockande även om det kostar en slant.
 

linkan_8011

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
1979 Kawasaki Z500 B1, 1978 Honda CB500 K3, 1979 BMW R100rs
Nej då skulle inte motorn gå alls. Gnistan kommer som vanligt men vid fel tidpunkt.

- - - Updated - - -



Det tror jag att det blir. :tummenupp

Nu verkar det så att det är brytarspetsarna som faktiskt går isär och inte ihop. Enda jag kan förklara det med är att den rörliga delen av brytarspetsen knuffar sin justerbara motpart när de går ihop. Jag har provat med loctite nu.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Troligen kondingen som är fel, det blir gnistbildning och efter ett par mil har du koks/sot på kontaktyterna som leder ström knasigt
bygg om till ett brytarlöst, med en VR lr Hall givare
mina 5 cent...
 

linkan_8011

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
1979 Kawasaki Z500 B1, 1978 Honda CB500 K3, 1979 BMW R100rs
Loctite fungerade längre men gav till slut också upp efter 20 mil. Drog sen sönder gängan. Nu väntar jag på att posten ska leverera elektronisk tändning, något som jag borde beställt för länge sen...
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Vilken sort blev det? Skulle behöva det till min gammelmoppe också men är nog för snål.
 

linkan_8011

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
1979 Kawasaki Z500 B1, 1978 Honda CB500 K3, 1979 BMW R100rs
Vilken sort blev det? Skulle behöva det till min gammelmoppe också men är nog för snål.

Det blev Dynatek. Det tog 1,5 timme att installera inklusive att ställa in timing och värt varenda öre. Om jag ändå kunde säga åt mig själv att sluta vara dumsnål för ett par månader sen, så hade jag sparat väldigt många timmar och en hel del huvudvärk!!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top