Vilken SUV/crossover

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
tips. Skippa 4wd, behövs inte där ni bor, drar bara onödigt mycket soppa.

Edit: varför ser man tonvis med 4wd i stockholm/göteborg/osv när de inte ens behöver det????

Skulle den virriga tanten i sin Fiesta råka svänga ut framför när det går 90 blir det som en mygga mot lyktan?

Det är min gissning.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Har nu varit och kollat på Cx-3. Känndes liten. Jag är närmare 2m lång och det blev lite väl trångt. Cx-5 däremot är fin men över budget.

Ang 4wd håller jag med. Men problemet är att det oftast inte går att få lilla bensinmotorn och går man upp en snäpp så följer oftast 4wd med på köpet. Trots att det bara är en hög personbil. Men jag håller stenkoll på Blocket så får vi se vad som dyker upp.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
1399579415002-Tesla3.jpg


Tesla Model X såklart :tungan :yoparty
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Är det den som kommer under 2016 och i USA kostar runt 40 000 dollars?

Nej, Model X finns att beställa nu och har leverans strax efter nyår (eller ja, till en början är nog leveranstiden längre, vet inte riktigt). Den du tänker på är nästa modell som Tesla Motors kommer med, som ska vara lite mindre, Model 3. cirka 20% mindre, i stil med BMW 3-serie och Mercedes C-klass.
Riktpriset ligger på 35 000 dollar.

En första skiss kommer visas upp nu under hösten, en färdig prototyp under 2016 och säljstart 2017.
(och fullskalig tillverkning senast 2020, vilket då handlar om 500 000 bilar om året, mer än Volvo sålt per år på riktigt länge, om någonsin, 456 300 som närmst (år 2004)).
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
CRV alla dagar i veckan. Den kan tyckas vara i dyraste laget men andrahandsvärdet är bra på dem för att bilen i sig är så jäkla bra.
Annars är det RAV-4 som gäller men alla dina kriterier går nog inte att uppfylla skulle jag tro. Den är nog kanske lite för bra för att kallas crossover...
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
CRV alla dagar i veckan. Den kan tyckas vara i dyraste laget men andrahandsvärdet är bra på dem för att bilen i sig är så jäkla bra.
Annars är det RAV-4 som gäller men alla dina kriterier går nog inte att uppfylla skulle jag tro. Den är nog kanske lite för bra för att kallas crossover...
Jag har nog börjat förstå att jag har för höga krav på årsmodell och interiör. Så jag ska ska faktiskt provköra båda när jag får tid.

Sålänge de håller bra andrahandsvärde så betalar jag gärna lite extra.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
tips. Skippa 4wd, behövs inte där ni bor, drar bara onödigt mycket soppa.

Edit: varför ser man tonvis med 4wd i stockholm/göteborg/osv när de inte ens behöver det????

För att media, av någon anledning, skapat ett behov hos folk i allmänhet. Det SKA vara diesel, 4wd och SUV. Annars har du gjort fel! Tittar man nerför villagatan så är även frugornas shoppingbilar, som rullar några hundra mil om året på asfalterad barmark, diesel-SUV med 4wd. I något enstaka fall handlar det om en ofärdig gamling som har svårt att ta sig i och ur en vanlig bil och har stel nacke som ger problem med sikten. Men bortsett från dessa så saknas rationella argument för. Terrängegenskaper lyser ju med sin frånvaro i de allra flesta SUV av idag. Samma med den faktiska säkerheten som inte är bättre än en modern bil.

Men sedan kan det förstås handla om det där med tycke och smak. Tycker man helt enkelt att en SUV ser frän ut och är beredd att betala mer för det så är det förstås upp till var och en :)
 
Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Igår var vi iväg och provkörde en Rav-4 årsm 2010 med 6000 mil på mätaren. Den var som jag trodde. Tråkig men vettig. Lite bullrigare än Nissan och Kia. Är lite allergisk mot CVT-lådan men den går nog att leva med.

Provkörde även en Subaru outback 2011. Riktigt trevlig bil men känslan av att sitta högt och med grym sikt uteblev. Men hittar jag jag en till bra pris så är den också intressant.

Fanns även en CR-V men den var manuell. Så det blev bara en provsittning. Men den känndes schysst. Ska leta upp en automare dom jag kan testa.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Dubbelt...
 
Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
En liten uppdatering.

Efter att ha kollat på en massa misskötta lågmilare så körde jag ut till en handlare som hade en Qashqai+2- 10 med 12k mil på mätaren. Mest för att testa Nissans automatlåda.

Men efter provkörningen var jag såld. Fullutrustad, pedantskött Tekna.
Är väldigt nöjd änsånlänge.
uploadfromtaptalk1447842531436.jpg
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Team Qashqai FTW! :banana

IMG_20151009_141510.jpg
 

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
Edit: varför ser man tonvis med 4wd i stockholm/göteborg/osv när de inte ens behöver det????

Varför ser man en tonvis med 2hjulingar när de inte ens behöver det???? Därför att de är jäkligt kul när de går att användas som de ska! ;)

Liten edit. Iofs är det förhållandevis få som gör det... Dvs kör som sig bör i en 4wd, men ändå.... :)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför ser man en tonvis med 2hjulingar när de inte ens behöver det???? Därför att de är jäkligt kul när de går att användas som de ska! ;)

Liten edit. Iofs är det förhållandevis få som gör det... Dvs kör som sig bör i en 4wd, men ändå.... :)

Du menar sidledes på grusväg? :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top