Folksam ökar min premie med 20%?!

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Folksam ökar min premie med 20%?! Edit: 28%

Fick hem brev om nytt avtalsår från folksam. Enda skillnaden mot föregående är att de höjt summan med 20%.

Det känns inte helt okej, premien borde väl om något sjunka när man blir äldre och samlar på sig skadefria år?

edit: Efter ett samtal med folksam blev det höjt till 28%.
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Hände mig med hos annat bolag. Dom fick en chans att rätta till det, men tog den inte. Så upp allt hos dom ( bil, hem, hojar).
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det känns inte helt okej, premien borde väl om något sjunka när man blir äldre och samlar på sig skadefria år?
Haha, du behagar skämta!:rofl
Eller har du missförstått att det är försäkringsbolag du pratar om?:glömdet
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Så är det för att man är trogen.... :hihi

Toppnotering jag har haft är 36%
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Trohet lönar sig ALDRIG mot försäkringsbolag. Då höjs premierna långsamt då du förväntas vara en sån som inte bryr sig/märker.

Bäst pris är att byta åtminstone vartannat år och inte vara rädd att plocka med dina andra försäkrignar. Om man orkar, jag har själv börjat slöa till och betalar antagligen för mycket.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Trohet lönar sig ALDRIG mot försäkringsbolag. Då höjs premierna långsamt då du förväntas vara en sån som inte bryr sig/märker.

Bäst pris är att byta åtminstone vartannat år och inte vara rädd att plocka med dina andra försäkrignar. Om man orkar, jag har själv börjat slöa till och betalar antagligen för mycket.

Har kommit till samma slutsats. Tar för vana att kontrollera premierna årligen i samband med att jag ställer på och byter om jag märker att egna bolaget har höjt oskäligt och andra bolag erbjuder bättre premier. Brukar även låta dem titta på övriga försäkringar och få chansen att plocka över dem också. Det tar bara några minuter av ens tid att lyfta på luren och ringa ett par bolag. Sparar åtskilliga tusenlappar årligen ibland.

Det brukar sluta med att gamla bolaget ringer upp och frågar varför man har bytt efter en tid och vill få chansen att få tillbaka en. Har varit öppen och ärlig och sagt att jag kommit till slutsatsen att trohet inte lönar sig när det gäller försäkringar. Var länge trogen ett bolag. Aldrig mer om man inte ändrar affärsmodell. Har man en gång gått med på en nivå på en bil eller motorcykel. Då gäller den nivån för all framtid verkar det som. Precis som man förutsätter att kunden har accepterat nivån och sedan kan man göra smyghöjningar från det. Det är tur att det finns konkurrenter.

Enda sättet att visa sitt missnöje är att byta bolag. Se dock till att läsa igenom villkoren så att det inte står något där som kan vara till nackdel.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Jag fick en liknande höjning på bilen för ett par år sedan (Länsförsäkringar).

Letade upp bil av samma typ, årsmodell, utrustning och miltal på Blocket.
Tog regnr på ett par olika och frågade sedan Länsförsäkringar vad försäkringen skulle kosta om jag NYTECKNADE för "den bil jag tänkte köpa".

Döm om min förvåning när det skulle bli avsevärt mycket billigare att försäkra samma bilmodell om jag kom som NY kund...

Nej, jag har inte försäkrat vare sig bil eller motorcykel hos LF sedan dess.


/B
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Då jag är under 30 och inte haft hojkort i 5 år vill de flesta bolag inte ta i mig med tång. Min premie hos folksam var 12.200kr om året och nu blir den 14.600kr istället.

Hos andra bolag jag tittat på som länsförsäkringar, trygg-hansa och bilsportmc blir försäkringen ofta det dubbla eller mer och då är det inte säkert att den går att ställa av.

Som tidigare nämnt så prövade jag att ringa folksam om en annan likadan hoj. Konstigt nog ger de mig en lägre helförsäkring än min nuvarande halvförsäkring om jag byter till en likadan hoj.

De kan inte heller göra någonting för att behålla min befintliga premie, frågade med dem om de kunde göra något om jag flyttade över både boende och bil på dem, men svaret var nej.

Tydligen är ökningar på 20% något man ska räkna med som är helt normalt anser kundtjänsten. Jag är medveten om att jag har med försäkringsbolag att göra, men det är ändå fullständigt bisarrt, det hade blivit ramaskri om andra bolag betedde sig på samma sätt. Öka lägenhetshyran med 20%? Bensinpriset med 20%? Elpriset med 20%? Telefonräkningen, bredbandet. Det fungerar liksom inte för andra bolag.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då jag är under 30 och inte haft hojkort i 5 år vill de flesta bolag inte ta i mig med tång.
Min premie hos folksam var 12.200kr om året och nu blir den 14.600kr istället.

Hos andra bolag jag tittat på som länsförsäkringar, trygg-hansa och bilsportmc blir försäkringen ofta det dubbla eller mer och då är det inte säkert att den går att ställa av.

Som tidigare nämnt så prövade jag att ringa folksam om en annan likadan hoj. Konstigt nog ger de mig en lägre helförsäkring än min nuvarande halvförsäkring om jag byter till en likadan hoj.

De kan inte heller göra någonting för att behålla min befintliga premie, frågade med dem om de kunde göra något om jag flyttade över både boende och bil på dem, men svaret var nej.

Tydligen är ökningar på 20% något man ska räkna med som är helt normalt anser kundtjänsten. Jag är medveten om att jag har med försäkringsbolag att göra, men det är ändå fullständigt bisarrt, det hade blivit ramaskri om andra bolag betedde sig på samma sätt. Öka lägenhetshyran med 20%? Bensinpriset med 20%? Elpriset med 20%? Telefonräkningen, bredbandet. Det fungerar liksom inte för andra bolag.

Andra bolag har inte en lag som kräver att du som kund måste anlita något av företagen som finns i gebitet. Lagen tar liksom bort alterntivet "Nähä, men skit i det då!" när det börjar bli oskäligt. Det hade varit väldigt fördelaktigt om även utrikiska försäkringsbolag kunde finnas på den svenska marknaden sålänge svenska avtalsregler följs, men det finns lite fler hinder i vägen som ligger svenska bolag till gagn.
Och så fortsätter priserna att åka upp och ner som en jävla jojo. Det är underligt att det inte är någon som stämmer dem för ocker när de höjer priserna som de gör, samtidigt som nya kunder får förträffliga avtal istället. De förträffliga avtalen bevisar ju i någon mån att det inte är en dålig affär med de priserna.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Uppdatering, efter en lång stund i kö passar folksam på att klassa om min hoj, vilket tydligen inte har varit gjort innan, varvid prisskillnaden stiger med 28%. Jag känner mig mållös, jag ringer in och påpekar en oskälig prisändring och de höjer priset MER?!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Uppdatering, efter en lång stund i kö passar folksam på att klassa om min hoj, vilket tydligen inte har varit gjort innan, varvid prisskillnaden stiger med 28%. Jag känner mig mållös, jag ringer in och påpekar en oskälig prisändring och de höjer priset MER?!

Det låter ju onekligen lite tveksamt. "Klagar du så höjer vi priset ännu mer. Lär dig veta hut!" ... :gnissla
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det låter ju onekligen lite tveksamt. "Klagar du så höjer vi priset ännu mer. Lär dig veta hut!" ... :gnissla
Ja, det var väl precis så det lät mellan raderna. De kunde inte erbjuda någonting varken av goodwill eller om jag flyttade andra försäkringar till dem.
De föreslog själva att jag skulle höra med andra försäkringsbolag.

Hånande nog tyckte de jag skulle vara glad. Du har ju fått rabatt eftersom du haft fel klassning innan och det kommer vi inte kräva dig på pengar för. Tack, men det motiverar inte att ni både höjer premien för att det är nytt försäkringsår och dessutom höjer igen för omklassning.

Jag kan så klart gå ner på trafikförsäkring, då får jag bara en något högre premie än vad min nuvarande halvförsäkring är.
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
För ett par år sen höjde Folksam min försäkring med 224%. Har kört hoj i 20+ år utan skada. Ringde och frågade varför - "Vi vill inte ha din typ av hojar" (gammal R1:a)

Bytte till ett annat bolag som var billigare än Folksam innan höjningen. Undrar om det finns någon bransch kvar där trogna kunder belönas?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Banker, arbetsgivare och försäkringsbolag har alla upptäckt samma sak:
De flesta är för slöa för att byta.
Därför är en lönsam arbetsmodell att erbjuda nya kunder bra villkor och gamla kunder sämre och sämre villkor.
Därför nöj dig inte med en bank. Själv använder jag tre, var och en till det de ger mig bäst villkor.
Arbetsgivare: Vill man snabbare få högre lön, sitt inte mer än 5 år hos samma arbetsgivare.
Försäkringsbolag: Innan årsförsäkringen går ut. Kolla vad andra bolag erbjuder. Var beredd och byt.
Och äldre hojar enbart trafikförsäkras. Av mig.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Banker, arbetsgivare och försäkringsbolag har alla upptäckt samma sak:
De flesta är för slöa för att byta.
Därför är en lönsam arbetsmodell att erbjuda nya kunder bra villkor och gamla kunder sämre och sämre villkor.
Därför nöj dig inte med en bank. Själv använder jag tre, var och en till det de ger mig bäst villkor.
Arbetsgivare: Vill man snabbare få högre lön, sitt inte mer än 5 år hos samma arbetsgivare.
Försäkringsbolag: Innan årsförsäkringen går ut. Kolla vad andra bolag erbjuder. Var beredd och byt.
Och äldre hojar enbart trafikförsäkras. Av mig.

Att byta gäller nog många fler saker... Hade DN å fick halva priset av svenskan å sen halva av DN... Samma gäller tele å internet samt el, osv.
Lång å trogen tjänst me guldklocka gäller inte längre.... Inte undra på att de är så många skilsmässor....
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vi får väl se om jag får ut något av detta, har varit i kontakt med några företag och väntar mailsvar från fler.

Trafik:
Ingen trafikförsäkring: 63875kr (avställbar)
tryggHansa: 35000kr (med samlingsrabatt :fakta)
Dina: 33839kr på hemsidan
Dina: 19393kr via mail
Gjensidige: 13764 / 12384 med rabatt (via telefon, 0kr avställd!)
If: 13740kr år 1, ~15260 år 2.
Folksam: 12100kr
Bilsport: 10000kr
Gjensidige: 10692/9612kr (med samlingsrabatt) via telefon. (ej avställbar)
Bilsport: Du är inte 30 och har inte haft körkortet i 5 år.
Svedea: Du är inte 30.
SaluAnsvar: Vi är folksam nu, ring dem istället.

Halv
Dina: 63394kr(!) (när jag mailar 44000kr, avställbar, 15000 garageförsäkring)
Trygg-Hansa: 40000kr (med samlingsrabatt, avställbar)
Gjensidige 18132 / 16318 (med samlingsrabatt, avställbar, 13104 i garageförsäkring, går manuellt att ta bort vid avställning).
Bilsport: 18700kr (ej avställbar)
If: 18000kr (avställbar, 3000 i garageförsäkring)
Folksam: 15600kr (avställbar, 1843 i garageförsäkring)
Svedea: Du är inte 30.
SaluAnsvar: Vi är folksam nu

Jag har också kontaktat if och länsförsäkringar för att få mer information.
Finns det fler försäkringsbolag jag borde prata med, så får ni gärna tipsa.

Compricer gjorde ett försök åt mig, men de kunde inte hitta något bättre pris än vad folksam ger.

Minst sagt intressant att se hur stort prisspann det är mellan bolagen.
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
När min försäkring förnyades för ungefär 5 månader sedan så höjde dom priset,
när jag nu slog in mitt registreringsnummer så gick det inte att se något pris tydligen,
så jag valde efter modell istället och fick fram ett pris som med lägsta självrisk är ca 400kr billigare och högsta självrisk 1100kr billigare. :mad:

Bilsport&MC

Tyvärr stängde deras kundtjänst för 37 minuter sedan så jag kan inte ringa och be dom fara å flyga :4skrika
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När min försäkring förnyades för ungefär 5 månader sedan så höjde dom priset,
när jag nu slog in mitt registreringsnummer så gick det inte att se något pris tydligen,
så jag valde efter modell istället och fick fram ett pris som med lägsta självrisk är ca 400kr billigare och högsta självrisk 1100kr billigare. :mad:

Bilsport&MC

Tyvärr stängde deras kundtjänst för 37 minuter sedan så jag kan inte ringa och be dom fara å flyga :4skrika

Känner igen. Det är en del av strategin. Nya kunder bra villkor, gamla kunder sämre villkor. Skulle inte funka om man kunde slå på sitt eget registreringsnummer. Så knepet är att gå in på blocket. Med. lite tur hittar sin egen hoj, samma modell och årgång och kan hitta regnumret. kanske på bild på mchandlarens egen webbsida !
lycka till.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Folksam försökte precis rövknulla mig och höja premien med 50% på R1:an då jag ställde av den när jag reste bort på semester och ställde på den när jag kom tillbaka. Hej då Folksam. Orkade inte ringa runt, klickade in på IF och såg att dom hade ungefär min vanliga premie så det var snabbt gjort att teckna en ny. Pratade med folksam, eftersom jag upptäckte det i tid slipper jag ställa av och böka då ångerrätten gäller fortfarande.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Folksam försökte precis rövknulla mig och höja premien med 50% på R1:an då jag ställde av den när jag reste bort på semester och ställde på den när jag kom tillbaka. Hej då Folksam. Orkade inte ringa runt, klickade in på IF och såg att dom hade ungefär min vanliga premie så det var snabbt gjort att teckna en ny. Pratade med folksam, eftersom jag upptäckte det i tid slipper jag ställa av och böka då ångerrätten gäller fortfarande.

Blir arg bara jag hör skitbolaget:4skrika
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top