Mystiskt motorfel med moped, HJÄLP!

ziver

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Peugeout 103 SPX
Hej,

Inte direkt någon sporthoj men likväl ett motorproblem som jag inte kan lösa själv. Sedan jag köpte min första moppe för 30 år sedan har jag alltid sett till att ha en rackare stående i garaget för fina sommardagar att kunna åka cykelväg ner till badet eller liknande. Har nu en Peugeout 103 SPX som tyvärr inte använts speciellt mycket men ändå valt att ge upp.

Så till problemet:

Igårmorse var jag ute en sväng med min Peugeout 103 SPX till affären istället för att ta bilen i det fina vädret. Den har stått ett tag men gick igång hur enkelt som helst. Åkte fram och tillbaka och jag vred av soppakranen i vanlig ordning när jag ställde den i garaget igen. Tänkte på kvällen ta en tur ner till vattnet och kickade som en galning innan jag kom på att bensinkranen var avstängd. Drog på den och mopeden beter sig ytterst märkligt. Den går igång, tänder till och går 2-3 sekunder för att sedan dö.

Idag har jag försökt felsöka utan resultat. Tog ut tändstiftet för att se att det var gnista, vilket det är (annars hade den iofs inte gått alls). Tog loss soppaslangen för att se att kran och filter fungerar vilket det gör. Ingen skit i slangen heller. Provade att sura ner den för att se så bränslet även når motorn vilket det gör.

Provade att spruta startgas vilket fick den att gå några sekunder extra för att sedan dö igen.

Vad fan är det frågan om?
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Ledsen har inga rakt svar på problemet, men det är ju bara beta igenom del för del. Indugsgummi, kolvring, packningar . reedventilen. Förgasare lycka till :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och, bara för att man har gnista betyder det inte att gnistan är rätt. Tänder den, men går jävligt illa eller tänder bara några gånger kan det vara ett dåligt tändstift.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
I all välmening:
REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
[...]
- För icke MC-relarade(sic!) frågor, använd OT Teknikforumet
http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?114-OT-Teknikforumet
Att om första inlägg sen reg komma med en moppefråga, 50cc, på Sporthoj.com är väl knappast det optimala. :va
Hjälp i ämnet kan du säkert få i något av alla de moppefora, på svenska som finns på nätet.

Kan iaf bidra med en manual
http://projectmopedmanual.info/Manuals/Peugeot/Peugeot-103-clymer-manual.pdf
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tråden flyttad till OT-Teknikforumet.

/Jörgen
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag gissar på skit i förgasaren. Den gick fint nyss, men efter att du möljat lite fram och tillbaka med bensinkranen så går den inte trots att det kommer soppa ur bensinkranen. Alltså är det sannolikt att skit har pluggat igen något i förgasaren. Är det automatchoke så kan det vara där skiten hamnat också.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top