Eftermontera ABS?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Kom över en blocketannons i dag, på en likadan hoj som min, CBR600FS 02.
Det stod att en ABS hade monterats, så jag mailade och frågade.

"Det är gjort på Bike i Trollhättan. Det är en Box som sitter under sadeln som håller koll på allt.. Abs slår in som vanligt vid kraftig inbromsning ."

Någon som hört mer om detta? Det har gått mig helt förbi med eftermarknads-ABS. (Jag har mailat bike för att fråga, men det kan ta tid).

Blocketannonsen:
http://www.blocket.se/vi/62136625.htm
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"En låda under sadeln som håller koll på allt..."?
Skeptisk till det, hörru.

Frågan honom gärna hur han ser på problemet med helfordonsgodkännandet...





Edit:
Vänersborg <-> Göteborg
Du bor ju nästgårds, jue. Åk upp och titta på vidundret, visa ditt A-MC kort och stick ut och provkör ABSen på närmsta grusväg. Lycka till!
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
vart sitter givaren och abs-kransen? har du fler bilder än den i annonsen? ser inget alls
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det finns ju budgetscootrar som har någon sorts tryckbegränsare/utjämnare som är helt passiv, kanske är något sånt?

Typ: http://www.tcbbrakesystems.com/

Varför man frivilligt skulle åka runt med dåligt luftade bromsar får ni fråga någon annan om.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
ABS systemen består ju vanligen av hjulhastighetsmätare, en låda med kontrollelektronik, och "en kolv i cylinder som minskar bromstrycket när den öppnar för bromsvätskan genom att kolven backar och bromsvätska kan gå in i cylindern"
eller nått liknande med samma funktion. Vad jag förstått är "det=kolv i cylinder med styrning" inga stora grejor idag.
Så frågan är väl mest: Vilken ABS nivå?
Klarar den hård framhjulsbromsning på asfalt och sedan ut på gräs.? Generation 1.
Klarar den hård framhjulsinbromsning på bra asfalt med bra däck utan volt över framhjulet? Generation 2.
Klarar den bromsning i kurva på blöt hal asfalt när det är +10C utomhus? Generation 3
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
vart sitter givaren och abs-kransen? har du fler bilder än den i annonsen? ser inget alls
Nej, jag bad tyvärr inte om bilder. Skrev att jag var nyfiken eftersom jag körde en likadan.

Vi får väl se om bike svarar något intressant.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det finns ju budgetscootrar som har någon sorts tryckbegränsare/utjämnare som är helt passiv, kanske är något sånt?

Typ: http://www.tcbbrakesystems.com/

Varför man frivilligt skulle åka runt med dåligt luftade bromsar får ni fråga någon annan om.

De vore ju bra om den där enkla saken skulle funka lika bra som de påstår men i min hjärna kan den bara funka på ett underlag och en viss hoj. Såfort de blir regn eller grus bör däcket låsa sig tycker man!??
Läser man om den grunkan på div forum så har den figurerat i tiotal år och blivit mestadels utdömd som snakeoil.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det finns ju budgetscootrar som har någon sorts tryckbegränsare/utjämnare som är helt passiv, kanske är något sånt?

Typ: http://www.tcbbrakesystems.com/

Varför man frivilligt skulle åka runt med dåligt luftade bromsar får ni fråga någon annan om.
Det räcker att man skriver modeord på saker och ting för att dom ska sälja, som tex ABS. Man utnyttjar glatt att gemene man inte har någon som helst susning om att det finns olika system, än mindre skillnaderna mellan dom. Eller som i det här fallet, man bultar på skräp, som säkert gör bromsarna låsningsfria, men det har ju inget med ett konventionellt ABS-system att göra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det räcker att man skriver modeord på saker och ting för att dom ska sälja, som tex ABS. Man utnyttjar glatt att gemene man inte har någon som helst susning om att det finns olika system, än mindre skillnaderna mellan dom. Eller som i det här fallet, man bultar på skräp, som säkert gör bromsarna låsningsfria, men det har ju inget med ett konventionellt ABS-system att göra.

Faktiskt inte så svårt. Efter en semesterresa till Frankrike med min Volvo 142 med ett par tillbud. höll på att köra in i bilen framför trots jag bromsade allt vad jag förmådde, så blev det nya bromsbackar fram, nya bromsbelägg fram och bak och nya bromsledningar.
Kommentar på jobbet: Ja nu har bilen sjunkit 15000kr i värde ! :)
Vadå? :va
Ja du har ju monterat bort ABS-bromsarna ! :D
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Fick svar från bike
"Vi kan ha gjort den eftermonteringen. Då vi bytte affärssystem 2009 så har jag inte någon information om detta. Det är ju en 13 år gammal cykel."

När jag frågade om de kände till några eftermarknads-ABSer fick jag följande svar:
"Ingen koll alls på det."

Jag har mailat killen med blocketannonsen och frågat om han kan ge mig en bild på lådan och/eller ett modellnamn. Ska bli spännande om man kan lista ut vad det här är för manick :)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Mystiken fortsätter, frågade om killen på bike orkade höra runt med resten av verkstan, vilket han gjorde.
Jag har kollat och ingen kände till ngn eftermonteringsbar ABS, Däremot såg jag någon eftermonterings TCB som skulle ha någon liknande funktion. Dock kunde det finnas risk att låsa upp bromsarna ändå så man skulle köra försiktigt.
Jag tycker att det låter för bra för att vara sant med eftermonteringsbar ABS."

Sedan kontaktade jag säljaren en gång till och frågade om han hade möjlighet att säga namn/modell eller ge en bild på boxen, då fick jag följande svar:
Jag säljer motorcykeln om du är intresserad av att köpa, annars får du forska vidare på egen hand!
När jag förklarade att jag varit tydlig redna från början med att jag inte var ute efter att köpa och att jag dessutom redan varit i kontakt med bike, sporthoj och sökt på google, samt att jag som köpare skulle bli väldigt skeptisk om jag inte kan få reda på vad som blivit monterat om jag inte köper hojen fick jag följande tillbaka:
Ok, men det är ett ABS. Gjort på firma.

Jag måste säga att jag känner mig väldigt skeptisk, men det är så klart inte omöjligt. :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top