Effektstark hoj - ZX12R, Hayabusa eller literklubba?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nu när hösten börjar komma tänkte jag börja titta efter en ny hoj. Det är alltid roligt att snöa in på något annat och denna gången lutar jag åt de kraftigare hojarna.

Har fastnat förZX12R, den har mycket effekt, ser okej ut, har ett okej pris och är med insprut (vilket jag vill ha). Däremot har jag ingen koll på hur den är i väghållning, bromsar, chassi och allt annat som spelar roll.

Hur kommer det sig att man ser mycket mer om Hayabusan, jag trodde dessa två hojar motsvarade varandra ganska väl. Tyvärr faller inte Hayabusans utseende mig i smaken.

Då jag just nu kör 600a, kanske en literhoj blir ett mer naturligt steg uppåt? Jag har ingen koll på hur literhojar i motsvarande prisklass och ålder (40-50k) står sig mot landsvägsloken. Hade varit kul att höra erfarenheter från någon som både kört literklubba och landsvägslok.

Jag kör mest kurvig väg, några bandagar och ibland kör jag med passagerare. Får säga att det är främst när jag skjutsar som min nuvarande 600a känns trött. Man får jobba mycket med växlingen och hålla sig inom powerbandet.
 
Last edited:

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Hejs!

Jag kör en BMW K1200S, den är nog jämförbar med de första hojarna nu nämner.
Skjutsar en del och jag märker knappt av att jag har last, det finns ork så det räcker och blir över. :)

Har moddat den lätt, med ett annat länkage till bakdämpet. Höjer hojen 37 mm där bak och har gjort under för lättsvängdheten.

Visst är en literklubba både vassare och mer lättsvängd, men som kompromiss räknat har jag svårt att tänka mig bättre hojar än kryssarna :)
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hej
Har en hayabusa gen1, stark som en traktor och man glömmer lätt hur fort det går eftersom den är vääldigt bekväm i fart. Svänger inte lika bra som en tusen, men så väger den 50 kg mer också. Den ser stor och klumpig ut, men den känns inte som den ser ut. Helt standard är den lite mjuk i gaffeln och bromsarna känns inte helt up to date.

Jämfört med att ha en tusenkubikare av valfri sort som brukshoj, väljer jag hayabusan alla dagar i veckan. Den gör tillåmed motorväg rätt kul:)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jämfört med att ha en tusenkubikare av valfri sort som brukshoj, väljer jag hayabusan alla dagar i veckan. Den gör tillåmed motorväg rätt kul:)
För att den är bekvämare eller något mer?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Hur kommer det sig att man ser mycket mer om Hayabusan, jag trodde dessa två hojar motsvarade varandra ganska väl. Tyvärr faller inte Hayabusans utseende mig i smaken.

Nånting med Hayabusan fångade hojkollektivets fascination en gång i tiden, och modellen har letat sig in bland ikonerna i historien och blivit ett slags begrepp. Min gissning är att det är en blandning av det lite bisarra utseendet, att den var officiellt först över 300km/h, att den höll vad den lovade, ett catchy namn, att det finns en Suzuki-kärlek sen Katanans, GSXR750'ns och Schwantz dagar, och att den är ett kvalitetsbygge och visat sig pålitlig. Bland konkurrenterna tror jag den helt enkelt vunnit "image"-tävlingen. Men därmed inte ett jota om vilken av dem som är bäst eller lika bra.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
För dom pengarna får du en K5-K6 och då kan du attackera banan bäst du vill samt ligga och cruisa på 6:an med skjuts utan att växla mkt. Alternativt R1 från samma period men den har lite sämre kräm i botten.
Hondan och kawan från samma period är inte alls lika bra.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Busan (haft en -08), ZX12R, BMW K1300R mfl är maffiga hojar för landsvägsnötande men för tröga för min smak när det börjar svänga.

En literklubba som en Blade 1000 RR eller gixxer 1000 är ingen jättetradeoff till vardags, inte ens med skjuts, men helt överlägsen när det gäller riktigt aktiv körning.

Mina två cent :tummenupp
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
För att den är bekvämare eller något mer?

För att jag gillar den.

För att jag hatade rak väg sist jag åkte 1000 och övervägde bil om det gällde att bara transportera sig. För att skillnaden i svängprestanda mot en 1000 inte har nån praktisk betydelse för mig. För att den är fantastiskt mycket bättre att skjutsa på. För att väderskyddet är mycket bättre. För att den har en hel del karaktär.

Det går att hitta massor med skäl till varför just jag gillar den, på samma sätt som samma skäl får nån annan att hata den.

Btw så ansågs busan mera lättsvängd än 12:an när dom var huvudkonkurrenter i toppfartsklubben.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tack för alla bra svar!

Busan (haft en -08), ZX12R, BMW K1300R mfl är maffiga hojar för landsvägsnötande men för tröga för min smak när det börjar svänga.
När du skriver "börjar svänga" menar du landsväg eller bana?

Jag vågar inte pressa så hårt i kurvorna på de flesta landsvägar. Vill ha lite marginaler är det inte obefintlig sikt, så är det risken för rullgrus, snabblagningar, potthål och bilister på fel sida av vägen som häckar. Men det är klart, en svårsvängd hoj kanske inte gör situationen bättre?

Menade du främst på bana kanske det är en okej kompromiss för mig. Jag kör inte så många bandagar på ett år och det är nog jag som är den begränsande faktorn. :lol

För att jag gillar den. Det går att hitta massor med skäl till varför just jag gillar den, på samma sätt som samma skäl får nån annan att hata den.
Jag var nyfiken på varför just du gillade den. Många subjektiva åsikter ger perspektiv. Bra svar.

För dom pengarna får du en K5-K6 och då kan du attackera banan bäst du vill samt ligga och cruisa på 6:an med skjuts utan att växla mkt. Alternativt R1 från samma period men den har lite sämre kräm i botten.
Hondan och kawan från samma period är inte alls lika bra.
K5-K6 är 2005-2006 va? Vad gör honda/kawa sämre här? effekt, chassi, fjädring, kanske allt?

En literklubba som en Blade 1000 RR eller gixxer 1000 är ingen jättetradeoff till vardags, inte ens med skjuts, men helt överlägsen när det gäller riktigt aktiv körning.
Jag vill gärna hojen ska kunna komma upp i 300, men det kanske literklubborna gör? :banana
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Är du purfärsk och lite stark går det alldeles utmärkt att åka två på en gixxer k5/k6, min sambo hävdar att hon sitter riktigt bra på den:dummer. Har provat en massa annat naket och k1300s/zzr1400 men suzukin ligger bra till:tuttar
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Är du purfärsk och lite stark går det alldeles utmärkt att åka två på en gixxer k5/k6, min sambo hävdar att hon sitter riktigt bra på den:dummer. Har provat en massa annat naket och k1300s/zzr1400 men suzukin ligger bra till:tuttar
Jag är den där envise jäveln som tycker att det inte alls behövs någon fikapaus och att den där 600an med stenhård sadel är ganska bekväm ändå. Så jag tror inte sittställning/ergonomi är ett jätteproblem egentligen, men visst inom rimliga gränser så klart.

Huvudanledningen till att jag tittade på landsvägslok var effekt och toppfart, inte att de skulle vara bekväma att sitta på.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag är den där envise jäveln som tycker att det inte alls behövs någon fikapaus och att den där 600an med stenhård sadel är ganska bekväm ändå. Så jag tror inte sittställning/ergonomi är ett jätteproblem egentligen, men visst inom rimliga gränser så klart.

Huvudanledningen till att jag tittade på landsvägslok var effekt och toppfart, inte att de skulle vara bekväma att sitta på.

600FS är inte spec obekväm.. Finns ingen anledning att skaffa en zx12r om du inte vill åka bekvämare än på en gixxer 1000, ex 178hk och 168kg kontra 184hk och 210kg.. Min far hade en zx12r 2000, kalas då. Idag finns det många lika snabba som svänger jävligt mycket bättre och bromsar och accar och roligare och.... ZX12R köper man för kultstatusen den bygdes för.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Busan (haft en -08), ZX12R, BMW K1300R mfl är maffiga hojar för landsvägsnötande men för tröga för min smak när det börjar svänga.

En literklubba som en Blade 1000 RR eller gixxer 1000 är ingen jättetradeoff till vardags, inte ens med skjuts, men helt överlägsen när det gäller riktigt aktiv körning.

Mina två cent :tummenupp

Håller inte med alls, bytte från en 2005 636 till en k1200 av samma årsmodell och slänger runt k1200'an lika lätt som kawwan. Den är naturligtvis tyngre att knuffa runt, väger ju mycket mer. Men när man kör så är den minst lika smidig som 600'an. Mycket spelar ju in som däck och annat men jag åker bekvämt, kör på många vägar dubbelt så fort som jag kunde med 600'an med fjädringen i comfort-läge, och en knapptryckning på styret till sport så styvas allt upp rejälv om man nu skulle hitta nån väg som inte har en tvättbräda till yta eller tar sig till en bana.

Testat k1200'an på bana en gång och den körde om de flesta supersporthojar ;) känns spontant som jag kan kapa en sekund varvtid med den jämfört med 600'an tack vare mycket mer kraft ut ur böjarna.

Vissa gillar ju inte duolever-"gaffeln" men jag älskar det, tvärsläpp gasen mitt i en kurva och den håller precis samma spår som innan, fantastiskt :tummenupp

obs, en k12 är inte lika snabb som en busa eller zx12, nog inte ens lika snabb som en modern literklubba så säger inte det är ultimata hojen för TS, men jag gillar min enormt mycket och känner mig korkad som harvade runt på sporthojar i så många år innan man visste bättre
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Håller inte med alls, bytte från en 2005 636 till en k1200 av samma årsmodell och slänger runt k1200'an lika lätt som kawwan. Den är naturligtvis tyngre att knuffa runt, väger ju mycket mer. Men när man kör så är den minst lika smidig som 600'an. Mycket spelar ju in som däck och annat men jag åker bekvämt, kör på många vägar dubbelt så fort som jag kunde med 600'an med fjädringen i comfort-läge, och en knapptryckning på styret till sport så styvas allt upp rejälv om man nu skulle hitta nån väg som inte har en tvättbräda till yta eller tar sig till en bana.

Testat k1200'an på bana en gång och den körde om de flesta supersporthojar ;) känns spontant som jag kan kapa en sekund varvtid med den jämfört med 600'an tack vare mycket mer kraft ut ur böjarna.

Vissa gillar ju inte duolever-"gaffeln" men jag älskar det, tvärsläpp gasen mitt i en kurva och den håller precis samma spår som innan, fantastiskt :tummenupp

obs, en k12 är inte lika snabb som en busa eller zx12, nog inte ens lika snabb som en modern literklubba så säger inte det är ultimata hojen för TS, men jag gillar min enormt mycket och känner mig korkad som harvade runt på sporthojar i så många år innan man visste bättre


Nää, en K1200/1300 el zx12/zzr1400, gsx-r1300 är inte snabbare än en 600RR på bana om du inte åker ovalbana?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Nää, en K1200/1300 el zx12/zzr1400, gsx-r1300 är inte snabbare än en 600RR på bana om du inte åker ovalbana?

självklart kan den inte ha samma kurvhastighet som en lättare hoj med samma däck/grepp, men som amatör som mig som harvar runt kinnekulle på över minuten så håller jag samma kurvhastighet med en 1200 som med en 600 för det är helt enkelt maximalt jag är bekväm med, inte maximalt vad hojen klarar och att då ha en starkare motor blir en fördel.

Sen KAN man ju köra fort med en k1200 också vilket Markus Barth demonstrerade vid lanseringen av modellen
iofs har ringen inte så skarpa kurvor men vill minnas att han vid tilfället satte 3'e snabbaste tid någonsin med hoj endast slagen av en RC30 och en suzuka-kittad zx9a.

I heard from our instructor that his 7'57" lap was recorded in a session of only 3 laps, on Markus' first visit of the year to the Ring, with a pre-production prototype still equipped with a center-stand (= sparkles all the way), and Markus admits he made at least three mistakes.

He says the bike has the potential for a 7'40".

And I believe him."

Editor's note: The bike lap record around the Nordschleife of 7'49", was set by Helmut Dahne on a Honda RC30.
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
självklart kan den inte ha samma kurvhastighet som en lättare hoj med samma däck/grepp, men som amatör som mig som harvar runt kinnekulle på över minuten så håller jag samma kurvhastighet med en 1200 som med en 600 för det är helt enkelt maximalt jag är bekväm med, inte maximalt vad hojen klarar och att då ha en starkare motor blir en fördel.

Sen KAN man ju köra fort med en k1200 också vilket Markus Barth demonstrerade vid lanseringen av modellen
iofs har ringen inte så skarpa kurvor men vill minnas att han vid tilfället satte 3'e snabbaste tid någonsin med hoj endast slagen av en RC30 och en suzuka-kittad zx9a.

Klart de är snabba men inte första valet som banhoj;) K1300S är ett riktigt krutpaket och en förbannat bra sporttouring hoj:)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
självklart kan den inte ha samma kurvhastighet som en lättare hoj med samma däck/grepp, men som amatör som mig som harvar runt kinnekulle på över minuten så håller jag samma kurvhastighet med en 1200 som med en 600 för det är helt enkelt maximalt jag är bekväm med, inte maximalt vad hojen klarar och att då ha en starkare motor blir en fördel.

Sen KAN man ju köra fort med en k1200 också vilket Markus Barth demonstrerade vid lanseringen av modellen
iofs har ringen inte så skarpa kurvor men vill minnas att han vid tilfället satte 3'e snabbaste tid någonsin med hoj endast slagen av en RC30 och en suzuka-kittad zx9a.

Klart de är snabba men inte första valet som banhoj;) K1300S är ett riktigt krutpaket och en förbannat bra sporttouring hoj:)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Nu fick jag lust att spåna lite.
Du äger en CBR600F.
Är det inte typ en Hornet med kåpor?
Hornet körde jag mycket på i körskolan.
Du gillar hojtypen du har, men nu har du lust att ha mer av allt.
Å andra sidan är din grej inte de allra mest lättsvängda kurvmonstrena a'la värsta supersportarna.

Min ringa erfarenhet i sammanhanget är att jag provkört busa '14, rsv mille factory, mv agusta f3 800. Dessutom som sagt många mil på hornet '08, 4000 mil på gsx400fws '84, 1200 mil på cbr900rr '96, provkört dito '98, kört en del på Yamaha fj1100 '84.

Resultat.
Hayabusa '14: fy helvetes jävlar vilket drag. 197 hk. Bland det jag suttit på har den känts som det ultimata till allt. Skitskön att sitta på, mysig att köra lugnt på, lättsvängd utan att vara nervös, bekväm nog för att njuta av långresor, kraft när man vrider på rullen så man skiter på sig på det där episka sättet.
Rsv mille factory: vad jag minns 180hk på 180kg. Man skiter på sig när man drar på rullen. Bekvämlighet n/a.
Mv Agusta F3 800: Roligaste jag provat. Som jag minns, 150hk på 175kg. Vilket ljud! Vilken karaktär!
FJ1100 '84: Touringlok. Men ändå. Tung och en brottningsmatch i kurvorna. Men vrid på rullen och börja flina inne i hjälmen över hur 1100-motorn drar till kanske 70% av en busa.
CBR900RR '96: Ja... Slingerbulten, Sverigeresor, Norgeresa på 450 mil, alltiallo 1200 mil på 4 månader. Det är ju en utdaterad modell med klen prestanda jämfört med moderna rr-hojar. Men ändå: den tigger och ber om en grundhastighet på 100-140km/h. Under det trivs den inte. Det är trots åldern fortfarande en hoj man inte vrider fullt på rullen hur som helst. Från nackhårsresande accelerationsglädje till ren livsfarlighet är inte mer än 3-4 sekunder. På raksträckorna blir den klådd av de kraftigare hojarna, i kurvorna beror den på förarens skicklighet och jävlaranamma dödsförakt. Fortfarande en potent djävul till hoj.
GSX400FWS '84: lustigt nog känns den ganska likvärdig i draget mot en Hornet '08, fast ännu roligare och mer påkostad i bygget. 187kg, 58hk, 11500rpm. Det är ju typen av hoj man ofta kan maxa och ha skitroligt på. Ljudet och draget vid 9000-11000rpm är episkt skoj.

Jag tycker ts verkar vara ute efter en sportig hoj som inte är nervös, men som har episkt krut och är en dröm i såväl lugnare som raskare takt, och som kan svänga mycket men inte extremt. Det lutar åt det sportigare prestanda sport-touring hållet med Hayabusa, ZXR1200, ZZR1400, KS1300 eller så. Där får du skitnödighetsprestandan tillsammans med mys- och lugnegenskaperna som kanske är det du letar efter.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
K5-K6 är 2005-2006 va? Vad gör honda/kawa sämre här? effekt, chassi, fjädring, kanske allt?

Jag vill gärna hojen ska kunna komma upp i 300, men det kanske literklubborna gör? :banana

Kawan är nervös, bråkig och jätteskoj men inte bästa kvalitén. Hondan(04-07)är liten och klen samt skjutssadeln kan jämföras med svartmålad plywood.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nu fick jag lust att spåna lite.
Du äger en CBR600F.
Är det inte typ en Hornet med kåpor?
Hornet körde jag mycket på i körskolan.
Du gillar hojtypen du har, men nu har du lust att ha mer av allt.
Å andra sidan är din grej inte de allra mest lättsvängda kurvmonstrena a'la värsta supersportarna.
Hörru, jämför inte min hoj med en hornet :7peta (tack för bra svar).
Den har ~15 hästar extra, något brantare gaffel och kortare hjulbas.
http://moto.zombdrive.com/images/honda-cbr600f4i-2.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Motorcycle.riders.arp.jpg

När jag valde 600an stod det mellan en R6, en ZX9R och CBRen. ZX9R gick bort först, jag kunde inte hitta någon i fint skick och gav fel intryck när jag provkörde. Förgasare ville jag egentligen inte ha heller.

R6an var det inget fel på alls, men jag upplevde den som något liten (körde Er6-f då) och passagerarsadeln närmast obefintlig. När CBRen dök upp i fint skick med runt 1000kr lägre försäkring än R6an och var liite större så kändes det rätt. Men det var aldrig "lagom" som var ledordet när jag handlade den :)

Jag tycker ts verkar vara ute efter en sportig hoj som inte är nervös, men som har episkt krut och är en dröm i såväl lugnare som raskare takt, och som kan svänga mycket men inte extremt. Det lutar åt det sportigare prestanda sport-touring hållet med Hayabusa, ZXR1200, ZZR1400, KS1300 eller så. Där får du skitnödighetsprestandan tillsammans med mys- och lugnegenskaperna som kanske är det du letar efter.
Alltså, jag vet inte riktigt. Vad är nervöst i sammanhanget? För jag upplevde inte provkörningen med R6an som särskilt nervös, inte heller CBRen jag kör nu.
Kan ärligt säga att jag inte trodde literhojar i samma prisklass hade effekt nog att mäta sig med ZX12an, i så fall hade jag nog utgått från en literhoj från början.

Men jag ska inte skjuta ner din idé, än så länge har jag inte provkört varken nervösa literhojar eller bekväma sporttouringhojar.

Kawan är nervös, bråkig och jätteskoj men inte bästa kvalitén. Hondan(04-07)är liten och klen samt skjutssadeln kan jämföras med svartmålad plywood.
Bra sammanfattning. Sådär kvalitet är inte kul, man vill ju köra mer än man står i garaget.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top