Hjälmpriser Sverige kontra utanför Sverige

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Tänkte köpa ny hjälm men blir förvånad när jag ser att det inte skiljer lika mycket i pris som det borde göra när man köper från tex England/Tyskland. Tänker nog köpa en Shoei GT-Air och i Sverige så är priset runt 5000:- för en enfärgad GT-Air.

Pris med frakt från några butiker på en enfärgad GT-Air är:
Fc-moto 4582:-
Helmet city 5210:- (jeans ingår)
motoin 4608:-
Sportbikeshop 5216:-
Motardinn 4319:-

Det skulle ju vara så bra att köpa hjälm från England då de inte har moms på just hjälmar eller?
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Köp hjälmen i Sverige och gynna dom lokala handlarna om de inte är tillräckligt billigt i utlandet då?

Sen att du slipper vänta på posten är väl ett plus med.. ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En svag krona lär ju göra sitt till för att det ska bli mindre lönsamt att köpa utomlands med.
 

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Köpte min Gt air wanderer för 4500 sek från louis, medan här i Sverige så skulle den kosta närmare 6000. Så visst sparar man lite pengar.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Köp hjälmen i Sverige och gynna dom lokala handlarna om de inte är tillräckligt billigt i utlandet då?

Sen att du slipper vänta på posten är väl ett plus med.. ;)

Jo, men jag förstår inte varför det tom kan vara dyrare att beställa utomlands, vad hände med det där att köper man från England så betalar man inte moms på just hjälmar? Gäller inte det längre?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Köpte min X-Lite 802R för 2499kr från Lelles vid "slut säsongen 2014" rean.
Just hos FC-moto 3503 kr.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jo, men jag förstår inte varför det tom kan vara dyrare att beställa utomlands, vad hände med det där att köper man från England så betalar man inte moms på just hjälmar? Gäller inte det längre?

Vet inte hur det är med Shoei men vissa tillverkare av varor bestämmer själva vilket pris varan ska ha. Ett exempel är Sony som bestämmer vad playstation ska kosta. Fick höra detta av en som jobbade i elektronikaffär i Kanada när jag undrade om han kunde fixa rabatt på just en PS4. Det var den enda produkten de hade som de INTE fick personalrabatt på.

Så det kan ju vara så att Shoei har ett bestämt prisintervall så engelska hjälmar som gör att de kostar mer i butiken trots att det inte tas ut någon moms?
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Vet inte hur det är med Shoei men vissa tillverkare av varor bestämmer själva vilket pris varan ska ha. Ett exempel är Sony som bestämmer vad playstation ska kosta. Fick höra detta av en som jobbade i elektronikaffär i Kanada när jag undrade om han kunde fixa rabatt på just en PS4. Det var den enda produkten de hade som de INTE fick personalrabatt på.

Så det kan ju vara så att Shoei har ett bestämt prisintervall så engelska hjälmar som gör att de kostar mer i butiken trots att det inte tas ut någon moms?

Ok, intressant! Det är kanske så det är, sen har jag sett att Arai-hjälmar kan skilja en hel del. Var sugen på en RX-7 och det kunde skilja typ 2000:- på olika ställen, men Shoei verkar ha rätt så lika priser
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Att slippa bidra med moms till svenska staten är värt en hel del bara det.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Att slippa bidra med moms till svenska staten är värt en hel del bara det.
..ända tills du kraschar och ligger på sjukan och kostar några hundratusen som du förväntar dig att staten skall stå för när du skall lagas ihop. Vaaaar kan de pengarna komma ifrån? :va :)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
..ända tills du kraschar och ligger på sjukan och kostar några hundratusen som du förväntar dig att staten skall stå för när du skall lagas ihop. Vaaaar kan de pengarna komma ifrån? :va :)

Ja dom kommer absolut inte från momsen!
Momsen går tex till att föra krig mot Afghanerna i Afghanistan.

Sjukvården financieras med landstingskatten. Som beräknas på inkomsten efter avdrag.
Och svensk sjukvård ligger i den absoluta botten när det gäller få behandlig när du blivit sjuk. Tror Sverige ligger 3a från botten i Europa när det gäller tid mellan skada och behandling.
Tror Albanien och Kosovo är sämre än Sverige.
Jag har sett det själv. Hos närstående, vrickad fot (avslitna senor) oktober 2013, operation december 2014.
(Och så undrar riksdagspolitikerna varför sjukskrivningarna ökar)
Skadad hand, inget brott, men efter Lundby sjukhus begärt in alla papper från ortopeden i Mölndal kan man läsa vad röntgenläkaren skrivit på röntgenplåten "brott i handen", en knapptryckning senare inget brott. Halkat på tangentbordet?
Några andra exempel
http://www.expressen.se/gt/fick-hostmedicin--hade-tva-tumorer/
http://www.hd.se/lokalt/angelholm/2013/12/12/allvarlig-vardmiss-pa-sjukhuset/
http://www.expressen.se/gt/lakaren-sa-att-flickan-var-frisk--hade-cancer/
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Utjämningen av priset av priset är en följd av eu medlemskap och internethandel. Hade inte det funnits då hade prisbilden sett helt annorlunda ut. Man hade t.ex kunnat ha ett extra krav på nationellt produktgodkännande, då hade priset lätt varit 50 procent högre än i t.ex Tyskland.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
jag köper det mesta på nätet oavsett vad det är, så länge priset är bättre och risken för fel på varan är liten. kan ju vara bra att ha nära till servicen om den skulle vara felaktig.

köpte tex mina boots för 2000 ifrån Tyskland, inte exakt samma men samma märke och liknande boots i örebro kostade 4000. vad gäller momsen så betalar vi ingen moms inom EU. möjligtvis tullavgift om dom är tvungna att öppna paketet för att se vad det är.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top