Hjälp mig bryta mig in i min bil

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Min bil går ner i ett viloläge efter att den inte använts på fem dagar för att spara på batteriet. I detta läget tar den inte emot signaler från nycklarna utan man måste låsa upp den med nyckeln i nyckelhålet. Detta har aldrig varit några problem tidigare, men idag blev jag medveten om att något måste ha hänt när låshuset byttes för ett tag sedan, för nu går det inte låsa upp den så heller efter att bilen stått i en vecka.

Efter att ha tittat runt har jag kommit fram till att lösningen verkar vara att köra in en kil vid fönstret och därefter en luftkudde för att kunna köra ner en stång med ögla och öppna dörren inifrån. Har någon erfarenhet av detta och kan säga om man fixar detta på egen hand? Jag har hittat verktygen för det till exempel här. Finns de på något vanligare ställe dit man kan åka och köpa i butik vore det förstås ännu bättre.

Nämnas bör att det är en cab och det finns alltså ingen "ram" runt rutan utan den åker vanligtvis ner en centimeter när man tar i handtaget för att man därefter skall kunna öppna dörren, vilket jag antar försvårar det hela.

Tar även gärna emot tips om vilken typ av ställe man vänder sig till för att få hjälp med problem likt dessa? Ringde en bärgarfirma som sa att om personen som åker ut fixar att få upp dörren så gör han det men annars tar de med bilen till verkstad som får lösa det vilket jag tycker känns onödigt. Ringer hellre någon som jag vet kan lösa det på plats.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ta och ring försäkringsbolaget och hör om de har några tips på vem du kan vända dig till om det är akut under helgen. Vet inte vad låssmeder kan hjälpa till med i den här typen av ärenden. I annat fall hade jag väntat tills efter helgen. Bättre att någon som kan saken gör det än att du försöker själv eller låter någon som påstår sig veta vad de gör göra mer skada än nytta.

Lycka till med att bli avhjälpt med problemet.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Det där kan en bärgare fixa utan problem, de har alla nödvändiga tools.
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Har för mig att låssmedar kan alla såna knep....

Nej jobbar själv med lås och just bilar är inte våran starka sida.
Finns garanterat dom som har utrustning för de o fixar de utan problem..

Men nån bildörr har jag öppnat med kilar o lirkat upp men aldrig prövat på en cab.
Dock kan jag säga bergninsgubbarna är hejjare på sånt där. Låste in bilnyckeln på fiskeresa o då kom en kille som trolla upp bilen på 2min.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Utan att veta vilken bil och årsmodell det är så är det svårt att ge några råd.
Många nya bilar går inte att öppna med handtaget inifrån om dom är låsta utifrån. Då måsta man använda fjärren nyckeln.
Har du bytt bägge låskistorna eller varför funkar inte nyckeln i dom?
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Funkar nyckeln till kofferten? många bilar kan man sticka in handen via armstödet och då kan man komma åt låsknapp dörrvev eller dörrhandtag.

När det gäller andra sätt att öppna bilen på och hur man ska utforma ett redskap för att öppna den så vill jag inte skriva det i ett forum då metoden kan användas av folk som inte äger bilen.

Har du en nyare bil så är det inte bara att byta nyckeln rakt av pga immobilizern och har du gjort det hos en autoriserad handlare så hade nyckeln passat......så jag är lite fundersam om det är en hund begraven här.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
taskigt batteri???? koppla på kablar.... jag kröp under en bil och körde upp en lång fiske/filekniv i röda pluskabeln som går från batteriet till startmotorn... sedan satte jag startkabeln på kniven och minus på valfri plats... sen ett extra batteri bara..

mvh
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Tack så mycket för alla svar! Det låter som att det är en bärgare snarare än en låssmed som jag skall kontakta. Jag tyckte dock inte Falck Assistances svar om att de kommer ut och att det går på försäkringen så jag får betala min självrisk kändes jättelockande. Då blir det nog billigare att som föreslagits i slutet av tråden ta en tegelsten och därefter åka till skroten och köpa en ny sidoruta.

Vad är det för bil?
Det är en Porsche Boxster S -00. Tog en bild på rutan som jag bifogar. Det finns en rätt bra glipa på sidan av fönstret där det går att börja bända lite.

Utan att veta vilken bil och årsmodell det är så är det svårt att ge några råd.
Många nya bilar går inte att öppna med handtaget inifrån om dom är låsta utifrån. Då måsta man använda fjärren nyckeln.
Har du bytt bägge låskistorna eller varför funkar inte nyckeln i dom?
Se ovan om modell. Jag vill minnas att det går att öppna dörrarna inifrån även om bilen låsts med nyckel men jag ska inte säga det säkert. Dock är det en rätt dålig utformning på handtaget för att kunna få tag i det med något. Skickar med en bild på hur det ser ut. I annat fall finns en låsknapp på instrumentpanelen men jag är osäker på om den är aktiv när bilen gått ner i det här viloläget.

Det finns dessvärre bara nyckelhål på förardörren. Själva nyckelhålet är inte utbytt utan sitter uppe vid handtaget och låshuset sitter längre ner. Gissar på att någon signal ska skickas från nyckelhålet ner till låshuset när man vrider om nyckeln men tydligen fungerar det inte sedan bytet. Nyckeln passar alltså men inget händer när man vrider om, vilket det alltid gjort tidigare.

Funkar nyckeln till kofferten? många bilar kan man sticka in handen via armstödet och då kan man komma åt låsknapp dörrvev eller dörrhandtag.

När det gäller andra sätt att öppna bilen på och hur man ska utforma ett redskap för att öppna den så vill jag inte skriva det i ett forum då metoden kan användas av folk som inte äger bilen.

Har du en nyare bil så är det inte bara att byta nyckeln rakt av pga immobilizern och har du gjort det hos en autoriserad handlare så hade nyckeln passat......så jag är lite fundersam om det är en hund begraven här.
Det finns inget nyckelhål på någon av kofferterna men den tar inte signalen om man försöker öppna dem från fjärrkontrollen heller. Nycklarna fungerar utmärkt och har inte blivit bytta, men bilen är som sagt inte mottaglig för signaler från fjärrkontrollerna när bilen stått i mer än fem dagar. Så fort jag kommit in i bilen och satt nyckeln i tändningen går bilen ur det läget och det går bra att låsa och öppna med fjärrkontrollen igen. Det här är med andra ord första gången bilen gått ner i det här läget sedan låshuset byttes, så jag har inte märkt att det inte går att öppna med nyckeln eftersom jag alltid vanligtvis låser/låser upp med fjärrkontrollen.

I övrigt håller jag med dig om att man ska vara försiktig med att ge ut tips som kan användas fel. Jag tar gärna emot förslag eller kanske till och med tips om någon i Uppsala-trakten som kan hjälpa till med sådant via PM om man inte vill skriva i tråden.

taskigt batteri???? koppla på kablar.... jag kröp under en bil och körde upp en lång fiske/filekniv i röda pluskabeln som går från batteriet till startmotorn... sedan satte jag startkabeln på kniven och minus på valfri plats... sen ett extra batteri bara..

mvh
Jag tror inte det är batteriet då det jag hittills hittat när jag sökt runt tyder på att det ska gå att låsa med nyckeln även när batteriet är urkopplat. Ska ringa på måndag och få det bekräftat av ett Porsche Center. Annars var batteriet min första tanke att testa då jag vet att det finns en nödöppning till kofferten (där batteriet sitter). För att komma åt den krävs dock att man skruvar bort ena hjulet och därefter innerskärmen. Låshylsan till låsbultarna ligger givetvis i kofferten...
 

Bifogat

  • IMG_2-Porsche-Carrera-996-Door-Panel.jpg
    IMG_2-Porsche-Carrera-996-Door-Panel.jpg
    100.9 KB · Visningar: 87
  • IMG_4283.JPG
    IMG_4283.JPG
    340.3 KB · Visningar: 86
Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ta reda på vad rutan kostar och om det finns beg innan du knackar sönder den.

Möjligt att det är billigare att ta dit en bärgare.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ta reda på vad rutan kostar och om det finns beg innan du knackar sönder den.

Möjligt att det är billigare att ta dit en bärgare.

Tejpa rutan innan knack! :gnissla

Inte alla bärgare som kan öppna bilar heller.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Som någon skrev förut.... Kontakta försäkringsbolaget.... Så får dom lösa problemet...

Sen kan jag inte förstå varför det inte går att låsa upp bilen med nyckel??? Antingen är det en gammal bil som låset rostat ihop på, eller så är kvaliten på allt ganska kass för de ska gå å låsa upp...
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Men vad säger de som bytte låshuset för ett tag sedan? De verkar ju inte ha gjort sitt jobb riktigt riktigt, om det efter deras ingrepp inte går att låsa upp bilen. :confused:
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top