Cross-stövlar eller mc-stövlar?

Ktm97

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2015
Ort
ystad
Hoj
Ktm
Hej! Ska man ha cross stövlar eller mc stövlar till en Ktm smc?

Eller vilket är bäst helt enkelt?

Vad är egentligen skillnaden?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Crossstövlar är också mcstövlar, det finns en herrans ladda olika stövlar för mc, de för cross är rent allmänt de hårdaste. Som att gå i ett par pjäxor.
Sportstövlar erbjuder bra skydd och känsla, men är inget vidare att gå i. Touringstövlar brukar vara ganska bekväma och hyfsat vattentäta, men med lite sämre skydd, sedan finns diverse stövlar och kängor för glidar och retrofolket, som inte skyddar mycket alls men har "rätt" stil.
Sedan finns det skor för mc som har lite skydd för foten men inget skydd för vristen...

Jag skulle väl säga att sport eller cross funkar på en motard.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Cross-stövlar är bra mycket styvare, vilket är himla bra när man hamnar med en fot under hojen. Åker man asfalt och finare grusvägar är det kanske inte så vanligt men blir det mer tekniskt typ endurospår tycker jag man välter hojen på fötterna rätt ofta. Cross-stövlar har klart bättre skydd, men det är lite svårare att känna vad man gör med broms och växelpedal.
 

Ktm97

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2015
Ort
ystad
Hoj
Ktm
Jaha! Men då förstår jag! Det är rätt stor skillnad på Känslan då alltså?
 

Traesk

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Ort
Skövde
Hoj
BMW R1200GS -08
Kan varmt rekomendera Alpinestars Toucan, en mellanting av touring och crosstövel. Lite stela att gå i men det funkar om du inte ska ut på milslånga vandringar.

alpinestars-TOUCAN_gtx_boots_black.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Skippa kinacrap, jag har dessa = bekväma som touringstövlar och troligen säkrare än allt annat.

http://www.daytona.de/index.php?page=828

Det fina är att man kan köpa inner och ytterdelen separat sen när man nött ut dom. Haft mina sen 2009 och 5 hojar senare, bytt dragkedja på båda stövlarna men i övrigt har de mycket kvar att ge :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alpinestars är inte kinacrap, bara för att undvika missförstånd.

Stövlarna bör sitta bra på dina fötter, så åk till en handlare och testa lite olika märken.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jaha! Men då förstår jag! Det är rätt stor skillnad på Känslan då alltså?

Ja, det skulle jag säga. RR-stövlar kan vara nästan sköna att gå i för att de är så mjuka på alla håll. Kanske viktigast vid bankörning med sporthoj med tanke på hur man sitter.
 

Ktm97

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2015
Ort
ystad
Hoj
Ktm
Okej! Men då är det inte att rekommendera att handla på nätet?

Alpinestar är väl ett säkert kort?
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
De flesta crosstövlar är ju ganska stela i början men efter en tids användning brukar de mjuka upp sig.

Alpinestars är bra grejor, har haft mina ett antal år i endurospåret och de skyddar bra, håller länge och sitter bra.
Använde dem en tid på väg också när jag hade en offroadcykel och det gick fint, inga problem med känsla vid broms/växling.
Vet man att storleken och modellen passar foten kan man handla på nätet men precis som hjälmar skiljer formen på stövlar en aning.
Somliga är gjorda för "långsmala" fötter, andra passar bättre på breda fötter. Samma med stövelskaftet där det kan skilja mellan om de passar för tjocka eller smala vader.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Även jag kör ALPINESTAR TOUCAN riktigt sköna eftersom jag inte har italienska finfötter... Mer köttklubbor (behöver breda dojjs)

Att det sedan finns mönster nog på undersidan för att knuffa upp cykeln ur dike utan att trilla på kuppen = win win!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okej! Men då är det inte att rekommendera att handla på nätet?

Alpinestar är väl ett säkert kort?

Handla på nätet går bra, sålänge man vet att modellen passar bra på foten. Handlar man på nätet, speciellt ebay, får man akta sig för kinakopiorna bara.
Alpinestars är ett alldeles utmärkt märke.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Alpinestars Tech 7 säkra och smidiga, i alla fall på mina fötter:tummenupp
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Kör du gata alltså? Isåfall skulle jag defenetivt köpt sport-stövlar. Har ett par cross-stövlar och jag tycker inte om att köra motard i dessa. Känns väldigt stelt och hårt. Sport-stövlar känns mycket bättre. Båda paren är Alpinestar och det känns som bra grejer.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top