Lurad av bilfirma

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Söder om stockholm
Hoj
Z750 09 - VZ800
Köpte en audi hos en bilfirma i måndags 24/8 Bilen hade vid tillfället gått 16511mil, enligt mätare och besiktnings papper.
När jag sen 26/8 kollar upp bilen hos carfax så visar det sig att när bilen besiktades 2014 så hade den gått 27338mil..

Åkte tillbaka med bilen till säljaren idag 27/8 och ville häva köpet men säljaren vägrar köpa tillbaka bilen!!

Har polis anmält fanskapet!

Vad kan jag mer göra???
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag hatar att behöva vara jobbig i en sådan här tråd, men frågan har nyligen aktualiserats i ett strikt privat sammanhang, men hur som helst:
Känner inte folk generellt på sig att de blir lurade? Jag fattar inte hur man kan köpa bil i en icke märkesbunden affär t.ex., om det inte är någon av de nya stora firmorna möjligen.
Vad var det för firma, vad hette säljaren, vad kostade bilen och vad är marknadspris? Besvarar du detta borde ge en fingervisning om att något inte stämde.
Vad du kan göra, ja du måste ju bevisa att det är den som sålt bilen som manipulerat mätarställningen. Kan du det så har du ett bra case tror jag. Kan du inte det så är det här din förlust, du kan inte heller sälja bilen vidare utan att meddela att den är skruvad.
Jag har en hyfsat intelligent kompis som de senaste tre åren lyckats få marksten utlagd av irländare, köpt en hoj som ägdes av ett försäkringsbolag innan säljaren, samt köpt en Mercedes av en arab i Upplands Väsby som numera inte startar. Han har också köpt en hund med löfte om att den skulle dö snart men den är frisk som en nötkärna. Dräktig var kräket också. :rofl
 

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Söder om stockholm
Hoj
Z750 09 - VZ800
Sjöhagens bilcenter AB Västerås

Hade jag gjort en carfax sökning på den innan köp hade jag så klart upptäckt det, men det gjorde jag inte.
Säljaren garanterade att bilen var ärlig när vi skrev under köpeavtalet där det står klart och tydligt att säljaren ska informera köparen om avvikande körsträcka i mätarställningen.. Har kört 38mil med bilen, som nu får bli stående tillsvidare..

Man ska väl för fan kunna köpa bil utan att behöva oroa sig för fiffel med mätarställningen.. :mad:

Det borde vara nackskott på sådana bedragare!!
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Man ska väl för fan kunna köpa bil utan att behöva oroa sig för fiffel med mätarställningen.. :mad:

Nej.

Bilforsaljnings branchen drar at sig en massa avskum, och det forsta man inte skall lita pa ar miltalet. Skruva matare maste vara det basta sattet att tjana pengar pa bilar. Valdigt snabbt, valdigt enkelt och mycket extra kosing.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Sjöhagens bilcenter AB Västerås

Hade jag gjort en carfax sökning på den innan köp hade jag så klart upptäckt det, men det gjorde jag inte.
Säljaren garanterade att bilen var ärlig när vi skrev under köpeavtalet där det står klart och tydligt att säljaren ska informera köparen om avvikande körsträcka i mätarställningen.. Har kört 38mil med bilen, som nu får bli stående tillsvidare..

Man ska väl för fan kunna köpa bil utan att behöva oroa sig för fiffel med mätarställningen.. :mad:

Det borde vara nackskott på sådana bedragare!!

Skillnad på garanterad mätarställning som egentligen betyder att han garanterar vad som står på mätaren och inte vad bilen rullat.

Har en fd kollega som råkade ut för en skruvad mätare på en BMW och där hade säljaren i kontraktet skrivit att bilens mätare stämde med bilens riktiga mil.

Sen visade det sig att bilen hade rullat ca 15000 mil mer.

Han fick tillbaka varenda krona plus ränta efter att ha gått vidare med det.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag gjorde en CarFax slagning på alla deras bilar på Blocket och ingen av dem visade upp konstiga mätarsiffror mot annonserna. Så de har inte satt i system att skruva mätarna i varje fall.
Inte för att det hjälper nämnvärt :-/

Men du borde nog ta diskussionen med chefen för stället och se om ni inte kan komma överens om någonting. Säljaren vill ju ha sin säljbonus, medans chefen inte vill ha ryktet att de säljer skruvade bilar. Någonstans där emellan borde det gå att komma överens.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Lita aldrig på en bilnasare, aldrig.
Jag köpte en spritt ny bil av 2012 års modell och tog ut den i januari 2014, med tre års nybilsgaranti.
I augusti 2014 så gick min garanti ut, nån hade av "misstag" ställt på bilfan i augusti 2012.
Säljarens svar, "ojdå, det måste vara fel"
Efter massiva påtryckningar tröttnade jag på att vänta på det och köpte en ny bil av annat märke.

SOM av en händelse var den inte leveransklar när jag hämtade den utan en låda tillbehör stod i skuffen.
Säljarens svar: "ojdå, det måste vi ha glömt"

Nä, bilnasare står inte högt på min lista.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fördelen med att ha handlat av bilnasare med riktigt företag är att man kan dra dom inför först ARN och sedan om dom inte rättar sig dra dom inför civilrätt. Konsumentköplagen är ju ganska stark i dessa fall och det finns många prejudikat att luta sig mot.

Men bilnasare som handlar som privatpersoner eller företag som konkar två gånger om året är det svårare med men det verkar ju inte vara fallet.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Skillnad på garanterad mätarställning som egentligen betyder att han garanterar vad som står på mätaren och inte vad bilen rullat.
Sen visade det sig att bilen hade rullat ca 15000 mil mer.
.
Min fd hyresvärd knäckte ibland extra som taxiförare. "Hans" taxi (MB) såldes vid körda 33000 mil.
Han hittade den senare i Sthlm såld som 13000 mil.
Men köparen var nöjd så ha berättade inget!
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Min fd hyresvärd knäckte ibland extra som taxiförare. "Hans" taxi (MB) såldes vid körda 33000 mil.
Han hittade den senare i Sthlm såld som 13000 mil.
Men köparen var nöjd så ha berättade inget!
En släkting var med om en sån sak med. Han sålde sin bil som gått 38000 mil till en handlare. Ett tag efter ringde en spekulant som snokade upp hans nummer. Nu hade den gått 18000 mil.

Alla dessa små obskyra bilhandlare som finns lite överallt i industriområden bla ska man nog hålla sig ifrån. Mycket fulknep där
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Det behöver nödvändigtvis inte vara bilhandlaren som skruvat mätaren, den som bytte in bilen har ju också en hel del att vinna på att dra av mil.

Tänk på det, ni är för snabb att peka ut ett företag.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
En firma som är mån om sitt rykte hade tagit tillbaka bilen utan knyst om det visar sig att den är skruvad och de inte var medvetna om det.

Om firman missat att kontrollera uppgifterna i carfax borde de bara ta tillbaka bilen. Kan tycka att det vore ytterst klantigt att skruva ner mätaren 10 000 mil när det var så enkelt att kontrollera i det här fallet. Vem utförde sista besiktningen? Bilfirman eller föregående ägare?

Med tanke på hur duktiga företag det finns där ute som håller på med restaurering av inredning och lackering är det inte svårt att se hur man skulle kunna utnyttja det för att få en bil att se ut att ha varit pedantskött i hela sitt liv och bara körts fina sommardagar. Jag vet att bilföretagen utnyttjar den här expertisen ibland på bilar de fått in i inbyte och även bilar som har fått transportskador och annat.
 

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Söder om stockholm
Hoj
Z750 09 - VZ800
Enligt carfax så är det föregående ägare som fifflat med bilen och besiktat den.

Tycker ändå att firma ska ta sitt ansvar och köpa tillbaka bilen eller ge tillbaka en del av pengarna..
Det är ju inte SÅ mycket pengar det handlar om mest en princip sak, köpte bilen för 48000:- Audi A4 1.8TS Quattro 2005
Bilen har normalt slitage utvändigt ingen rost och känns som ny så jag har egentligen inga problem att behålla den, det svåra blir ju att man inte vet när kamremmen byttes..
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Jag brukar ha med mig dator och OBD2-kabel när jag köper. Det går att spåra skruvade mätare på de flesta bilar iom att informationen lagras på två olika ställen (ECU+instrumenteringen). Dessutom ser man efter en provtur om det är något skit med motor, ABS, ESP, klima osv...
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Det verkliga problemet dyker upp när du i din tur ska sälja den o måste informera att den gått 3X,XXX mil. Det är svåååårt att intressera köpare med dom miltalen.

Enligt carfax så är det föregående ägare som fifflat med bilen och besiktat den.

Tycker ändå att firma ska ta sitt ansvar och köpa tillbaka bilen eller ge tillbaka en del av pengarna..
Det är ju inte SÅ mycket pengar det handlar om mest en princip sak, köpte bilen för 48000:- Audi A4 1.8TS Quattro 2005
Bilen har normalt slitage utvändigt ingen rost och känns som ny så jag har egentligen inga problem att behålla den, det svåra blir ju att man inte vet när kamremmen byttes..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt carfax så är det föregående ägare som fifflat med bilen och besiktat den.

Tycker ändå att firma ska ta sitt ansvar och köpa tillbaka bilen eller ge tillbaka en del av pengarna..
Det är ju inte SÅ mycket pengar det handlar om mest en princip sak, köpte bilen för 48000:- Audi A4 1.8TS Quattro 2005
Bilen har normalt slitage utvändigt ingen rost och känns som ny så jag har egentligen inga problem att behålla den, det svåra blir ju att man inte vet när kamremmen byttes..

Säg till carfax att det är inte ditt problem för du har ett avtal med carfax och de är sedan upp till carfax att deala med den tidigare ägaren om de är missnöjda.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Säg till carfax att det är inte ditt problem för du har ett avtal med carfax och de är sedan upp till carfax att deala med den tidigare ägaren om de är missnöjda.

Carfax är ett företag som säljer upplysningar om fordon. https://www.carfax.se/. Dvs dom som gjorde TS uppmärksamma på att något var skumt, varför man nu tar en sådan upplysning EFTER och inte INNAN köp.

Misstänker att du menar företaget som sålde bilen till TS, Sjöhagens bilcenter AB Västerås.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top