Köpte en strypt (ostrypt) MC...

gsxs

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Sundsvall
Hoj
1997 Suzuki GSX
Hittade en MC, for och köpte den lite snabbt för att få hinna övningsköra lite.

Fick hem registreringspapperen och ser att de har reggat den som 25kW.
Inte ett ord om det i samtal eller i annons, så jag hade det aldrig i tanken ens.
Men, den är ostrypt!

Så jag vet inte om de strypt den, reggat om för länge sedan och tagit bort strypningarna nu innan försäljningen och sket i att informera eller om de köpte den strypt och har kört den ostrypt. :va

Då till frågorna.

Är det krångligt att registrera upp? Vissa säger att upp igen är enklare än ned.
Är det 880:- för att regga om mc?

OM detta nu är värsta proceduren så vill jag ju returnera den till den som sålde.
Personen hävdar att det bara behövs fotas mc med så regnr syns så är det min skyldighet att kolla upp det.
Sant?
 

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Bästkusten
Hoj
Suzuki GSR 600
Nja till viss del, gissar på att det står en liten plåtlapp vänster eller höger om ramen där det står att den är reggad som 25KW. Inte hela världen då den redan är ostrypt då det bara är att registrera den som tung igen. Klart det är ditt ansvar att kolla upp sånt innan. :fakta
 

gsxs

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Sundsvall
Hoj
1997 Suzuki GSX
Man behöver inte massa papper och sånt för att återregistrera den då?

Om man ser krasst på det så skulle personen ju sålt mig en strypt hoj då om den är registrerad som det.
Kan ju inte montera lös förgasarna på plats.

Fast detta är väl bättre i detta fall, hoppas jag.. :)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Intuitivt tycker jag nog också att du är rökt. Det som står i regpapprena är ju samma som man kollar upp på trafikverket så fort man fått regnumret på hojen, vilket man ju brukar göra innan köp. Ditt case känns inte jättestarkt. Förstår att du inte gillar överraskningen, och att det hade varit enkelt för ägaren att skriva detta i annonsen då det är en ganska typisk sak. Men är det inget övrigt problem med hojen så vettefan med att återkalla köpet, känns magstarkt för en sak du så lätt kunnat kolla upp innan, och som du dessutom borde ha gjort. Inte just 25kW, men regnumret mot trafikverkets databas. Se det som en lärdomspeng att aldrig missa detta igen, och var nöjd om du gillar hojen.

Edit:
"Om man ser krasst på det så skulle personen ju sålt mig en strypt hoj då om den är registrerad som det."
Nja, du påstår ju att den är ostrypt, och att du åtminstone visste så mycket. Är det inte så att när du tecknar försäkring så kan du uppge för dem den verkliga effekten, och få den försäkrad på det istället för 25kW? Jag vet inte om det är så enkelt, men är det det så är ju det viktigaste ordnat, ifall du nu skulle krocka.
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är inte särskilt omständigt att regga om den till ostrypt. Kostar inte mycket heller. Men säljaren har fel angående att du ska kolla upp det. Det är skäl till hävning av köpet att sälja en vara och uppge felaktig information, vilket man gör om man inte upplyser att en hoj som är ostrypt är reggad som strypt. Undantaget är om du sett registreringbeviset men inte reagerat på strypningen, då får det anses att du borde anmärkt på detta innan köpet. Normalt är ju detta inget problem om personen som köper hojen har tungt mc-kort men ska man som du övningsköra på hojen så blir det ju lite bökigare. Jag hade nog diskuterat med säljaren om den kan bidra med kostnaden för omreggningen.
I princip behöver du förregga hojen och du får då hem ett papper. Du bokar sen en reg.besiktning och tar med pappret och besiktar. klart. Reg.bevis och kvitto brukar behövas för förrreggningen.
 

gsxs

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Sundsvall
Hoj
1997 Suzuki GSX
Nej, jag har väl ingen lust att bråka med säljaren även fast den va dum och inte kunde säga ett ord om det i alla fall.
Det är en fin hoj, men hade ingen lust att kosta på mer då kortet kommer kosta en del.

Sa till att jag hoppades att vi kunde lösa detta smidigt tillsammans. Men fick bara till svar att det är min undersökingsplikt.
Jag hittade denna pdf: https://bilprovning.se/content/down...m+vilka+ändringar+som+utförts+på+fordonet.pdf

Där kan man kryssa i "Strypning MC demonterad". Men jag hittar inte riktigt vad jag ska göra med lappen.
Jag antar jag ska boka en registreringsbesiktning och ta med den lappen ifylld.

Återkommer med svar för medlemmars framtida funderingar.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Säljaren har sålt en hoj som inte överenstämmer med regstreringsdokumentet.
Den här åtgärden är vanlig på dom här gamla förgasarhojarna eftersom dom gick så dåligt med monterade strypbrickor.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Fy fan för att sälja hoj till dig, hoppas jag aldrig får uppleva det. Hur jävla svårt är det för dig att kolla vad det står på baksidan av pappret du fyllde i om ägarbyte? Sen, vad spelar det för roll överhuvudtaget vad det står i regbeviset? Om det är för uppkörning så bör du verkligen ha vett nog till att kolla hojens specifikationer så att den uppfyller kraven för att du ska kunna köra upp på den. Vääääldigt många äldre hojar var strypta vid leverens och är avstrypta sen många år men ingen pallar bry sig.

Min första hoj jag köpte trodde jag att jag skulle kunna köra upp på, visa sig att 600an jag köpt var på 594cc eller nåt sånt, så tji fick jag. Men inte fan skyller jag det på säljaren, stod ju klart och tydligt i regbeviset.
 

gsxs

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Sundsvall
Hoj
1997 Suzuki GSX
Pratade med försäkringsbolaget idag och enligt dem så spelar det ingen roll alls vad som står på regpapperet.
Det hade större betydelse förr då de försäkrades efter kW, nu klassar de efter modell.
Inte alla försäkringsbolag, men de flesta.

De vet att så många fuskar med detta så de går efter originaleffekten istället.

Däremot är jag ändå lite sugen på regga om den så det ser riktigt ut.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Pratade med försäkringsbolaget idag och enligt dem så spelar det ingen roll alls vad som står på regpapperet.
Det hade större betydelse förr då de försäkrades efter kW, nu klassar de efter modell.
Inte alla försäkringsbolag, men de flesta.

De vet att så många fuskar med detta så de går efter originaleffekten istället.

Däremot är jag ändå lite sugen på regga om den så det ser riktigt ut.

Bör du göra tycker jag, helt onödigt att åka runt med ett felreggat fordon när du har obegränsat körkort, och skulle du ha maximal otur att hamna i flygande besiktning eller liknande blir det troligtvis böter och påbud om regbes. Ring bilprovningen och boka en tid bara

- - - Updated - - -

Fy fan för att sälja hoj till dig, hoppas jag aldrig får uppleva det. Hur jävla svårt är det för dig att kolla vad det står på baksidan av pappret du fyllde i om ägarbyte? Sen, vad spelar det för roll överhuvudtaget vad det står i regbeviset? Om det är för uppkörning så bör du verkligen ha vett nog till att kolla hojens specifikationer så att den uppfyller kraven för att du ska kunna köra upp på den. Vääääldigt många äldre hojar var strypta vid leverens och är avstrypta sen många år men ingen pallar bry sig.

Min första hoj jag köpte trodde jag att jag skulle kunna köra upp på, visa sig att 600an jag köpt var på 594cc eller nåt sånt, så tji fick jag. Men inte fan skyller jag det på säljaren, stod ju klart och tydligt i regbeviset.

Och jag säger fy fan för att köpa en hoj av dig, ohederliga säljare har jag inte mycket för.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag bokade besiktning för att registrera om min ER6 från 25kW till full effekt igen.
Jag åkte dit, dom kollade så att reg och ramnummer stämde och sen var det färdigt, hur smidigt som helst.
Enligt besiktningsmannen så kollar dom inte ens om strypningen är borta eftersom det finns ingen anledning för någon att köra strypt när den är reggad på full effekt.
Minns inte riktigt vad det kostade men det var inget tjafs med papper eller något, tog några minuter att få den omreggad bara.
 

gsxs

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Sundsvall
Hoj
1997 Suzuki GSX
Tack för info alla, hörde från försäkringsbolaget att priserna skiljer sig från 900 till 1300:- för att regga om.

Klubba, jag frågade försäkringsbolaget flera gånger om jag kan få problem med Polis och ev böter om jag åker med mellanreggad hoj som är ostrypt. De sa Nej. Bad att få det bekräftat i mail så tar med det..
Men men, ska ändå fixa det.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tack för info alla, hörde från försäkringsbolaget att priserna skiljer sig från 900 till 1300:- för att regga om.

Klubba, jag frågade försäkringsbolaget flera gånger om jag kan få problem med Polis och ev böter om jag åker med mellanreggad hoj som är ostrypt. De sa Nej. Bad att få det bekräftat i mail så tar med det..
Men men, ska ändå fixa det.
Men försäkringsbolaget kan ju inte utlova sådant.
Dom har absolut inget att säga till om angående hur polisen gör sitt jobb.
Kör man en hoj på annan effekt än vad den är registrerad på så gör man sig skyldig till lagbrott.
Att risken för att faktiskt åka dit på det är minimal är en annan femma.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Bör du göra tycker jag, helt onödigt att åka runt med ett felreggat fordon när du har obegränsat körkort, och skulle du ha maximal otur att hamna i flygande besiktning eller liknande blir det troligtvis böter och påbud om regbes. Ring bilprovningen och boka en tid bara

- - - Updated - - -



Och jag säger fy fan för att köpa en hoj av dig, ohederliga säljare har jag inte mycket för.

När har jag sålt något på ohederligt vis? Men en liknelse till TS fall vore väl om bromsskivorna jag köpte av dig igår inte skulle ha passande bultmönster till min hoj - köparens uppgift att ha koll på att man köper något som passar ens behov. Är det viktigt för TS att det står i pappren att hojen är ostrypt så borde han kollat det själv. Alla som sysslar med hojar vet att det kan stå väldigt olika i regpappren om effekt. Om någon skulle komma och yra om att häva ett köp pga något sånt hade jag i alla fall gått i taket.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Alla som är så oroliga vad som kan hända om dom blir stoppade med olika effekt i regbevis jmf hoj, jag antar att ni aldrig någonsin kör för fort :), det har polisen lätt att mäta och brukar kolla då och då...
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
När har jag sålt något på ohederligt vis? Men en liknelse till TS fall vore väl om bromsskivorna jag köpte av dig igår inte skulle ha passande bultmönster till min hoj - köparens uppgift att ha koll på att man köper något som passar ens behov. Är det viktigt för TS att det står i pappren att hojen är ostrypt så borde han kollat det själv. Alla som sysslar med hojar vet att det kan stå väldigt olika i regpappren om effekt. Om någon skulle komma och yra om att häva ett köp pga något sånt hade jag i alla fall gått i taket.

Tror vi helt enkelt tänker/ser på det annorlunda. Säljaren har sålt en felregistrerad hoj och medvetet mörkat att den är felregistrerad och på så vis indirekt blåst köparen på 1200 spänn för en regbesiktning.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tror vi helt enkelt tänker/ser på det annorlunda. Säljaren har sålt en felregistrerad hoj och medvetet mörkat att den är felregistrerad och på så vis indirekt blåst köparen på 1200 spänn för en regbesiktning.

Eller så har det omedvetet blivit ett missförstånd? Jag har haft ett flertal hojar från 84-97 och samtliga av dessa har haft lite hejvilda effektangivelser i regbevisen. Min gamla thundercat stod som 37kw till exempel, zx600 som 60kw. Men eftersom att det är så vanligt med lite vilda västern i regpappren gällande effekten på de flesta hojar (min upplevelse) så har jag aldrig lagt någon vikt vid det eller tagit upp det när jag sålt, har helt enkelt sett det som totalt oväsentligt och försäkringsbolagen går ju ändå sedan många år efter vad hojen har i ursprungseffekt.
Men det är klart, man snackar ju med en köpare innan man säljer. Och om det kommer fram att köparen ska övningsköra med hojen så hade jag ju så klart påtalat att han bör vara medveten om vad för cc och effekt hojen har i pappren. Om ts berättat för säljaren att han tänkt köra upp på hojen, och säljaren då inte sagt något, så är det ju fult gjort. Även om jag tycker att det är köparens uppgift att faktiskt titta på regbeviset till det fordon man ska köpa, det får väl ändå anses som sunt förnuft och vanligt vett.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top