Falkenberg kvällskörning 26/8

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
R6 o honda är det som gäller om man vill vara som alla andra i r600 eller superstock.

Tja.... Varken Aurore Milton på en Suzuki eller John Johannesson på en Triumph blir direkt frånåkta i Superstock 600, deras hojar går BRA!!!!!
Så, jag vill påstå att man kan vinna på samtliga ovanstående hojar.
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Första bandagen avklarad!
Det gick ju rätt bra trots att jag hamnade i snabba gruppen. fick sen byta till långsama och började känna mig varmare i kläderna. Märks ju att man saknar en viss acceleration när man inte har drevat för bana med sin 250cc mot andra 750cc hojar :)

[video]https://scontent-arn2-1.cdninstagram.com/hphotos-xaf1/t50.2886-16/11948890_1608044349461620_1392283774_n.mp4[/video]
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Tja.... Varken Aurore Milton på en Suzuki eller John Johannesson på en Triumph blir direkt frånåkta i Superstock 600, deras hojar går BRA!!!!!
Så, jag vill påstå att man kan vinna på samtliga ovanstående hojar.

Eller MV-Agustan om du vill ha den snyggaste hojen!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tror jag blir enda zx6:an i rookie nästa år. Bara 5 årsmodeller av den hojen som får köras i r600, varav 2 lider av avsaknad av hästkrafter (07-08). Resten är på 636cc och är hänvisade till r1000. Om man inte hittar en zx6rr 03-06 som på något vis överlevt, men även då har du 25 hk mindre än de övriga.

R6 o honda är det som gäller om man vill vara som alla andra i r600 eller superstock.

Köp en r6 eller cbr 600 om du vill köra billigt och ha en enkel tillvaro på tälvingshelgerna. Har man en standardmaskin ökar möjligheterna köpa eller låna någon del som har gått sönder. Även kunskapen om maskinen i depå n är bytydligt större.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Köp en r6 eller cbr 600 om du vill köra billigt och ha en enkel tillvaro på tälvingshelgerna. Har man en standardmaskin ökar möjligheterna köpa eller låna någon del som har gått sönder. Även kunskapen om maskinen i depå n är bytydligt större.

...? Jag kan redan kawan ganska bra, o har en hel hög prylar till den, så jag ser ingen anledning att lägga 100000 till på en till racehoj.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
...? Jag kan redan kawan ganska bra, o har en hel hög prylar till den, så jag ser ingen anledning att lägga 100000 till på en till racehoj.

Har du en redan en hoj som passar i rookie 600 , då kan du lika gärna behålla den. Mitt råd gällde mer om man skulle köpa en ny racehoj.

Förövrigt är kawa lite udda genom att tillverka en 636 cc variant i 600 klassen. Den hojen passar bara i speedster cup.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Har du en redan en hoj som passar i rookie 600 , då kan du lika gärna behålla den. Mitt råd gällde mer om man skulle en ny racehoj.

Förövrigt är kawa lite udda genom att tillverka en 636 cc variant i 600 klassen. Den hojen passar bara i speedster cup.

Ja det var ju precis det jag skrev i inlägget du citerade, det är därför man behöver en 09-12 om man ska tävla. Det och att honda o yamaha var det man skulle sikta på om man ville ha samma hoj som de flesta andra. Så svarar du att jag borde skaffa en yamaha?
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Känner att jag måste få ventilera mig lite efter gårdagen, lite för att se om fler håller med vad vi (4 pers) tycker.

Vi (kompisgäng 4 pers - 2 pers snabb grupp, 2 pers medel) var ju såklart glada att det torkade upp och att det blev åka, men kvalitetsskillnaden och kunskapen i de olika grupperna var ju omvänd igår.

Olycka snabb grupp - Kompisen klotar i ginstkurvan då föraren framför byter spår i kurvan och håller på att preja honom, pga detta kraschar han sin cykel när han i sin tur försöker undvika krasch med filbytaren

Bakomvarande/omkörande fordon är ansvarig för att hitta lucka och köra om långsam förare på ett säkert sätt. Men den här föraren hade INTE i snabb grupp att göra, han hade ingen aning om hastigheterna och det beteende/körkunskapen man anser SJÄLVKLART i snabb grupp - sånt skit ska helt enkelt inte hända i den gruppen. Där håller de förare till som 1, Kan köra bana 2, har farten 3, vet hur man uppför sig - Han håller alltså jämfört med de andra väldigt låg fart........och så byter han spår, som att BE om att det ska gå åt helvete (vilket det gjorde). Han kom fram och erkände att han betett sig fel och det är väl det enda positiva man kan säg.

Råd till honom - Håll dig i långsam grupp i framtiden och LYSSNA när det är förarmöte. Finns det inga platser kvar i långsam, så sitt på läktaren och titta på.

incident snabb grupp - rödflaggning på start-å-mål rakan, då lägger sig en förare på full broms, vad fan är det frågan om !!!. Min andra polare är en hårsmån från att döna in i honom med full kraft. Man ligger på fullt.......och så tvärnitar föraren framför för rödflagg - det HÄNDER bara inte i snabb grupp.


Vi kör runt en del på banorna runtom i Sverige, men har sällan sett så dålig kunskap och så mycket felbeteende som jag såg igår (och detta i snabb grupp - Där är det vanligtvis alltid felfritt) Rejäl skärpning anbefalles.

Själv åkte jag medelgruppen med polarens svärson som körde sin första bandag på Falken, där var det snygga omkörningar och helt incidentfritt vad jag kunde se. Blev imponerad av en kille med nån crossliknande historia som var skitduktig och hittade fina luckor och gjorde grymt fina omkörningar av långsammare förare. Blev också duktigt impad av kompisens svärson som körde otroligt bra igår, en jävla tur att man kör R1:a så jag kunde ta igen det jag förlorade i kurvorna på rakan. Fullt sjå med att hänga med juh !


Ni andra som körde snabb grupp - Är jag färgad av kompisens krasch ? eller var det sämre kunskap än vad som är normalt ? - Själv kunde jag snabbt punkta tre förare som INTE borde varit i snabb grupp. Vad säger ni andra ? Är det någon mer som blev galen över tokbromsningen på rakan (som kunde slutat illa) ?


Mitt råd är att ställa några kontrollfrågor till okänt folk vid betalningen när de köper snabb grupp

1, Är du van banåkare ?
2, Har du kört på falken innan ?

Är det nekande svar, ja då hänvisar man till medelgruppen. Efter så många år på bana trodde jag att det var självklart för var och en att man inte köpte snabb om man inte hade kunskapen, men efter igår är åtminstone vi säkra på motsatsen !

Om jag inte räknat fel så var det fem krascher (licens borträknat) igår - Det är för mycket


Så nu har jag ventilerat klart.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Känner att jag måste få ventilera mig lite efter gårdagen, lite för att se om fler håller med vad vi (4 pers) tycker.

Vi (kompisgäng 4 pers - 2 pers snabb grupp, 2 pers medel) var ju såklart glada att det torkade upp och att det blev åka, men kvalitetsskillnaden och kunskapen i de olika grupperna var ju omvänd igår.

Olycka snabb grupp - Kompisen klotar i ginstkurvan då föraren framför byter spår i kurvan och håller på att preja honom, pga detta kraschar han sin cykel när han i sin tur försöker undvika krasch med filbytaren

Bakomvarande/omkörande fordon är ansvarig för att hitta lucka och köra om långsam förare på ett säkert sätt. Men den här föraren hade INTE i snabb grupp att göra, han hade ingen aning om hastigheterna och det beteende/körkunskapen man anser SJÄLVKLART i snabb grupp - sånt skit ska helt enkelt inte hända i den gruppen. Där håller de förare till som 1, Kan köra bana 2, har farten 3, vet hur man uppför sig - Han håller alltså jämfört med de andra väldigt låg fart........och så byter han spår, som att BE om att det ska gå åt helvete (vilket det gjorde). Han kom fram och erkände att han betett sig fel och det är väl det enda positiva man kan säg.

Råd till honom - Håll dig i långsam grupp i framtiden och LYSSNA när det är förarmöte. Finns det inga platser kvar i långsam, så sitt på läktaren och titta på.

incident snabb grupp - rödflaggning på start-å-mål rakan, då lägger sig en förare på full broms, vad fan är det frågan om !!!. Min andra polare är en hårsmån från att döna in i honom med full kraft. Man ligger på fullt.......och så tvärnitar föraren framför för rödflagg - det HÄNDER bara inte i snabb grupp.


Vi kör runt en del på banorna runtom i Sverige, men har sällan sett så dålig kunskap och så mycket felbeteende som jag såg igår (och detta i snabb grupp - Där är det vanligtvis alltid felfritt) Rejäl skärpning anbefalles.

Själv åkte jag medelgruppen med polarens svärson som körde sin första bandag på Falken, där var det snygga omkörningar och helt incidentfritt vad jag kunde se. Blev imponerad av en kille med nån crossliknande historia som var skitduktig och hittade fina luckor och gjorde grymt fina omkörningar av långsammare förare. Blev också duktigt impad av kompisens svärson som körde otroligt bra igår, en jävla tur att man kör R1:a så jag kunde ta igen det jag förlorade i kurvorna på rakan. Fullt sjå med att hänga med juh !


Ni andra som körde snabb grupp - Är jag färgad av kompisens krasch ? eller var det sämre kunskap än vad som är normalt ? - Själv kunde jag snabbt punkta tre förare som INTE borde varit i snabb grupp. Vad säger ni andra ? Är det någon mer som blev galen över tokbromsningen på rakan (som kunde slutat illa) ?


Mitt råd är att ställa några kontrollfrågor till okänt folk vid betalningen när de köper snabb grupp

1, Är du van banåkare ?
2, Har du kört på falken innan ?

Är det nekande svar, ja då hänvisar man till medelgruppen. Efter så många år på bana trodde jag att det var självklart för var och en att man inte köpte snabb om man inte hade kunskapen, men efter igår är åtminstone vi säkra på motsatsen !

Om jag inte räknat fel så var det fem krascher (licens borträknat) igår - Det är för mycket


Så nu har jag ventilerat klart.

Bra input:tummenupp

Börjar nästan undra om ni stötte på samma kille som var med i våras när vi körde! Killen då borde definitivt inte legat i snabb grupp utan snarare långsam/medel! Bytte spår helt plötsligt precis när jag förberedde mig på en passering i dubbelhögern och han var nära att klippa mig om jag inte hade bromsat hårt! Ligger bakom samma kille i andra stinten, kommer ikapp honom men med erfarenhet från första stinten tänkte jag att det nog bäst att hålla marginal och klippa killen på rakan, tji fick jag när vi kommer in mot dubbelhögern och killen i stort sett tvärnitar varpå jag fick tänka snabbt och lyckades på ngt sett passera honom annars hade jag planterat min kawa i arslet på honom!

Vet att det var väldigt många som var redigt irriterade på den här killen och jag gick fram till träningsansvarige den kvällen och bad honom flytta över killen till lugn/medel men det var fullt i dom grupperna också så det gick inte! Ibland måste man inse sina begränsningar och vara ärlig mot sig själv! Sjölv brukar jag råda nya bandagsrävar att lägga sig i den lugna gruppen de första gångerna och hålla ett jämnt tempo, ej tvärnita och definitivt inte byta spår hipp som happ, har du mittspår, håll det spåret in mot kurvorna! Vill man byta spår, gör så men gör det helst på rakan eller ett annat lämpligt ställe ej i kurvorna och gör det snyggt, smyg ut liksom så att de andra förstår vad du har för avsikter.

Synd att jag inte kunde vara med igår, det hade varit kul men föräldramötet var visst viktigare tyckte frugan:4skrika:hihi
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Hade vart bra om man kunde logga allas tider för att sedan placera ut folk i rätt grupp på varvtid. På knutstorp senast såg de snabbaste i medel definitivt ut att va snabbare än de långsammaste i snabb.
Hur detta skulle gå till vet jag dock inte.

Edit: Är ju iofs inte svårare än att banansvariga klockar de 2 snabbaste i medel och jämför med de 2 långsammaste i snabb grupp och är de i medel snabbare får de byta plats.
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Hade vart bra om man kunde logga allas tider för att sedan placera ut folk i rätt grupp på varvtid. På knutstorp senast såg de snabbaste i medel definitivt ut att va snabbare än de långsamaste i snabb.
Hur detta skulle gå till vet jag dock inte.

Håller helt med dig

Men tänkte du på nu senast på knutstorp att det var hög kunskap i bägge grupperna, uppmärksamma intresserade deltagare på förarmötet (som hölls inomhus) och det ställdes frågor, där man sa

- Kan du upprepa detta, jag är ny och förstår inte

Det var snyggt och propert kört trots sketmycket folk på banan.





PS - Du kan behålla vattenflaskan du fick med dig hem, Peter hade fler
 
Last edited:

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Hur gick det för dom som krascha igår? Skamkärra till depån o allt bra? Inga allvarligare skador?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hade vart bra om man kunde logga allas tider för att sedan placera ut folk i rätt grupp på varvtid. På knutstorp senast såg de snabbaste i medel definitivt ut att va snabbare än de långsammaste i snabb.
Hur detta skulle gå till vet jag dock inte.

Edit: Är ju iofs inte svårare än att banansvariga klockar de 2 snabbaste i medel och jämför med de 2 långsammaste i snabb grupp och är de i medel snabbare får de byta plats.

Transponder är nice:tummenupp Men det medför en hel del kostnader så klart.
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Hur gick det för dom som krascha igår? Skamkärra till depån o allt bra? Inga allvarligare skador?

Efter att vingelpelle hade prejat mig så släppte jag hojen o använde en gammal ninjateknik med tillhörande rövhas samt ställa sig upp i glidfarten för att sen ta sig av banan så fort som möjligt. Min hoj hade tydligen vett att hitta av banan själv samt använda stödhjulen..LÄS krashpuckarna för att minimera skadorna...Ambulansen körde i il-fart med mig in till depån så jag kunde analysera skadorna på hojen.
Blir det liknande gruppindelning igen så packar jag nog ihop efter första passet o åker hem....(jag är inte bitter):tummenupp
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Låter som en skock kärringar i denna tråd,

Shit happends på banan och ger man sig ut i hopp o lek grupperna så händer det saker o ting tål man det inte så stanna hemma o pilla navelludd istället.

Så länge ingen medvetet gör saker för att skada och förstöra tycker jag personligen det är bättre att kommer med råd och tips istället för påhopp.
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Låter som en skock kärringar i denna tråd,

Shit happends på banan och ger man sig ut i hopp o lek grupperna så händer det saker o ting tål man det inte så stanna hemma o pilla navelludd istället.

Så länge ingen medvetet gör saker för att skada och förstöra tycker jag personligen det är bättre att kommer med råd och tips istället för påhopp.

syftar du på mitt inlägg så trodde jag ingen skulle missa att det var skrivet med glimten i ögat... Jg är lugn som en filbunke och jag har svårt att tro att nån upplevde mig på nåt annat sätt på banan efter krashen igår heller.. :fakta
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Efter att vingelpelle hade prejat mig så släppte jag hojen o använde en gammal ninjateknik med tillhörande rövhas samt ställa sig upp i glidfarten för att sen ta sig av banan så fort som möjligt. Min hoj hade tydligen vett att hitta av banan själv samt använda stödhjulen..LÄS krashpuckarna för att minimera skadorna...Ambulansen körde i il-fart med mig in till depån så jag kunde analysera skadorna på hojen.
Blir det liknande gruppindelning igen så packar jag nog ihop efter första passet o åker hem....(jag är inte bitter):tummenupp

Goodie! :tummenupp Hör att humorn är intakt åtminstone :D:D

Låter som en skock kärringar i denna tråd,

Shit happends på banan och ger man sig ut i hopp o lek grupperna så händer det saker o ting tål man det inte så stanna hemma o pilla navelludd istället.

Så länge ingen medvetet gör saker för att skada och förstöra tycker jag personligen det är bättre att kommer med råd och tips istället för påhopp.

Kunde inte hålla med dig mer! Men samtidigt förstår jag att dom som blivit ramade klagar.
Har man aldrig kört bana innan eller är väldigt mogen av sig så har man inget i snabb grupp att göra.

Nu har jag inte själv mycket erfarenhet av banåkning. Men jag har vid flertal tillfällen sett långsamma, oerfarna förare som kört i snabb grupp och blir livrädda när en annan förare kör om.. Bättre att sejfa och välja en långsammare grupp om du frågar mig..
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Jag hade väl tur och hamnade inte i några incidenter eller upplevde inte några större konstigheter på banan. Möjligtvis att det var lite ojämnt tempo i början (snabb grupp) men mot slutet så flöt det på bra tycker jag nog.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Shit happends på banan .

Skulle DU vilja ligga bakom någon som Tokbromsar i 240 blås på start-å-mål rakan för en röd-flaggning när du ligger 2 m bakom på ett race för att killen framför inte hade riktig koll på hur det "funkade" med flaggor och hur man ska göra..........skulle inte tro det, det vill inte vi som leker i "hopp och lek" heller.

En sån kille hade klassats som idiot.


Vill att det ska finnas någon slags kvalitetsindelning och att folk kör i den klassen som passar dem. Men framför allt vet vad som gäller på bana och hur de ska bete sig.

- Skäms inte ett skit för den åsikten -
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top