Vinande ljud Fz6-n 2008

RullstolsZigge

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fz6-n 2008
Hej.

Jag tog a2 kort för tre veckor sedan och köpte min första mc för två veckor sedan. En Fz6-n som då hade gått 1320 mil, besiktad i april och hade rullat 3 km sen dess. Körde hem den ca 20 mil.

Vid nästa tur smorde jag kedjan, då uppstod ett glapp som man känner om man inte har någon gas alls och sedan gasar till. Jag antog att kedjan blivit lite längre efter smörjningen.

Jag sträckte kedjan enligt instr. bok och bytte samtidigt till Biltemas olja. Efter detta tyckte jag mig uppfatta ett ljud jag inte hört tidigare
tidigare. Blev lite nervös så jag smorde kedjan lite mer och bytte olja igen. Ingen skillnad.

Nu har jag kört ca 70 mil och ljudet har ökat något, nu hör man det tydligt när man ligger i jämn hastighet i 70-80, likadant oavsett växel. Vid svag acceleration dämpas ljudet men man hör att det följer hastigheten. Det är som ett vinande, nästan lite 'hoande' som jag tror kommer underifrån. Om någon har kört med ett ihåligt takräcke så är det väldigt likt det ljudet.

Är det drivpaketet som är dåligt? Jag tänkte göra en längre tur om två helger så jag vill gärna ha cykeln i skick till dess.

/Johan
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Verkar som att vissa FZ6or har ett vinande från transmissionen. Och vad jag läst på yamhaforum verkar det vara helt normalt. Det kan ju förstås vara drivpaketet också. Prova att torka rent runt främre drev och torka av kedjan och kör en sväng och se om det gör nåt
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Så där har min FZ6 låtit på fyran och lite på femman i 75-80 de senaste 3500 milen, gått 4750 nu. Frankie says relax.
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Kan tillägga att jag bytt drivpaket ett par gånger sedan dess och det har inte påverkat. Det kanske är inbillning, men jag tycker det låter mer på varma dagar. Varm olja är tunn olja, så kanske lite tjockare olja kan hjälpa. Jag har däremot endast kört Motul 10w40 så jag har inte testat denna hypotes.
 

RullstolsZigge

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fz6-n 2008
Verkar som att vissa FZ6or har ett vinande från transmissionen. Och vad jag läst på yamhaforum verkar det vara helt normalt. Det kan ju förstås vara drivpaketet också. Prova att torka rent runt främre drev och torka av kedjan och kör en sväng och se om det gör nåt

Vad gör jag rent kedjan med? Ska jag provköra med torr kedja för att se om det är nån skillnad? Jag har smort med Biltemas kedjefett, duger det?

Jag har mätt och justerat kedjespelet flera gånger enligt instruktionsboken och det ska vara rätt.

Tack för era svar, det känns lugnande. Men finns det något sätt att kontrollera drivpaketet så man kan utesluta det helt? Skulle lite bilder på det hjälpa? Finns det någon åtgärd för det glappet som uppstod efter första smörjningen? Det är jag helt säker på att det inte fanns innan.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Vad gör jag rent kedjan med? Ska jag provköra med torr kedja för att se om det är nån skillnad? Jag har smort med Biltemas kedjefett, duger det?

Jag har mätt och justerat kedjespelet flera gånger enligt instruktionsboken och det ska vara rätt.

Tack för era svar, det känns lugnande. Men finns det något sätt att kontrollera drivpaketet så man kan utesluta det helt? Skulle lite bilder på det hjälpa? Finns det någon åtgärd för det glappet som uppstod efter första smörjningen? Det är jag helt säker på att det inte fanns innan.

Är inte så noga vad du smörjer med. Skulle du smörja med nåt "dåligt" skulle det dröja innan det märktes ändå. Är osäker på vad du menar med glapp? menar du när du kör och släpper gasen för att sedan gasa lite igen? Där är ett transmissionsglapp på min Fz6 iaf.
Svårt att veta om det är drivpaketet som väsnas. Man kan justera spänningen och se vad det ger, annars får man byta det men det känns ju väldigt onödigt om det inte gått så långt. Jag har läst nånstans där någon hävdade att det lät mer om kedjan var välsmord. Därav mitt tips att torka av den och köra den torr och jämföra.
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Om alla länkarna på kedjan är lika böjliga, kedjan inte går att lyfta från bakdrevet och kuggarna på dreven inte blivit spetsiga är det inget fel på drivpaketet. Drivpaketet borde inte vara slut vid 1300 mil under normal användning heller.

Och som sagt, jag har samma ljud som du beskriver och det har aldrig spelat någon roll om jag kört med nytt eller gammalt drivpaket, torr eller nysmord kedja.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Jag brukar använda lampolja för att göra rent kedjan med. Sen smörjer jag upp den (och torkar av med luddfri trasa) efter en liten lugn tur så den blir lite varm, inbillar mig att klägget fäster bättre på kedjan då och inte är på hela fälgen efteråt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Eftersom du berättar "Jag köpte min första MC..." måste det kanske upplysas om att växellådor i de flesta (typ 99%) motorcyklar kör med rakskurna drev och låter. Så länge du inte har metallpartiklar stora som kackerlackor på oljepluggsmagneten är det lugnt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top