Fått fel däck, 190 i stället för 180. Byta eller köra?

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Mekade på fälgen på hojen nyss och fick syn på att däcknissen krängt på ett 190/55 i stället för 180/55 som jag beställde och som är original dimension. Tar inte i någonstans men kommer detta påverka köregenskaperna nämnvärt? Ska jag köra på eller åka och byta till rätt däck?

Hojen är KTM 990 SMR.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
http://www.mcdackonline.com/Reifenbegriffe.html

Punkt 7

"Motorcykeldäck får endast monteras på motorcykelfälgar. Nya bestämmelser om märkning av däck föreskriver att motorcykeldäck måste ha M/C-symbolen på sidan. Den betecknar däck som endast får monteras på motorcykelfälgar. En korrekt fälgbredd är väsentlig för handhavande och stabilitet. Om däcken monteras på för smala eller för breda fälgar förändras kontaktytans kontur vilket påverkar hela körsättet negativt.

Utvecklingen på däck- och fälgteknikens område har tidigare resulterat i olika slags fälgkonstruktioner. Teori och praktik har fört till två grundläggande fälgsystem. Fälgar för däck med slang och fälgar för däck utan slang."

Jag antar att detta innebär att du i värsta fall kan uppleva en annan körupplevelse men någon mer bevandrad i däck osv får gärna rätta mig om jag har fel...
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Hojen kommer kanske bli lite mer kvick sida till sida men inte mycket. Större däck väger mer och hämmar accelerationen lite men inte så att du märker det.
Hela 600cc racekollektivet åker 190 istället för 180 som är orginal så slappna av och kör.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
En 180 fälg trycker ihop ett 190 däck lite vilket ger en toppigare profil.

Jag är inne på samma tankebana. Min ena trajja skall ha 130 bak, men jag har kört med 150 de senaste 5 åren (3500 mil). Profilen blir rundare/toppigare när de bredare däcken monteras på en smal fälg. (Det visar sig bl a genom att det mycket svårt att bli av med sista biten av fegranden... ;))

Så visst, ett bredare däck ger i princip en mer "tröglutad" hoj. Men den toppigare profilen motverkar detta (kanske kompenserar till mer än 100 %?). Åtminstone som jag upplever det på min hoj.

Så min slutsats, utifrån min lilla värld av erfarenhet - kör på med ditt 190-däck!
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
En 180 fälg trycker ihop ett 190 däck lite vilket ger en toppigare profil.

Jag förstår hur du tänker, det borde ju vara så (kanske också funkar så på ett race-däck som är toppigare från början) men på gat-däck verkar det inte bli den effekten.
Om man kollar andras erfarenhet i ämnet så vittnar nästan alla om mer trögstyrd och spårkänsligare cykel när man gått upp i bredd på bakhjul.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skulle inte bekymra mig så länge som det inte tar i någonstans. Beroende på däcket så kan hojen bli något mer eller mindre trögstyrd. Men det ska inte vara någon stor skillnad. Inte mer än vad du kan få för skillnad mellan olika däcksfabrikat och modeller.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag förstår hur du tänker, det borde ju vara så (kanske också funkar så på ett race-däck som är toppigare från början) men på gat-däck verkar det inte bli den effekten.
Om man kollar andras erfarenhet i ämnet så vittnar nästan alla om mer trögstyrd och spårkänsligare cykel när man gått upp i bredd på bakhjul.
Aryey har rätt i att däcket blir toppigare, dessutom ökar även höjden bak ca (190-180)x0.55 = 5.5 mm vilket ger hojen en brantare attityd (står på näsan). Detta kompenserar den bredare profilen och ger mer gummi i backen under nedlägg, till priset av en hoj som blir något mer känslig för felaktig körteknik (gassläpp eller juckande med gas i kurva, för mycket släpande broms under nedlägg, ökad spårkänslighet etc). Därav pekpinnarna från tillverkarna, allt beror på hur väl Du ställt in Ditt chassi och hur aggressiv geometrin är från början. På en i övrigt chassiemässigt oskruvad 990 SMR torde skillnaden ligga väl inom tillverkarens toleranser och nackdelarna vara knappt märkbara, därför kan nog TS tryggt använda sin nya baksvål och därtill få ytterligare en erfarenhet att addera till sin MC-kompetens.

Lycka till :)
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Aryey har rätt i att däcket blir toppigare, dessutom ökar även höjden bak ca (190-180)x0.55 = 5.5 mm.... [klipp!]
Just det, det har jag inte tänkt på... Ökad höjd ger större omkrets vilket påverkar även hastigheten. Lite.

Jag har funderat på varför hoj 1 (med originaldimension) har en felvisning på hastighetsmätaren jämfört med GPS på c:a 7 % i 100 km/tim. Och hoj 2 (med 20 mm "för brett" bakdäck) har en felvisning på 3-4 %. Omkretsen borde kunna förklara en del av skillnaden.

(Den som vill och minns de gamla formlerna från skolan [2*Pi*r eller Pi*r2] får gärna ta fram kalkylatorn och räkna lite!) :)
 
Last edited:

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Jag tackar för svaren! Gör ett försök med 190 däcket. Ett däck håller ju inte så länge ändå. Däcket är Bridgestone s20 om de spelar nån roll och fjädringen är skruvad efter Niklasinorrs rekommendationer.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Just det, det har jag inte tänkt på... Ökad höjd ger större omkrets vilket påverkar även hastigheten. Lite.

Jag har funderat på varför hoj 1 (med originaldimension) har en felvisning på hastighetsmätaren jämfört med GPS på c:a 7 % i 100 km/tim. Och hoj 2 (med 20 mm "för brett" bakdäck) har en felvisning på 3-4 %. Omkretsen borde kunna förklara en del av skillnaden.

(Den som vill och minns de gamla formlerna från skolan [2*Pi*r eller Pi*r2] får gärna ta fram kalkylatorn och räkna lite"!) :)
Mjo, i detta fall använder Du formeln för omkrets för att jämföra. Med profil 50 innebär den ökade bredden att däckets höjd ökar med ca 10 mm och därmed diametern med 20 mm. Om vi spånar i att ursprunglig rulldiameter är 620 mm (?) innebär det att omkretsen ökar med (640-620)xPI = 63 mm eller 3.2%. I detta exempel skulle alltså hastigheten visa 3.2% lägre fart med det bredare däcket.

Ungefär. Sisådär. :)

Jag tackar för svaren! Gör ett försök med 190 däcket. Ett däck håller ju inte så länge ändå. Däcket är Bridgestone s20 om de spelar nån roll och fjädringen är skruvad efter Niklasinorrs rekommendationer.
ja då går det ju inte:gnissla :) Nej, S20 är bra skit och Niklas kan sin fjädring - det är lugnt och bara att njuta av resten av säsongen:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top