RR-licens från 2007, vill köra på bana igen, bästa alternativet?

R1der

Köpa billigt köpa dyrt!
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
Honda 1000RR -07
Hej!
Körde några år med licens på bana mellan 2002-2007. Körde mycket träningar och tävlade i ERF i några år. 2007 slutade jag tyvärr att köra. Nu har jag insett att jag måste köra på bana igen så jag har köpt banhoj :).

Frågan är vad som är bäst att göra nu?
Nästa år tänkte jag mest träna utan att köra tävlingar.
Jag misstänker att det krävs licens för att få köra på träningar på t ex Gelleråsen?
För tydligen måste jag gå licenskursen igen och köra upp för att förnya licensen eftersom det har gått mer än 5 år.

Pratat med både Svemo och Karlskoga och fått lite olika besked.
Karlskoga bad mig få besked från Svemo om det räckte med uppkörning eller om jag måste skriva också. Vet ni någon bra kontaktperson på Svemo för detta?

SMC sport finns ju numera också där de verkar köra både kurser och km på samma dag om jag fattade det rätt. Men där krävs även än svemolicens för att få vara med gissar jag?

Så vad tycker ni är bäst att göra i min sits? :)
 

R1der

Köpa billigt köpa dyrt!
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
Honda 1000RR -07
Ok, är det ingen krav på licens på de körningarna?
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Kul att du köpt hoj igen, Daniel. Men jag tror att det bara är å bita i det sura äpplet å gå en licenskurs igen. Glöm SMC. För att få ta licens med dom ska du gå alla deras kurser i fem eller sex steg för att till sist ta licenskursen om jag har fattat det rätt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kul att du köpt hoj igen, Daniel. Men jag tror att det bara är å bita i det sura äpplet å gå en licenskurs igen. Glöm SMC. För att få ta licens med dom ska du gå alla deras kurser i fem eller sex steg för att till sist ta licenskursen om jag har fattat det rätt.

Japp, steg 1-4 måste vara gjort innan man kör steg 5, vilket är licenskursen. Steg 6 är sedan licensträning med SMC.
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Annars kan du köra med privata Danska bandagsarrangörer ex. Bikepromotion, Zenergy, TT etc som har sina event på svenska banor. Bra arrangemang, sjukvård, gruppindelning efter transpondertid vilken erhålls av arrangören. Mkt körtid samt sprintlopp i de olika grupperna, ibland även långlopp. Även serier med prispengar och fina priser. Ingen licens krävs. Bra alternativ om man bara vill "motionsrejsa" lite, i A-finalerna brukar det inte saknas motstånd heller direkt... Se bara till att ha en privatförsäkring som täcker RR så är det lugnt.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kul att du köpt hoj igen, Daniel. Men jag tror att det bara är å bita i det sura äpplet å gå en licenskurs igen. Glöm SMC. För att få ta licens med dom ska du gå alla deras kurser i fem eller sex steg för att till sist ta licenskursen om jag har fattat det rätt.

Vad händer när tillräckligt många inte bitar i det sura äpplet och väljer alternativen i inlägg 7 . Då dör rr klubbarna ut och slutar med träningsverksamhet och merparten av tävlingsverksamheten.

I det här finns det ett systemfel eftersom det räcker att ha betalt licensavgiften varje år för att behålla licensen. Inom t.ex. flyget har man ett krav på att piloten skall ha genomfört ett visst antal loggade flygningar per år för att behålla sitt certifikat.
Det gör att mycket av dom säkerhetsmässiga argumenten försvinner i svemo fallet.
 
Last edited:

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Vad händer när tillräckligt många inte bitar i det sura och väljer alternativen i inlägg 7 . Då dör rr klubbarna ut och slutar med träningsverksamhet och merparten av tävlingsverksamheten.

I det här finns det ett systemfel eftersom det räcker att ha betalt licensavgiften varje år för att behålla licensen. Inom t.ex. flyget har man ett krav på piloten skall ha genomfört ett visst antal loggade flygningar för att behålla sitt certifikat.
Det gör att mycket av dom säkerhetsmässiga argumenten försvinner i svemo fallet.

Det räcker att betala in licensen var 5:e år för att behålla den, sen om du kör något eller inte spelar nog ingen roll. Hade själv ett uppehåll från -05 till -10 o löste ut licensen utan problem. Just nu ligger rr lite på is pga barn mm men kommer vara noga med att lösa ut licensen var 5:e år för att slippa gå kursen igen. Nuförtiden kan man väl lösa en sk baslicens, om man inte ska tävla?

- - - Updated - - -

Vad händer när tillräckligt många inte bitar i det sura och väljer alternativen i inlägg 7 . Då dör rr klubbarna ut och slutar med träningsverksamhet och merparten av tävlingsverksamheten.

I det här finns det ett systemfel eftersom det räcker att ha betalt licensavgiften varje år för att behålla licensen. Inom t.ex. flyget har man ett krav på piloten skall ha genomfört ett visst antal loggade flygningar för att behålla sitt certifikat.
Det gör att mycket av dom säkerhetsmässiga argumenten försvinner i svemo fallet.

Det räcker att betala in licensen var 5:e år för att behålla den, sen om du kör något eller inte spelar nog ingen roll. Hade själv ett uppehåll från -05 till -10 o löste ut licensen utan problem. Just nu ligger rr lite på is pga barn mm men kommer vara noga med att lösa ut licensen var 5:e år för att slippa gå kursen igen. Nuförtiden kan man väl lösa en sk baslicens, om man inte ska tävla?
 

R1der

Köpa billigt köpa dyrt!
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
Honda 1000RR -07
Tack för svaren :). Jag tycker det känns helt ok att betala licens men lite surt att få gå om kursen helt efter att varit "borta" i mer 5 år. Visste inte om den regeln... Man kan ju lösa ut en licens vart 5:e år fast man inte kör men det gör ju egentligen ingen skillnad på hur uppdaterad man är. Men betalar man så slipper man gå om kursen, förstår upplägget, hehe.
Borde ju räcka med en uppkörning för en gammal räv som jag (eller inte) :yoparty :).
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Köra kan nog de flesta, precis som i trafiken, även om du inte kört på 10 år kan du fortfarande köra bil, men det har hänt lite med regelverket ...

Det är väl kul att veta att du måste ha dogtag, regnljus o annat skoj, det lär du dig inte på en uppkörning:)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Köra kan nog de flesta, precis som i trafiken, även om du inte kört på 10 år kan du fortfarande köra bil, men det har hänt lite med regelverket ...

Det är väl kul att veta att du måste ha dogtag, regnljus o annat skoj, det lär du dig inte på en uppkörning:)

Problemet med Svemoregeln är att den bara kräver att du har löst ut licensen med visst antal års mellanrum för att få behålla den.
Det finns inget krav på deltagande i Svemosanktionerad verksamhet under perioden. Det gör att argumentet inte håller.
Jag anser att man bör ge licenskursen obegränad giltighetstid ELLER krav på deltagande i svemosanktionerad minst varannat år. Väljer man krav på kontinuerligt deltagande, då blir det enklare att försvara regeln. I dagsläget är motivet enbart ekonomiskt.
I dag har dom sydsvenska klubbarna stora svårigheter att bedriva egenverksamhet, då bör man istället underlätta för dom klubbar att få igång sin verksamhet. Alternativet har vi redan sett när klubbar agerar " bemanningsbolag " åt osanktionerad verksamhet t.ex. bikepromotionen
 
Last edited:

R1der

Köpa billigt köpa dyrt!
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
Honda 1000RR -07
Jo, har förstått att det är det teoretiska som behöver uppdateras så jag ska göra ett försök med att få till enbart den biten.
På nåt sätt tycker jag ändå det borde vara skillnad på en person som har kört en hel del på bana, tävlat i flera år mot en som aldrig har kört :). Men jag är väl lite partisk i det här fallet:hihi .
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top