Bobberbygge

jiibb

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2011
Ort
västerås
Hoj
-14 Yamaha MT09
Hej! Jag ska bygga en bobber hade jag tänkt, kollat runt på en hel del olika märken och modeller.

Det blir mitt första mc bygge och tidigare har jag mestadels skruvat med gamla volvos och bmw bilar, jobbar som rörmokare till vardags så tummen sitter iaf inte mitt i handen och jag lär mig snabbt.

Frågor

1. Vilken typ av kubik verkar vettigt? Jag kör just nu en streethoj på 850cc och 115 hästar och har kört liknande hojar tidigare, kommer allt från 600-800cc kännas för mesigt?

2. Vilka hojar finns det bra med delar till? Har kikat en del sidor så som bluecollars osv men känns som att dem har mest grejer till små japps hojar

3. Jag vill sitta lågt och ha ett z-styre av något slag, vad är bäst enligt er? kedja eller rem?

Bara bomba in olika hojar (gärna med bild på före/efter) och hur era tankar går när ni väljer en hoj.

Tacksam för svar då jag vill börja snarast och ha den klar till tidig vår!
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Du har glömt det viktigaste..maxpris? Det avgör helt o hållet vad för donorbike du har möjlighet att köpa
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Inte många som svarat tyvärr.

Iallfall så hade jag velat ha hyfsad stor volym på motorn. Förgasare, för det underlättar tankbyte. Rem eller kedjedrift spelar ingen roll (kardan är en big no-no).
Blue collar bobber delar är ute. Finns för många hojar med det kittet o så suoersnyggt är det inte. Ofta tycker jag att sadeln hamnar helt fel. Högt o för långt fram för att passa med hojens linjer.

O ja, effekten kommer vara kännbart sämre men inte så pass att du kommer tycka hojarna är skit. Många knuffar på rätt bra till 100. Anledningen varför du kommer tröttna kommer sannolikt mer bero på öm röv och smärta i ryggen pga en sämre sittställning än vanliga gathojar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top