Fikaräser av Honda CB750F

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Nu är hyllan helsvart. Glömde dock att skära ut lite extra utrymme för filtret, nåväl i värsta fall skavs det bara lite.

image.jpg

Avmonterad ser den ut så här, slim-het i all ära, men här fick faktiskt funktionalitet företräde, detta är ju ändå inget som kommer synas. Hittade en lämplig bussning på mekonomen att fästa i framkant och i den bakre delen lät jag den blottade motorbulten gå igenom det konservburksliknande röret. Principen var egentligen den samma, skar ut tre sidor av en rektangel och rullade sedan upp den. För att främja stabilitet och vibrationsdämpning tog jag bara en 10mm bensinslang emellan.
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Tillslut valde jag att plasti-dippa batteriet i blank svart, ramen går trots allt i samma nyans. Genialisk produkt egentligen. Synd att jag inte är lika genialisk. Skulle kolla om färgen hade torkat och efterlämnade två långa spår av otålighet. Haha får väl ändå glädja mig åt att jag var smart nog att inte isolera polerna med gummiblandningen :crash
Funderar du själv på att göra det har du resultatet nedan

image.jpg
 
Last edited:

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Tillslut valde jag att plasti-dippa batteriet i blank svart, ramen går trots allt i samma nyans. Genialisk produkt egentligen. Synd att jag inte är lika genialisk. Skulle kolla om färgen hade torkat och efterlämnade två långa spår av otålighet. Haha får väl ändå glädja mig åt att jag var smart nog att inte isolera polerna med gummiblandningen :crash
Funderar du själv på att göra det har du resultatet nedan

View attachment 424178

Är nyfiken på blanksvart plastidipp, tyvärr funkar inte länken...
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Är nyfiken på blanksvart plastidipp, tyvärr funkar inte länken...

Blev rätt nöjd med hur det blev, fixade till bilden i mitt tidigare inlägg. Var kanske lite väl exalterad vid sprajningen. Såg nämligen att det runnit lite. Men whatever!
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Plötsligt händer det!
Jag har haft ögonen på ett 4 till 1 system med en bakåtvänd kondämpare i rostfritt stål. Kruxet har varit platsen den säljs på. Känns lite slarvigt att beställa det från USA. Nccr har lite olika dämpare såklart, en som är en replika av just denna, men det känns lite fejk, Det är typ som att ha en för liten tröjan - det fungerar, men alla ser det och du känner dig inte så fräckt. Så efter att ha försökt hitta detta i Sverige-Norden-Europa så beställde jag ändå systemet från Amerika. Enligt mig i särklass det snyggaste systemet för Honda CB750. Nu har jag skrivit tillräckligt, ta en minut till att uppskatta dess utseende! (Lånad bild)

image.jpg
 
Last edited:

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Vill ha en helhetsbild snarast!!

På order av dig, Skurken.

image.jpg

Kände att det var dags för en bild i profil, mycket jobb kvar och alla delar är inte på plats, men det ger ändå en uppfattning av vart det kommer landa!
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Ser MYCKET bra ut! Tror systemet kommer passa kanon.

Tack ska du ha! Kan ju säga att jag är rätt tålmodig, men har svårt att vänta på att den ska komma fram. En ny sadel ska försöka tillverkas nu i veckan, modifierar möjligen ramen en smula
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Tillslut har mitt 4 till 1 system anlänt. Trots att jag fick betala postnord 1000 spänn extra är jag till freds. Det är blankt, slimmat och rått. Haha kan inte vänta tills det sitter på. Därefter ska jag ljustera in förgasarna efter det lättade utblåset och nya pod filtren. :lol

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
Last edited:

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
Ser riktigt fint ut! :yoparty:tummenupp

Får se om jag får tummen ur och lägger upp en egen tråd på mitt lilla Cafe-projekt.
 

matost

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Växjö
Hoj
76, Cb 750 F1
Snyggt avgasrör är det ett cycleX rör och om vilken modell?
Vad kostar det att ta hem ett rör från USA funderar nämligen själv
Med vänlig hälsning Mathias
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Snyggt avgasrör är det ett cycleX rör och om vilken modell?
Vad kostar det att ta hem ett rör från USA funderar nämligen själv
Med vänlig hälsning Mathias
Tjenare, Mathias. Stämmer bra, det är CycleX. Modell: DOHC Chrome Super Sidewinder,
art. DO-002

Detta innebär då att det är anpassat efter dubbla överliggande kammar. Liknande modell finns för SOHC, men med svart header, något jag funktionellt hade föredragit för jag hade ändå tänkt slänga på avgasväv, men nu fanns inte denna variant för DOHC-motorer så fick snällt betala lite mer. Skippar därför bandaget på denna. Kalaset gick på $399 + $65 i frakt. Vid avhämtningen fick jag dessutom debitera postnord 1000kr. Flörtade dock av $50 på avgasröret. Tänk på att man kan köpa header'n utan ljuddämparen - så att du beställer rätt.:rofl
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Provmontage idag! Kunde inte ha varit nöjdare. Hade en känsla av att en framtida service snart var läglig, men med header'n i vägen för oljefiltet skulle detta försvåras. Därför togs den ner lika snabbt som den kom upp och ett oljebyte + filter påbörjades. Medan oljan rann tänkte jag montera av de, vad jag antar är, pinnbultar som man med muttrar skruvar fast avgassystemet. Men en av dessa bultar gick av i processen så nu är jag inte lika säker på att så är fallet. Det följde visserligen med bultar, men inga hål fanns, förutom de "pinnbultar" satt i. Flera av dessa är dessutom något för korta, så det är väl det mest logiska. Hjälp mottages hjärtligast, under tiden ska jag kolla la webb.

image.jpg
 
Last edited:

matost

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Växjö
Hoj
76, Cb 750 F1
Har funderat ett tag på deras avgasrör dock så har jag inte bestämt mig på hur jag vill ha det. Just nu lutar det åt något 4-2 system.
1000:- till postnord var det tullavgift eller?
Hur flörtade du ner priset då?
//Mathias
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Har funderat ett tag på deras avgasrör dock så har jag inte bestämt mig på hur jag vill ha det. Just nu lutar det åt något 4-2 system.
1000:- till postnord var det tullavgift eller?
Hur flörtade du ner priset då?
//Mathias
Funderade också ett tag. Mitt intryck är att de är seriösa och har riktiga grejer. Gillar nästan hela deras utbud, beställer man därifrån lär man inte bli annat än nöjd. Ja, jag antar att det var tullavgift. Lika rolig överraskning varje gång man beställer från USA. Jag sa att jag skulle sprida ordet om dem bland mina vänner. ��
 
Last edited:

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Byte av ventilkåpspackning!
Någon av de förra ägarna hade bestämt sig för att täta ventilkåpan med röd flänstätning. Detta i sig var väl en god idé, men att hen dessutom lyckats få denna tätning lite varstans var föga imponerande. Mycket kladd med andra ord. Monterade av kåpan, gjorde rent och bytte ut gummitätningen. Precis innan jag skulle sätta tillbaka den kände jag av en slump på bultarna som håller kamaxlarna - helt lösa. Så efter att jag skruvat i samtliga igen och locket låg på, insåg jag att gängorna till en av de utanliggande bultarna hade gått. Så får göra nya gängor någon dag. Ska även köpa eller göra mig pluggar för varv- och hastighetskabeln.

image.jpg image.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top