Triumph Sprint Rs -01

Labb

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Bränntorp
Hoj
-01 Triumph Sprint Rs
Hej
Jag har ovan nämnda hoj, det är dags för 4000 mila servicen på den nu men tänkte vänta tills säsongen är över!
Nu plötsligt så hör man inte elektroniken läsa in sig när man slår på tändningen, samtidigt så uppkom ett fenomen - när jag startar så ligger varvtalet bra, ligger bra även med kopplingen inne med växel i, men så fort jag lägger i neutral så hoppar tomgångsvarvtalet upp till 2500rpm, liiite högt :).
Vad beror detta på?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hade en RS-01 som betedde sig likadant från och till under de dryga 10 år jag hade den. Fick mappa om den när jag bytte till slipon och då försvann det.

Det var nog den mest mångsidiga hoj jag ägt för min körning med blandat gata/bana med och utan skjuts. Ångrar litet att jag inte köpte tillbaka den av verkstaden som fixade till den när försäkringsbolaget löst den av mig. (Det var mest kosmetika i form av plast som blev skadat) Prislappen matchade på 5 kronor när det jag fick i lösen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu plötsligt så hör man inte elektroniken läsa in sig när man slår på tändningen, samtidigt så uppkom ett fenomen - när jag startar så ligger varvtalet bra, ligger bra även med kopplingen inne med växel i, men så fort jag lägger i neutral så hoppar tomgångsvarvtalet upp till 2500rpm, liiite högt . Vad beror detta på?

Att du skulle höra elektroniken läsa in sig tror jag inte på. Jag hör ett ljud när jag slår på tändningen, ett surr, och det är bränslepumpen. Tror jag i varje fall.
Har du också hört ett surr som inte längre hörs, ja då misstänker jag strul med bränslepumpen.
Jag hade börjat med att kontrollera batterispänningen innan start.
Bör vara 12,7 till 12,8Volt med Yuasa, 13,0 till 13,2 Volt med Biltema.
Sedan kontrollerat alla säkringar och att polskorna är dragna.
Det är också frestande att dra ut och sätta i kontakter till ECUn. För att ta bort eventuell oxid.
Och speciellt kontakter i sladden från växellådan till hojen, den sladden som ger indikation till att hojen ligger i "nollan".
Det finns också några sensorer mm
(Lambda (oxygen sensor) med kontakt på sladden
Idle air control valve
Intake air temp sensor
Engine coolant temperature sensor (är det den här tempgivaren som gör att tomgångsvarvtalet sjunker långsamt på min RS allteftersom motorn blir varmare?)
När jag startar hojen ligger tomgångsvarvtalet på ca 2000RPM för att sedan sjunka till omkring 1200RPM när motorn blivit varm.
Men du har ju redan fått tipset om mappning.
Så det är kanske lösningen ?
Jag har inte ditt problem på min Sprint RS som jag ägt från ca 3000mil till idag ca 4700 mil.
 
Last edited:

Labb

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Bränntorp
Hoj
-01 Triumph Sprint Rs
Denna köpte jag förra året den hade gått 2800 då nu är den på 4100,varit på kontakterna men det får nog bli en om mappning och se vad det ger, nu år det dags att ge sig ut, räknar med 35-40 mil idag.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Konstigt nu tre dagar senare är allt ok igen��

Glappkontakt! Frågan är bara var. Kolla elschemat och leta efter något som är gemensamt för de fel du fick. Kontakten till ECUn kan vara besvärlig.

När det uppträder igen så känner du i misstänkta kopplingar, en i taget, tills du hittar glappet. Eller så tar du isär alla kopplingar, synar och sätter tillbaka med petroilumbaserat vaselin i!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top