Banhoj, byta från 600 till 1000 är det rätt?

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag har varit med på bandagar i två år nu. Tävlade i moto cross när jag var yngre men var utan MC-körning i 25 år innan en polare lurade mig till banan, MartinB! Kör nu en CBR600RR från 04 och tycker det blir bara roligare för varje gång. Har givit upp gatkörningen med den hojen så nu är det slicks, QS mm.

Det som är lite frustrerande är när de förbaskade 1000-kubikarna segar om på en lång raka. Mina tankar går nu på att kanske byta till en sådan och då en med elektronik à la TC, wheelie control, ABS mm där favoriten är S1000RR. Jag har hört att den skall stämma bäst om man är 185 cm. Visserligen gör ljudet från en RSV4 att jag får puls men man får lyssna på de som vet tänker jag.

Frågan är då, blir det så mycket roligare? Är det värt att slita ut däck, bromsar mm snabbare. De 1000-åkare jag är jämn med steker jag på Kinnekulle medan de steker mig på Mantorp, retligt tycker jag då. Visst kan jag blir snabbare på min 600 än vad jag är nu men nu är tankarna igång och jag behöver råd. När jag tävlade i moto cross bytte jag från 250 till 500 direkt efter att ha prövat en, (tvåtakt på den tiden). Trivdes jättebra med den och det gick faktiskt rätt bra. Vet inte om man kan jämföra, men ändå.

Så därför undrar jag, vad göra?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Du kommer få flera svar i dessa kategorier.

1. 600cc är roligare, smidigare men köp gärna en 250 istället.
2. 1000cc är roligare, accet är allt.
3. Låt bli, lägg pengarna på däck och bantid istället, då blir du snabbare.

Det är lite som att fråga vilken glass man gillar, det her helt efter de personliga preferenserna.

Om du verkligen är sugen, köp en och testa.
Passar det inte köp något annat, man ångrar oftast det man inte gjort.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Den dagen en 600cc begränsar dig och inte tvärt om att du begränsar den så kanske hålla med om att du behöver mer hästkrafter,

Att köra fort rakt fram kan vilken stolle som helst, Men glädjen finns i böjen och inte efter den ;)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Som folk redan skrivit, är ju omöjligt att säga vad DU gillar mest.
Kör också 600 och håller med om att det suger på raksträckorna.. Men resten av banan då?

Jag är själv inte särskilt snabb, men jag tycker stt det är KUL att få växla lite, gasa som fan för att få nån fart.. JAG känner mig mer "race" då.

Har kört liter själv på bana, och har bekanta som åker på respektabla tider på en enda växel, på sin höjd 2 på literhojar.
Medans jag får känna att jag i min mediokra fart faktiskt använder hojen.

Jag gillar det, du kanske inte gör det. Kontentan är att smaken är som baken.
Sorry för att jag inte hjälpte ett dugg :)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det finns nog bara ett sätt att få reda på vad man tycker är roligast. Jag tror att få har ångrat att de bytte till literhoj.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Det finns nog bara ett sätt att få reda på vad man tycker är roligast. Jag tror att få har ångrat att de bytte till literhoj.

Möjligtvis de som började med en literhoj och sedan insåg att de faktiskt körde snabbare med en 600:a.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Det finns nog bara ett sätt att få reda på vad man tycker är roligast. Jag tror att få har ångrat att de bytte till literhoj.

Jag vet flera som kört 1000 och som sen går tillbaka till 600. Många kör fortare på en 600 än en tusen. Watz körde väl 54/55-tider med en 600 på Sviestad för några år sedan. När du gör det, då är det kanske dags att byta :D

Vill man bli en bättre förare så behöver du inte byta upp, men är du väldigt irriterad över rakorna så finns det inget som stoppar dig!
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Nu e jag ingen pro men det kommer en tid då saker å ting känns tråkiga å då vill man ha nått nytt. eller hur? så kör på en 1000, spelar la mindre roll om du blir snabbare eller långsammare enligt mig. E la upplevelsen man e ute efter. Om du vill bli skrämd så det blir brunt i kalsongen så ska la inte nån säga att det e fel.

Jag hade iaf gått vidare te nått annat efter två år på samma maskin iaf.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Låna en och prova några varv...?

Det enda jag saknar efter att ha tagit ett steg ner i storlek är de långa power-wheeliesarna över krönet i Ebisu, och ev kraften ut ur kurvorna som till viss del kan göra upp för mina taffliga misstag genom böjarna :)

Utöver det trivs jag bra på 750:n jag har nu. Man slipper bli sådär herrejösses skitnödig in i första böjen och på den nivån jag befinner mig så tycker jag det är roligare att pressa på en mindre maskin genom kurvorna än att krampaktigt bita ihop för att hålla kroppsvätskorna inne när man panikartat försöker bromsa av sig all den fart man byggt upp mellan böjarna.

Sen det här med geometri, chassi, etc är lite svårt att spekulera i. Min 750 är snart 10 år gammal och det finns säkert literklubbor som är minst lika lätthanterliga idag.

Sen är det ju så här med hojar att det sista som brukar finnas med vid köp är förnuft och klara tankar, så skulle jag varit i din situation hade jag köpt den som får hjärtat att slå. Den tvåhjulingen som får dig att gå upp mitt i natten för att köra 30 mil till en kort asfaltsslinga och tillbringa hela helgen i ett tattarläger omgiven av skitiga och illaluktande hojåkare, alla med ankommande racekoma och ett välförstående konstant halvflin på läpparna. Om det är en RSV4, så köp den. Vi ljuger alla om tiderna ändå, så nån tiondel hit eller dit spelar ingen roll...

Lycka till och lägg upp några bilder på den nya hojen sen ;)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har tankarna väl börjat så...

Den stora skillnaden är att på vår nivå är 1000 lite som att köra automat, det är väldigt få platser man behöver växla på vilket gör att du kan lägga mer energi på att bromsa/sikta.

Och vara rädd för en highsider.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag sitter alldeles utmärkt när det väl rör på sig på alla literhojarna jag testat med mina 192 cm, vilket iofs inte är sådär skitmånga, men ändå. Längden tror jag spelar mindre roll, så länge du får plats, och får du plats på en 600 borde literhojarna inte vara något problem, tycker iaf jag. :hihi

Blinka lite gulligt mot nån av de där som kör literhoj och drar ifrån dig på rakorna och fråga om du inte kan få känna på deras hoj några varv så får du känna på skillnaden lite?
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Som folk redan skrivit, är ju omöjligt att säga vad DU gillar mest.
Kör också 600 och håller med om att det suger på raksträckorna.. Men resten av banan då?

Jag är själv inte särskilt snabb, men jag tycker stt det är KUL att få växla lite, gasa som fan för att få nån fart.. JAG känner mig mer "race" då.

Har kört liter själv på bana, och har bekanta som åker på respektabla tider på en enda växel, på sin höjd 2 på literhojar.
Medans jag får känna att jag i min mediokra fart faktiskt använder hojen.

Jag gillar det, du kanske inte gör det. Kontentan är att smaken är som baken.
Sorry för att jag inte hjälpte ett dugg :)

Du hjälpte visst, för även om jag inte skrev det så är det faktiskt skitkul med den aktiva körningen det blir med en 600. För att inte tala om den dimension som tillfördes i och med montering av Cordona och raceväxlat. Dock är det dessa förbannade rakor där de drar förbi, man bromsar förbi igen och ligger lätt framför tills den förbannade rakan är där igen... :huvet
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Fast jag blev inte så där hemskt frånåkt på rakorna på Anderstorp senast faktiskt

:)
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Kära Zimbaw :fyllisar
Vi har ju kört ihop ett par gånger och jag vet vad du menar!
Men vi måste bli bättre på att bromsa senare och gasa tidigare på våra moppar! Du knaprade av ett par sekunder sist på Knutstorp och du kan lätt knapra ett par till! Du kommer du snaska liter klubbor till frukost!
Hänger du med till Most :banana Och vill du se min Zenergy pokal :fakta
F
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Skall du inte tävla så testa en gsxr 750, jag älskade min på banan, då helt original. smidig som fan i kurvorna och ett bra drag på raksträckan.

Många säger att det är en väldigt bra banhoj, synd att inte de andra tillverkarna kunde köra på 750 konceptet för då hade det nog till o med funnits anledning att köpa en sådan för o tävla med ^^
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag vet flera som kört 1000 och som sen går tillbaka till 600. Många kör fortare på en 600 än en tusen. Watz körde väl 54/55-tider med en 600 på Sviestad för några år sedan. När du gör det, då är det kanske dags att byta :D

Jag tror fortfarande att de är relativt få. Och det finns inget som säger att man måste bli fullärd på en 600 innan man kan åka 1000, eller att man måste åka den hojtyp man kör snabbast varvtider med. Man kanske bara tycker det är fränt med 1000. :brinnerup
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top