Husqvarna och Yamaha - vilken är original, vilken är kopia?

Vilken skulle du vilja äga?


  • Antal röstningar
    0

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
I november förra året på EICMA-mässan i Tyskland visade Husqvarna de två konceptmodellerna Svarta pilen och Vita pilen (längst till vänster och höger på bilden). Är inte Yamahas nyligen lanserade XSR 700 väldigt lik i alla fall Svarta pilen? Vilken av de tre skulle ni helst äga?
 

Bifogat

  • husq_yam.jpg
    husq_yam.jpg
    444 KB · Visningar: 391
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
öh tycker du, visst siluetten dvs formen e la lik, men ramen å allt e ju helt annorlunda, jag hade iaf valt Husqvarnan iaf. men snygga e de fan inte :p
 

sr500noob

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
göteborg
Hoj
-79 Yamaha sr500, yamaha yz 125 -89, yamaha beluga 80cc -83, yamaha neos
vet ej vilken som är bäst prestandamässig men jag hade tagit yamman för den är minst ful, inte snygg men minst ful
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Vadå lika, jag ser inte ett pennstreck som överensstämmer mellan husqvarnan och yamahan? (visst, båda har runda hjul, styret framtill och sadeln ungefär på mitten...)

Men, om jag kostnadsfritt skulle vara tvungen att välja så skulle det ändå bli husqvarnan: Perfekt att ställa undan i 25 år och sedan sälja den för hiskeliga pengar när de uppnått kultstatus. De få som kommer bli sålda på öppna marknaden kommer troligen bli ombyggda till mer tilltalande utseende eller sänkas i en sjö någonstans när de visar sig osäljbara 2år efter lanseringen då nyhetens behag gett sig.
Hiskeligt ful är den, nästan som BMW:s legendariska K1...
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Men vad säger ni, vitpilen men med 701 supermotomotorn vore ju en dröm. Stentuff.
Husqvarna_Vitpilen_front_right_small_b632d9d884.jpg


Edit: Svartpilen är ju minst lika grym den.
Husqvarna_Svartpilen_front_right1_small_0e2a27ac41.jpg
 
Last edited:

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Som designfreak skulle jag kunna skriva mycket, men tror det som är sagt i stort sett räcker. Var ser du likheterna? Jag var på EICMA i november förra året. Grymt kul med mycket nyheter som R1:an, Kawasaki H2, Honda RC213V-S och dessa koncept. Men EICMA är i Milano, tysklandsmässan kallas Intermot. Inte min typ av hoj men dessa är väl inget vidare designmässigt. Husqvarnakoncepten har typisk Kiskadesign med enkla grundformer, platta ytor och tydliga radier, vilket jag inte tycker passar på en retrohoj.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Finns inga likheter mellan Yaman ä Qvarnorna, utom möjligen ljud dämparen på vita pilen å Yaman... Båda är trattformade...

Jag skulle valt Qvarnorna alla dar i veckan... Men svåra är vilken av dom...:hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Svartpilen är ju inte lika påhoppigt apful på grund av att allt är svart...
MEn jag vill alltid ha fler hojar i garaget, så slipper jag betala kan jag ta vilken som helst av dem. :hihi
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Både vitpil och svartpil är genomjobbade designer som är snygga. Personligen spyr jag dock på alla som monterar TKC80 på en gathoj och ger den ett nytt namn så vitpilen får det bli.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Visst är det 390-motorn som Qvarnorna kommer med? Vore kyligare med 690...
 

Blozzard

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2011
Ort
Växjö
Hoj
06 Ducati Sport Classic
Jag tycker de är ruskigt snygga. Ska lätt köpa svartpilen när den kommer om de nu inte ändrar för mkt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top