Reparation lagerläge vevaxel 2-takt. Tips på firma som kan?

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Hej!

Har ett par vevaxlar med skadade lagerlägen för ramlagren. behöver tips på bra firma som kan ombesörja renslipning, termisk sprutning eller hårdkromning samt slipning till ursprungsmått.

Nån som vet?

har kontaktat ett antal firmor, men det verkar vara svalt intresse. De flesta sysslar bara med stora jobb åt företag tycks det.

Tackar!

Lasse
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har lämnat ett sådant jobb till Galvator i Åkersberga. De maskade av och la på krom på ett skadat rullagerläge för ramlager. Det var också en tvåtaktsvev! (Seffle Tändkulemotor :D )
Rundslipningen gjordes dock av en annan firma.
 

moddlaren

Guest
Vad är det för vevar.. Många gånger är det billigare att köpa en ny vev än att reparera gammalt skrot..

Ex en rd 350 vev kostar ny ca 3500 o uppåt

En yz 125-250 ca 2500:- samma till honda o suzuki o kawasaki ktm osv osv

Yzf 250-450 ca 3500:-

Min nya stroker vev balanserad o förstärkt till min yamaha TT600 kostade 3200:- från usa inklusive moms o tull

Som till TTn kostar bara jobbet att klyva balansera o ny vevstake till den gamla veven dryga 2000 mer än en helt ny som desutom är förstärkt från början..

Mvh
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Vad är det för vevar.. Många gånger är det billigare att köpa en ny vev än att reparera gammalt skrot..

Ex en rd 350 vev kostar ny ca 3500 o uppåt

En yz 125-250 ca 2500:- samma till honda o suzuki o kawasaki ktm osv osv

Yzf 250-450 ca 3500:-

Min nya stroker vev balanserad o förstärkt till min yamaha TT600 kostade 3200:- från usa inklusive moms o tull

Som till TTn kostar bara jobbet att klyva balansera o ny vevstake till den gamla veven dryga 2000 mer än en helt ny som desutom är förstärkt från början..

Mvh


Dessa vevar kostar ca 8000kr, så det kan vara värt att renovera dom. Jag gör resten av jobbet själv, men har tyvärr inte tillgång till utrustning att lägga på material på de skadade lagerlägena.

Däremot vill jag minnas att du i en annan tråd talade mkt gott om Airsal i Spanien ang. reparation av cylindrar, har du lust att bjussa på lite info om hur du gått tillväga för att kommunicera med dom?

/Lasse
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Airsal.com.

Välj engelsktextad sida.

Välj repaire..

Och ja deras nicasil är något utöver det vanliga man får... Jag har skickat med samtliga firmor i sverige o i prinsip alla cylindrar som har varit i england eller polen så släpper nicasilen i flagor..

Holland är bättre men inte lika bra som airsals..


Vill minnas att peter pain skickade sin kawasaki trepips vev till england o det kostade bara en tredjedel mot i sverige..
 

moddlaren

Guest
Just det kom på att VHM i holland renoverar vevar o bygger om dom efter dina behov..


VHM.com.


Välj crank repaire. Så får du rätt mailadress.
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Miloverkstaden i Skövde gör väll termisk sprutning fortfarande och även till privatpersoner.

Sedan ang. Slipning kan du ju kolla med primoto, han gillar ju mc motorer.
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Miloverkstaedn i Skövde is the shit som sagt. De gör i alla fall jobb till företag. Vi anlitar dem ibland på jobbet och då gör de till och med "hembesök".
Stigs motormekaniska i Axvall är väl ett tips annars, verkar kunna ordna det mesta.

http://www.stigsmotormekaniska.se/
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...Jag gör resten av jobbet själv...

Man måste inte spruta på material. Svarva bussningar med lagom innerdiameter och ytterdiametern lite större än lagerläget ska vara, svarva ner lagerläget till hård presspassning för hålet i bussningen. Pressa på bussningen och svarva därefter ner ytterdiametern till rätt passning för ramlagret.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Man måste inte spruta på material. Svarva bussningar med lagom innerdiameter och ytterdiametern lite större än lagerläget ska vara, svarva ner lagerläget till hård presspassning för hålet i bussningen. Pressa på bussningen och svarva därefter ner ytterdiametern till rätt passning för ramlagret.


Vågar man det på en vev till KX500, som verkar ha haft problem redan vid sina standard 30mm axeltappar med sprickor och utmattning?

Bussningen stjäl ju minst 1mm på diametern.

Tyvärr har jag heller inte tillgång till en svarv med tillräckligt bra prestanda, gamla slitna verkstadsmaskiner här...

/Lasse
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Som redan nämnts så gör stigs motormekaniska i Axvall hela jobbet men frågan är om de har tid för de tycks de ha ont om.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Som redan nämnts så gör stigs motormekaniska i Axvall hela jobbet men frågan är om de har tid för de tycks de ha ont om.

Stig diggar mest bra mycket äldre prylar, och var inte sugen på detta jobb.

Jag hade ju lite hoppats på att det i Sporthojs stora medlemskrets skulle hoppa fram en vänlig själ med möjlighet att kunna fixa ett jobb som detta..!

Får väl skicka prylarna utomlands i värsta fall, det finns gott om andra som haft exakt samma problem tidigare och fått det åtgärdat.
 

moddlaren

Guest
Du kan kolla med vargöns mekaniska dom gör hur mycket grejor som helst till dragracing team över hela världen. Och det inte dom fixar det fixar ingen annan heller..

Men ofta har dom brist på tid.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vågar man det på en vev till KX500, som verkar ha haft problem redan vid sina standard 30mm axeltappar med sprickor och utmattning?

Bussningen stjäl ju minst 1mm på diametern.

Tyvärr har jag heller inte tillgång till en svarv med tillräckligt bra prestanda, gamla slitna verkstadsmaskiner här...

/Lasse

Det är väl vevstakarna som brukar ryka på KX500? Eller har jag missat nåt?

Har inte upplevt just den biten som direkt kritisk hållfasthetsmässigt på någon vev men vill man vara 100% säker så är det ju bara nytt som gäller.
Sen tror jag nog du ska hitta ny vev till en KX500 bra mycket billigare än 8 kkr som du nämnde tidigare.

3 sekunder med google gav mig priset 2700 kr, plus moms och frakt antar jag väl iofs.
http://www.motosport.com/dirtbike/o...00/crankshaft~piston/crankshaft,lh/13037-1143
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Ja, det blir ju en 4000 för enbart en ny vänsterhalva, sen är det vevstakskit kanske 1500-1700. Ooops.

Jag frågar vidare tills nån firma nappar.

- - - Updated - - -

Kollat med primoto vid igelstorp?

Ska ringa och fråga imorron! :tummenupp

- - - Updated - - -

Du kan kolla med vargöns mekaniska dom gör hur mycket grejor som helst till dragracing team över hela världen. Och det inte dom fixar det fixar ingen annan heller..

Men ofta har dom brist på tid.

Ska kollas upp!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top