Tjo liten ko!/Ny på forumet

lizardwizard

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2015
Ort
Malmö
Hoj
Z800 '15
Tja!

Efter lite velande fram & tillbaka tog jag tummen ur och fixade ett login här.
Tog mitt A-kort förra veckan och köpte idag mig en ny grööön Z800 som längtar efter ett slipon. Vilket låter bäst enligt er? Akra/SC/Yoshimura?

Upplever Z800 som en skrevraket deluxe som ändå är lika smooth som en smoothie, kan knappt tänka mig hur en MC med 150+ i hk känns.

Har planerat min första tripp till föräldrarna imorgon, ca 15 mil. Efter de 5 mil jag drog efter köp kommer det definitivt att vara roligt. Blir lugnt körande då däcken är nya och hojen ska köras in. Köra som vanligt eller följa tillverkarens instruktioner? Alltid fått blandade svar där.

Kul att vara med här! Kör försiktigt, hälsa ute på vägarna & ha kul! :) Tjo!
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Din säkerhet sitter i gashanden! Lätt att öka på farten utan att kunskaperna har ökat
i samma omfattning.
By the way, välkommen i gemenskapen:tummenupp
 

lizardwizard

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2015
Ort
Malmö
Hoj
Z800 '15
Wohoo! Tack! :banana!

Självklart att det gör det, lugn körning & extra mycket "alertness" som gäller nu och alltid. Kände däcken släppa, även i lågfart, så silikonlagret (?) behöver slitas ner en del.

Uhhuhh, detta känns awesome! :D
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Välkommen! :hej och grattis till kortet ditt! Bra val som första hoj. Har Yoshipipa på Fz:an. Låter satan i det på högre varvtal och smattrar lite så där gott vid avslag, bra pipa alltså ;) Angående dina nya däck. Jag brukar ta fint sandpapper och rugga upp sidorna innan jag kör. Då behöver man alldrig oroa sig för glatta ytor. Toppentips. :fakta
 

lizardwizard

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2015
Ort
Malmö
Hoj
Z800 '15
Tackar & bugar!! :D

Ahh, låter ju som en dröm! Är det bara att slänga på ett slipon även vid inkörning eller är det bättre att vänta? Mappa om, behövs det? :confused:

Tack för tipset! Köre lite sandpapper i början (förmodligen för lite), tyvärr hjälpte det inte mycket, bakhjulet släppte ändå på ett scary vis i lågfart när man drog lite på gasen.. Antar att jag körde alldeles för lite med sandpappret. Ett par mil till så är nog däcken inkörda! :D
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag behövde alldrig mappa om. Har bara sliponet dock. Enligt Yamahacenters mekaniker var just denna dämparen redan väldigt bra avstämd mot originalmappen. =) Vet inte vad som gäller på mer nya hojar min är trots allt 8 år gammal nu.
Jag hade väntat till efter 100 mils service innan jag slängt på slipon på ny hoj. Hör med din märkesverkstad. Du behöver inte ta papper på mitten, det slits på 5 mil. Det är på sidorna det är viktigt för där kör du inte lika mycket. Bara ut o gasa sen vetu ;)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Tja!

Efter lite velande fram & tillbaka tog jag tummen ur och fixade ett login här.
Tog mitt A-kort förra veckan och köpte idag mig en ny grööön Z800 som längtar efter ett slipon. Vilket låter bäst enligt er? Akra/SC/Yoshimura?

Upplever Z800 som en skrevraket deluxe som ändå är lika smooth som en smoothie, kan knappt tänka mig hur en MC med 150+ i hk känns.

Har planerat min första tripp till föräldrarna imorgon, ca 15 mil. Efter de 5 mil jag drog efter köp kommer det definitivt att vara roligt. Blir lugnt körande då däcken är nya och hojen ska köras in. Köra som vanligt eller följa tillverkarens instruktioner? Alltid fått blandade svar där.

Kul att vara med här! Kör försiktigt, hälsa ute på vägarna & ha kul! Tjo!

Känns förträffligt bra efter 250 km/h. :crash
 

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Välkommen! Grymt val av hoj, ångrar att jag inte själv körde på en z800e.
Tycker definitivt SC-project låter bäst på Z800, kör på det :)
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga :fakta




Välkommen till dårhuset förresten :tungan
 

lizardwizard

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2015
Ort
Malmö
Hoj
Z800 '15
Wohooo, lyckades dra ca 600km i helgen! Svinkul? Ja. Ont i ryggen? Nej. Ont i (?)? Nej. :hihi

Gick det undan? Ja - hade en snubbe på en Ducati Monster-liknande hoj framför mig mellan HLM-Höör som inte var rädd för att vrida på gasen. :hihi
Väl framme i Höör fick jag tanka..

Däcken är fortfarande lite hala i kanterna, ca 2-3mm icke-inkört kvar (från kanten), men man kör ju lugnt i rondellerna.. Eller gör man? Ja.

Akra/Yoshimura/Mivv/G.P.R./SC/Hurric? Kan ju inte köra runt & låta som en symaskin... Är helt lost i denna djungel av slipons som finns ute på marknaden. Ett djupt men inte allt för högljutt bröööl är jag ute efter (single-exit, sure) Tips? Vilket mullrar skönast? (Kollat på SC-Project, med hänsyn till tidigare inlägg. Vill dock ha mer synpunkter då man lägger en ganska bra peng på möget :) )

Tack för alla tips & tack för ett varmt välkommande! :)
 
Last edited:

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Välkommen till forumet.

Ta det lugnt därute o överskatta inte din förmåga. Knix+Storbanekurser är att rekommendera och djäkligt roligt dessutom.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför läga nån tid på att välja slipon, de finns ju nära dig.
http://www.blocket.se/malmo?q=Slipon&cg=1160&w=2&st=s&c=&ca=23_11&is=1&l=0&md=th
(Slipon består av ett perforerat rör med i bästa fall en finmaskigt metallnät utanpå röret. Metallnätet förlänger tiden det tar innan dämpullen blåst ut. Utanpå röret en kammare med dämpull. Ju större volym på kammaren dessto dovare ljud. MEN din hoj har katalysator och katalysatorn dämpar ljudet så mycket så du kan inte tro det är sant. Innan du monterat bort den ljuddämpare du har och lyssnat till hur det låter "utan" ljuddämpare.)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top